Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Få lite värre ljud i en 9000!?!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    193

    Få lite värre ljud i en 9000!?!

    Jag funderar på om man det skulle vara nån idé att uppdatera ljudanläggningen i min 9000 A50. Jag antar att det är mellananläggningen som sitter i, alltså inte den största med baslåda och inte heller den med 4 klena högtalare.

    Den spelar riktigt bra men jag undrar hur man skulle kunna få det ännu lite bättre och vilken nivå man måste upp på då.
    Alltså hur pass bra står sig originalsystemet jämfört med att tex köpa fina högtalare från Dls eller så..

    Vad ska man satsa på?? Fler högtalare fram eller byta ut dom befintliga, eller skulle det vara nån idé att installera en baslåda??

    Många funderingar. Hoppas nån ljudkunnig kan hjälpa mig på traven..
    9000 2,3t A50 -97

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 737
    Skulle föreslå att börja med ljudkällan samt rejäla slutsteg så märker du sen om du behöver komplettera med andra högtalare
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    976
    Jag hade en liten och trevlig anläggning i en 9k förut.

    Jag hade 4" amega på panelen samt en 12" Rockford i bagagen.. Detta drevs av ett slutsteg på 4 kanaler från Lightning Audio.

    Detta var riktigt lyckat, men inget att rekomendera om du är intresserad av bra ljud i baksätet. Välljudet/trycket ifram var dock kanonbra..

    hmm..Saknar den bilen

    / Anders
    Ask the Panda
    Saab 900 Turbo Coupé, Projektbil
    9-3 cab, Glidarbil

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    193
    Men borde inte spelaren vara anpassad till dom befintliga högtalarna för att ge bästa effekt och ljud? eftersom allt e original menar jag..
    9000 2,3t A50 -97

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av aeroamilon
    Men borde inte spelaren vara anpassad till dom befintliga högtalarna för att ge bästa effekt och ljud? eftersom allt e original menar jag..
    Jag tycker inte det går att jämföra orginalprylar, med andra märken. Det blir så mycket bättre. Det är ju inte tänkt från början bilen ska vara en rullande studio, Den ska ju passa den stora mängden t.e.x mina föräldrar.


    / Anders
    Ask the Panda
    Saab 900 Turbo Coupé, Projektbil
    9-3 cab, Glidarbil

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    810
    jag har en sony spelare och andra högtalare runt om j'vlar vilken skillnad det blev på ljudet. Så om man inte e allt för kräsen så räcker det med att byta ut 6*9 och högtalarna fram... hade baslåda innan , men sen brann skiten upp (slutsteget) och jag e rätt nöjd med ljudet när min cd-spelare driver 6*9...
    http://www.netonnet.se/item.asp?iid=54867
    Så lägg ner ca 1000:- till framsystemet och 1500:- till 6*9 och ca 3000-4000:- på cd-spelare så blir det rätt bra för den summan och inte allt för mycket jobb, sen behöver man inte bygga om
    /MVH:Andy
    SAAB 9000 Aero -95
    SAAB 9-3 SC Vector 2.0t BioPower -08
    SAAB 900 T16-90 (Delägare med farsan)

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 729
    Citat Ursprungligen postat av ICE T8
    jag har en sony spelare och andra högtalare runt om j'vlar vilken skillnad det blev på ljudet. Så om man inte e allt för kräsen så räcker det med att byta ut 6*9 och högtalarna fram... hade baslåda innan , men sen brann skiten upp (slutsteget) och jag e rätt nöjd med ljudet när min cd-spelare driver 6*9...
    http://www.netonnet.se/item.asp?iid=54867
    Så lägg ner ca 1000:- till framsystemet och 1500:- till 6*9 och ca 3000-4000:- på cd-spelare så blir det rätt bra för den summan och inte allt för mycket jobb, sen behöver man inte bygga om
    /MVH:Andy
    bara inte driva högtalarna på cd:n... om han ändå skall lägga mycket pengar kan han ju köpa till ett steg och driva med, är ju som natt och dag och köra på cd:n eller ett slutsteg


    mvh Mattsson
    Kör: 9000 Aero -91

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 737
    Kan som sagt aldrig bli för mycket förstärkareffekt och ja originalhögtalarna räcker en bra bit till bara dom får rejält med mos.
    Men givetvis kan man byta högtalare och få ännu bättre ljud men det lönar knappast om man inte har nått att driva dom med.
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    193
    Så ett steg att driva högtalarna med är kanske det som skulle vara att rekommendera?
    Vad tror ni om att komplettera med sånna små skrikor, typ som man sätter på instrumenbrädan.. finns ju sånna som ger riktigt fint ljud ihop med andra högtalare...
    Baslåda då? eller blir det för mykke 240 stuk då kanske?
    9000 2,3t A50 -97

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 729
    kör på 4" dls framsystem med inbyggda diskanter och ett par 6,5" dls bak, båda kör jag via ett JBL GTO steg som ger 4x50w rms

    är säkerligen inte det bästa som kan köpas men de räcker långt. har ett 6kanalssteg så skall nu skaffa en 12" bas i en sluten låta och kompletera lite, den komemr bryggas på 2x75w

    men slutsteg är och rekomendera

    ///MATTSSON
    Kör: 9000 Aero -91

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    55
    Låg ute i kylan pch pillade med min kompis 9000 igår.
    plockade in min fd pioneer 6400 cd, har ett par år på nacken men
    låter kanon bra. Detta tillsammans med ett av rockfords nya X steg och
    två st 12" Cerwin Vega "Vega Line" basar.
    Och jag måste erkänna att jag blev imponerad vad bra originalsystemet hänge med när vi höjde volymen.
    Detta system är inköppt för 7000:-
    Beg då men Cd enheter och slutsteg är det absolut inget fel med att
    köpa beg (Där finns pengar att tjäna)

    Men som sagt du får ju själv bestämma vilken nivå du vill lägga dig på! =o)

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    193
    Jag var förbi på Brl och hörde lite vad dom trodde.. tyvärr så kunde jag ju inte ha bilen med mig så dom fick lyssna hur det låter idag, den står ju avställd under ett täcke och tittar inte fram förrens till våren igen.. nu åker man ju 240 istället! hehe

    Han sa iaf att det antagligen sitter ett steg i original som driver högtalarna, så ljudet är redan riktigt bra original, men eventuellt att komplettera med små skrikor fram eller kanske en baslåda, men han ville höra ljudet först i bilen för att kunna bedömma.

    Jag måste ju ha värre ljud i min pärla än vad jag har i vinterbilen!!..
    9000 2,3t A50 -97

Liknande ämnen

  1. Lite tuffare ljud önskas...
    Av Piddelito i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 13:41
  2. Nytt ljud i SS:en.. Phu! **NU MED LITE BILDER**
    Av brinolph i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-02, 19:52
  3. Värre kopplig till 9000 2.3T?
    Av TebbeBoy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-20, 22:21
  4. lite ljud / ström frågor.
    Av werdexa i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-07-18, 08:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •