Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34

Ämne: CE och dålig gång efter att ha tankat etanol i OG9-5 Biopower -06

  1. #21
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243
    Citat Ursprungligen postat av Madswe Visa inlägg
    Tack för snabbt svar. Bytte olja och filter precis innan jag tankade. Måste man lämna in bilen för att göra rent spridare?
    OG9-5 spridare brukar inte behöva rengöring.

    /Fred

    1 användare gillar detta inlägg


    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fral Visa inlägg
    OG9-5 spridare brukar inte behöva rengöring.
    8
    /Fred
    Okej men jag och grannen ska pilla in en sån där felkodläsare ikväll så får vi se vad den visar. Men det skumma är ju att ce lampan slocknade när det va typ 50/50 bensin och etanol i tanken och bilen går utan problem nu

  3. #23
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Madswe Visa inlägg
    Okej men jag och grannen ska pilla in en sån där felkodläsare ikväll så får vi se vad den visar. Men det skumma är ju att ce lampan slocknade när det va typ 50/50 bensin och etanol i tanken och bilen går utan problem nu
    Inte ovanligt att lampan kan växla mellan lysande och släckt vid vissa fel, det är inte säkert att felkriterierna för lysande lampa uppnås vid varje körcykel. Oftast så brukar det dock finnas lagrade felkoder.

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Kerim Visa inlägg
    Jag röstar för att läsa ut koderna, det ger en fingervisning om vad det kan vara som tände lampan tidigare.
    Det har ju redan tangerats tidigare men här kommer det igen, vid flertalet godkända startcykler efter varann kan lampan slockna. Det betyder emellertid inte att någon felkod försvinner, de är sparade. Så, läs ut koderna å meddela gärna här så kan vi alla få lärdom och ta del av vad som kan vara det som gjorde att lampan tändes från början.

    Mvh
    Nu hr jag läst av felkoderna tog bild oxå men kan man lägga in bilder här i tråden??

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Madswe Visa inlägg
    Nu hr jag läst av felkoderna tog bild oxå men kan man lägga in bilder här i tråden??
    P0340. Camshaft position sensor A circuit bank 1 or singel sensor. Sen va det P 1334 The fault code not found in the database

  6. #26
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Madswe Visa inlägg
    P0340. Camshaft position sensor A circuit bank 1 or singel sensor. Sen va det P 1334 The fault code not found in the database
    Sannolikt trasig tändkassett.

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844
    Håller med, tändkassett.

    Ta och skruva ur kassetten och kontrollera om det är en orginal eller pirat kassett, och är det en orginal så ta ett kort på dekalen som sitter undertill.

    Byter man tändkassett så byter man också tändstift, dom går hand i hand.

    Kan ju vara så att dom bara bytt tändkassett och inte stift så du kan ju prova om du vill att bara byta tändstift, har du tur så funkar det, eller så har du en felande tändkassett som sabbar dom nya stiften efter ett tag och problemet återkommer.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  8. #28
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    237
    Medlem#
    10062
    Citat Ursprungligen postat av Madswe Visa inlägg
    Nu hr jag läst av felkoderna tog bild oxå men kan man lägga in bilder här i tråden??

    Bilder går att lägga in. Det finns en symbol ovanför textrutan du skriver i. Sektionen längst till höger innehåller lite olika alternativ till ditt inlägg, du kan lägga till en hyperlänk, bild, video mm. För musen över de olika symbolerna så ser du vad de gör

    Gällande koderna så har du redan fått bra svar av både SaabJohan och Porki. Byt kassetten och när du håller på, byt stiften. Minskar risken för att du får liknande felkoder för att den ena eller andra var boven. På det sättet är det lättare att eliminera både ny kassett och ev nya stift som boven i dramat vid nya felkoder.
    Alltid original, som redan nämnts några gånger.

    P1334: Misständning cylinder 3 och 4. Beror oftast på tändkassetten.

    För mer info: Felkoder
    För info om ny kassett och stift inte hjälper hittade jag ett fall där en person provat med att korrigera avståndet på stiften.

    Mvh
    Senast redigerat av Kerim den 2018-07-06 klockan 00:11.
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Kerim Visa inlägg
    Bilder går att lägga in. Det finns en symbol ovanför textrutan du skriver i. Sektionen längst till höger innehåller lite olika alternativ till ditt inlägg, du kan lägga till en hyperlänk, bild, video mm. För musen över de olika symbolerna så ser du vad de gör

    Gällande koderna så har du redan fått bra svar av både SaabJohan och Porki. Byt kassetten och när du håller på, byt stiften. Minskar risken för att du får liknande felkoder för att den ena eller andra var boven. På det sättet är det lättare att eliminera både ny kassett och ev nya stift som boven i dramat vid nya felkoder.
    Alltid original, som redan nämnts några gånger.

    P1334: Misständning cylinder 3 och 4. Beror oftast på tändkassetten.

    För mer info: Felkoder
    För info om ny kassett och stift inte hjälper hittade jag ett fall där en person provat med att korrigera avståndet på stiften.

    Mvh
    Okej bra att veta. Ska även prata med han som jag köpte bilen av som tur är jobbar han på samma ställe som mig så lätt att få tag i han och det han sa va bytt det va just tändkasseten och det va i påskas men ska däremot fråga han om det va original. Eller kanske jag kollar det själv hehe men om det är original då? Kan dom pajja så lätt i så fall eftersom den är ju rätt ny

  10. #30
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    237
    Medlem#
    10062

    CE och dålig gång efter att ha tankat etanol i OG9-5 Biopower -06

    Det första du ska göra är att skruva loss kassetten och se om den är original. Är den det, bra. Kolla version, helst 3.7E men går bra med alla versioner av 3.6-3.7. Dock är det fördelaktigt om du behöver skaffa en ny att se till att versionen då är den senaste, 3.7E.

    Det finns alltid måndagsexemplar..du kanske, om den är orig. och du vet den var ny från fabrik, har oturen att den är trasig redan.

    Om kassetten är original går du vidare å tittar på tändstiften. De kan ju vara sotiga och i behov av byte (som omnämnts tidigare). I länken jag skickade om felkoder finner du bland de första raderna tre koder som är utplockade för de är vanligt förekommande. Just P0340, P1312, P1334. Den första står oftast för sotiga stift.

    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Kerim Visa inlägg
    Det första du ska göra är att skruva loss kassetten och se om den är original. Är den det, bra. Kolla version, helst 3.7E men går bra med alla versioner av 3.6-3.7. Dock är det fördelaktigt om du behöver skaffa en ny att se till att versionen då är den senaste, 3.7E.

    Det finns alltid måndagsexemplar..du kanske, om den är orig. och du vet den var ny från fabrik, har oturen att den är trasig redan.

    Om kassetten är original går du vidare å tittar på tändstiften. De kan ju vara sotiga och i behov av byte (som omnämnts tidigare). I länken jag skickade om felkoder finner du bland de första raderna tre koder som är utplockade för de är vanligt förekommande. Just P0340, P1312, P1334. Den första står oftast för sotiga stift.

    Tack jag ska försöka kolla på kassetten och stiften i morgon. Bra att detta forum finns för då kanske man lär sig nåt hehe

  12. #32
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    237
    Medlem#
    10062
    Haha! Visst är det bra, det är så jag lärt mig det förhållandevis lilla jag kan om man jämför med övriga gurus här.

    Blir spännande att höra vad du har för kassett och hur stiften såg ut
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Kerim Visa inlägg
    Haha! Visst är det bra, det är så jag lärt mig det förhållandevis lilla jag kan om man jämför med övriga gurus här.

    Blir spännande att höra vad du har för kassett och hur stiften såg ut
    Pratade med min kollega och han bytte till en saab original kassett men ska kolla stiften idag

  14. #34
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Kolla samtidigt kassetten. Han kan kanske till 100 % tro att han köpt en original, för den som sålde den, påstod det. Bästa är som påpekat tidigare, fotografera etikett, och dela med dig här.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

Liknande ämnen

  1. 9-5 Biopower -07 Går dåligt efter man tankat
    Av kork i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-06-07, 12:30
  2. tankat etanol i en 2,3t 9-5 2006 bensin
    Av Julia i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-04-09, 18:17
  3. Check engine lyser efter att man tankat
    Av Henke_9_5 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-25, 21:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •