Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Nu blir det ingen Saab.

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 519

    Nu blir det ingen Saab.

    Tråkigt men sant att man inte kan köpa en nyare Saab längre.
    Funderingarna kring vad jag vill ha,frun vill,vad är snyggt,vad är smart,vad är ekonomiskt har gnagat ett tag.

    Nu börjar det närma sig inköp på riktigt!
    Har sett lite på BMW 3-serie , Mercedes CLA, Kanske en Seat nångång, Skodia RS men ingenting förutom Mercan har fastnat i minnet!
    Tycker utseendet fastnar och har lite mer tidlöst utseende än många andra idag,precis som Saab har haft.

    Högst upp på önskelistan står självklart en CLA 45 men kommer "nöja" mig med en Cla 200 med AMG utrustning.
    Kan man få era "Saabtankar" om ett sånt här beslut?


    /M

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    Akta skinnet!

  2. #2
    Problemet med Merca är väl att CLA må se snygg ut men inredningkvaliten gör den inte värd pengarna...Å infotainmenten har blivit rätt uråldrad. Vad är budgeten? Man kan få rätt schyssta rabatter på nya opel insignia å Alfa romeo Guilia, alternativt hade jag köpt en begagnad V90

  3. #3
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Du köpte ju svenskbyggt tidigare, varför inte fortsätta med det i linje med amazingjoeys förslag?

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av MultiMan Visa inlägg
    Du köpte ju svenskbyggt tidigare, varför inte fortsätta med det i linje med amazingjoeys förslag?
    En lätt begagnad v90/S90 är svår att slå, helt ny bil för 400K hade jag kört på kia stinger utan att tveka

  5. #5
    Kia Stinger här också ;-)

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Jag skulle även titta på nya V60.

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Det är en jättesvår fråga.. Jag tycker S90 och även V90 verkar riktigt lyckade, men vad FAN, man kan inte få manuell låda med bensinmotor ? är dom dumma i hela huvudet ? det gör ju att den går bort direkt för mej.
    Lexus håller bra kvalitet och är trevliga i största allmänhet, men vad fan, automatlåda enbart föriutom i IS-serien som man ändå inte vill ha..
    VAG är ju blä i största allmänhet, medioker kvalitet till höga priser, och deras fuskande och ljugande gör knappast saken bättre.
    Mercedes, nätack, dyra i drift och medioker kvalitet.. visst, min gamla var just gammal, men jag har vänner och kollegor som kör eller har kört MB.. nejtack.
    japanerna i största allmänhet är lite för dyra på andrahandsmarknaden, och för små motorer, och för lite utrustning.. bilarna som man vill ha blir för dyra.

    Så vad tar man då ? Jag vet inte riktigt.. BMW ? ..tyvärr håller dom också medioker kvalitet och är dyra att äga, men kanske inte lika dåligt som alternativen ? BMW verkar iaf mer inriktade på att aktiva förare ska trivas med bilarna, nåt som många verkar ha släppt numera.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #8
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    Har ju funderat på frågan om vilken bil man ska ratta när Saaben kroknar. Tror det handlar om nedan bilar, högt och lågt.

    Kia (Stinger)
    Jaguar (xf/xj)
    Alfa (Giulia)
    Bentley (Continental GT)

    Citroën och Volvo kan eventuellt även vara alternativ.
    Senast redigerat av Loffe den 2018-06-27 klockan 18:09.
    Till mitt garage: Garaget

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 519
    Har kontanta 250 000:- och vill inte låna till bilen. Tanken är en 2 max 3 år gammal bil.

    Svenskbyggt i all ära men Volvo har inte fastnat för mig,har kört dom i jobbet till och från men..... Nja,dom är inte dåliga alls men kostar pengar om man vill ha lite utrustning.

    Vi kör rätt få mil så diesel är inget alternativ, automatlåda vill jag ha.

    Inredningskvaliten tycker jag har slätat ut sig med åren oavsett bilfabrikat.

    Och storleken på bilen behöver inte vara större än en 3-serie,CLA,Golf, focus eller liknande.

    Ja det är svårt......

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    Akta skinnet!

  10. #10
    CLA är en A-klass. Den har inte fått vidare bra betyg, förutom AMG 45-motorn vilken ej ryms i din budget.

    Nya Focus är fin och likaså Insignia (9-5NG chassie). Ut och provkör/hyr bilarna du är intresserad av (kanske kan vara svårt på Gotland)!

    Övre klasser, A6/5-serie har ofta karosser i aluminium vilket på de märkena är en stor fördel. Volvos rostskydd var (är?) trots stål förmodligen allra bäst. SUV har hållit värdet rel bra.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    ViBilägare har sänkt rostbetyget för alla nya Volvo till 3 från tidigare 5 på flera modeller så nu rostar Volvo som en gammal Saab. Nya 5-serie har rostbetyg 5. VAG skulle jag undvika i det längsta. Mercedes går helt bort, deras kundbemötande är i en klass för sig själv.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  12. #12
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Mercedes CLA skall Du undvika. Den modellserien är INTE värd pengarna.
    Man tar duktigt betalt för stjärnan i fronten och finns betydligt
    bättre "Bang for the Bucks" om man tittar åt annat håll.

    1 användare gillar detta inlägg


    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 519
    Vad hittar ni information om att CLA:n är så dålig? Alla tester jag hittar oavsett ny eller begagnad har inte nämnt nånting om tex dålig inredning,dålig kvalite'. Att dom kostar lite mer (som nya) har väl Merca alltid gjort?

    Har en vän på Mercaverkstad som jag pratat med,där har dom nästan aldrig inne sådana för reparation,bara service.

    Hur återförsäljare/verkstäder fungerar verkar vara väääldigt olika från till ort,det är ju lika i Saabvärlden.

    Men som jämförelse då?
    Merca CLA 200 med AMG utrustning mot vadå?



    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    Akta skinnet!

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761 Visa inlägg
    Vad hittar ni information om att CLA:n är så dålig? Alla tester jag hittar oavsett ny eller begagnad har inte nämnt nånting om tex dålig inredning,dålig kvalite'. Att dom kostar lite mer (som nya) har väl Merca alltid gjort?

    Har en vän på Mercaverkstad som jag pratat med,där har dom nästan aldrig inne sådana för reparation,bara service.

    Hur återförsäljare/verkstäder fungerar verkar vara väääldigt olika från till ort,det är ju lika i Saabvärlden.

    Men som jämförelse då?
    Merca CLA 200 med AMG utrustning mot vadå?



    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    Har själv åkt och kört en sån och gällande kvalité känslan så är den inte värd pengarna...Inredningskvalite är i klass med en Skoda octavia om ens de...

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Man bör röra sig ur sin comfort zone. För många ligger Opel utanför den. Även många japanska bilar.
    Fredrik J

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Har själv åkt och kört en sån och gällande kvalité känslan så är den inte värd pengarna...Inredningskvalite är i klass med en Skoda octavia om ens de...
    Det är väl Mercedes budget-segment? (även om man får slanta upp rejält..)

  17. #17
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Som tidigare nämnt, Kia Stinger? Ska man ha lite utrustning i Mercan så blir det ju typ samma kostnad..

    Kör i dagsläget en Opel Astra 1,4t 2016, kör hellre min 9-5a från 2003 alla dagar i veckan.. Känns som att man ska få motorn/växellådan i knät om man inte kopplar ur riktigt försiktigt, man bör hålla sig inom 1200-2500RPM för att få något driv överhuvudtaget (Det gäller väl förvisso alla bilar med liten 4cyl turbo motor). Finns inget som sticker ut till det positiva överhuvudtaget, otroligt tråkig och "själlös" bil.

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Det är väl Mercedes budget-segment? (även om man får slanta upp rejält..)
    Japp de är basicly de bilar som bara säljer för märket och utseendet skull.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av amazinjoey den 2018-06-29 klockan 12:04.

  19. #19
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    Har inte provkört Stinger men känns lite tråkigt att motor/avgasljudet förstärks via högtalarna.
    Till mitt garage: Garaget

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Loffe Visa inlägg
    Har inte provkört Stinger men känns lite tråkigt att motor/avgasljudet förstärks via högtalarna.
    Är det sant? Har de lagt ljudet på stereon?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ingen laddning, men ändå ingen laddningslampa? og900
    Av nibjo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-20, 14:34
  2. Jag blir så trött på Saab !
    Av Aero++ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-03, 13:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •