Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: CE och dålig gång efter att ha tankat etanol i OG9-5 Biopower -06

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -

    CE och dålig gång efter att ha tankat etanol i OG9-5 Biopower -06

    Hej. Vet inte om ämnet platsar just här men Köpte en saab 95 biopower 2006 förra veckan och utan att jag tänkte mig för så tankade jag i etanol och när jag körde så tändes motorlampan och då slog det mig att bilen kanske inte tankat med etanol på länge.. I början gick bilen halv kasst men börjat gå bättre nu. Tankade i lite bensin och då gick bilen lite bättre igen men motorlampan lyser fortfarande. Sorry om inlägget blev rörigt hehe men nån expert som kan veta varför motorlampan lyser. Mvh

  2. #2
    Tror det är bra om du börjar med en service, så byt tändstift, filter olja etc. Sen borde de inte vara några problem att köra med E85. du kan kör på spridarrengöring för säkerhetsskull om du vill.


    Ett tips är att läsa ut felkoden så vet man varför den lyser...

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Om man kört till nästan tom tank på bensin och direkt går på etanol så kan det bli lite dålig gång på motorn eftersom den är adapterad till bensin. Men det borde gå över relativt snabbt och jag tycker inte att det borde sätta CE-lampan. Enda säkra sättet att kolla varför CE är tänd, är att läsa av felkoderna med en OBD-läsare. Om det är något relaterat till den felaktiga adaptionen med etanol isf bensin, så kan det vara så att den själv släcker CE när den gått ett tag och anpassat sig till det nya bränslet.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Välkommen till STCS forum.

    Hur många starter/åkturer har du gjort sedan bilen började gå bättre? CE-lampan kan släcka sig själv efter ett visst antal godkända/felfria körcykler. Tror att vid t.ex tänd CE pga misständning vill motorstyrsystemet ha fem godkända körcykler (ungefär starta motorn, köra lite, tändning av) innan lampan släcks. Felkoden lagras och kan läsas ut även efter CE slocknat. Rekommenderar samma sak som övriga, börja med att läsa ut felkoden.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Tack för snabbt svar. Bytte olja och filter precis innan jag tankade. Måste man lämna in bilen för att göra rent spridare?

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Tändstift är också en känslig servicepunkt för og9-5 eftersom dessa även används som mätsensorer av motorstyrsystemet. Så se till att där sitter en uppsättning fräscha NGK BCPR7ES-11 och inget annat.

    Men som tidigare svar är inne på kan bilen bete sig lite lustigt om du kört nästan helt tomt på bensin och sedan fyller med E85 tills den adapterat om till förändringen i etanolhalt. Men det bör gå ganska fort och släcks inte CE-lampan av sig själv bör du nog läsa ut felkoder.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Okej får kolla tändstiften. Ce slocknade idag på eftermiddagen på väg till stugan och då gick bilen skit bra men när jag skulle åka hem igen lös lampjäveln igen och gick halv bra men inte lika kasst som tidigare.

  8. #8
    Kan ju vara dålig tändkasset

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Tändkasset bytt i påskas och turbon för 3000 mil sen. Tändkasetten kan väl inte redan vara dålig tycker man ju. Kan det inte vara att motorn inte gillar etanolen? Fick reda på idag att han som haft bilen innan mig har inte tankat etanol sen han köpte den för ca 3 år sen.

  10. #10
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Var det original eller piratkassett?
    Nej, det skall inte spela någon roll att bilen inte gått på E85 på lång tid, den skall ändå adaptera "som vanligt".
    Är bilen trimmad?
    /Johan

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Vet ej om det är piratkasset då jag köpte bilen förra veckan av en arbetskollega. Men kan fråga honom. Men han sa att den va dyr iaf så kanske inte är pirat då, eller jag vet inte hehe. Nä den är inte trimmad

  12. #12
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Om du inte haft bilen i mer än en vecka så känner du kanske inte bilen så bra. Ännu en anledning till att läsa ut vilka felkoder som finns lagrade. Du kan även gå igenom vacuumslangar och övriga slangar runt motorn för att se om du hittar några uppenbara luftläckage.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Madswe Visa inlägg
    Vet ej om det är piratkasset då jag köpte bilen förra veckan av en arbetskollega. Men kan fråga honom. Men han sa att den va dyr iaf så kanske inte är pirat då, eller jag vet inte hehe. Nä den är inte trimmad
    Dyr är ett relativt begrepp beroende på vem du frågar. En piratkassett kostar typiskt ca 2000 (vilket vissa kassar som "svindyrt"), en original ca 3000 om man köper på rätt ställe. Sedan finns det ju "fel ställen" som säljer piratkassetter till priset av en original. Säkraste sättet att ta reda på det är att titta på undersidan av tändkassetten, där ska du hitta en etikett med tillverkare (SEM), tillverkningsdatum och version.

    Men istället för att börja byta (mer eller mindre) dyra delar på måfå, läs ut felkoder. Har du lysande CE-lampa finns det felkoder som brukar vara till stor hjälp i felsökningen.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Ja jag får åka och kolla felkoderna. Hoppas bara det är nåt enkelt som man kan fixa lätt

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Lite uppdatering...Har tankat i mer bensin i bilen så nu är det väl typ 50/50 bensin och etanol i tanken och nu har jag kört bilen i 2 dagar och ce lampan är släckt och bilen går klockrent. Tycker det verkar skumt att ce lampan börjar lysa om det är för mycket etanol i tanken. Nån som vet vad det kan vara. Har fortfarande inte kommit iväg för att kolla felmeddelanden med en sån där dosa än. Kanske ska göra det ändå eller vad tycker ni?? Bilen går ju bra och allt nu ju. Mvh

  16. #16
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    238
    Medlem#
    10062
    Citat Ursprungligen postat av Madswe Visa inlägg
    Kanske ska göra det ändå eller vad tycker ni??
    Jag röstar för att läsa ut koderna, det ger en fingervisning om vad det kan vara som tände lampan tidigare.
    Det har ju redan tangerats tidigare men här kommer det igen, vid flertalet godkända startcykler efter varann kan lampan slockna. Det betyder emellertid inte att någon felkod försvinner, de är sparade. Så, läs ut koderna å meddela gärna här så kan vi alla få lärdom och ta del av vad som kan vara det som gjorde att lampan tändes från början.

    Mvh
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Okej jag ska försöka hinna fixa det i morgon. Skriver absolut här sen

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #18
    Ett tips är att köpa en egen läsare som du kopplar ihop med din smartphone. Den har du sparat in efter första felkods utläsningen och ligger sedan bra i handsfacket om det skulle köra ihop sig igen

    Ex. https://www.kjell.com/se/sortiment/e...uetooth-p48500 med Torque appen https://play.google.com/store/apps/d...g.prowl.torque

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #19
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Är du säker på att det är en Biopower?
    Är det originalprogramvara i den eller är den trimmad?
    /Johan

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Okej tack. Ska kolla pådrn

    - - - Uppdaterad - - -

    Ja jag är säker på att det är en biopower nej den är inte trimmad.

Liknande ämnen

  1. 9-5 Biopower -07 Går dåligt efter man tankat
    Av kork i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-06-07, 12:30
  2. tankat etanol i en 2,3t 9-5 2006 bensin
    Av Julia i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-04-09, 18:17
  3. Check engine lyser efter att man tankat
    Av Henke_9_5 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-25, 21:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •