Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: NG9-3 högt vinande ljud höger fram

  1. #1
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    NG9-3 högt vinande ljud höger fram

    Ng9-3 2008. Högt vinande ljud från höger fram. Följer hastigheten. Hörs ordentligt runt 30-60km/h när man har höger framruta nedhissad. Upplever att runt 10-20km/h finns inte ljudet.

    Jag har försökt felsöka men hittar inget. Förra gången hissa jag upp höger fram och snurrade på hjulet. Hörde inget. Sen tog jag bort hjulet o leta efter stenar mellan bromsskölden. Men fanns inget. Ingen anliggande broms etc.

    Dit med hjulet igen och sen var det tyst. Nu kom ljudet igen.

    Kan det vara hjullager?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    76
    Är ju givetvis svårt att säkert kunna säga vad som åstadkommer ljudet på din bil, men jag hade en Mercedes kombi för några år sen som jag var helt säker på hade kasst hjullager fram. Bytte på bägge sidorna utan att det blev bättre, visade sig att det var vänster bakdäck som orsakade vinandet/ylandet, kan ju vara värt att kolla i alla fall.

    Skickat från min Lenovo YT-X703L via Tapatalk
    Saab 9-3 1,8 BioPower 2008
    Cadillac BLS 2,0t FlexPower 2008

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Kan absolut vara ett hjullager.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Ändrar det i styrka om du svänger fram och tillbaka medans du kör?
    /Johan

  5. #5
    Grundladd Martin_Fs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Skara
    Inlägg
    169
    Medlem#
    10566
    Jag hade nåt snarlikt för något år sen. Det var innerskärmen som hade spruckit och böjde sig med fartvinden och låg mot hjulet.
    I låg hastighet klarade den sig men ju fortare det gick så la sig mer och mer av skärmen mot hjulet.
    Tog några dagar innan jag hade klurat ut det....

  6. #6
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Ändrar det i styrka om du svänger fram och tillbaka medans du kör?
    /Johan
    Nej det tycker jag inte. Och vid 60km/h och uppåt så försvinner ljudet i fartvinden. Hör ingenting i kupén förutom om jag inte hissar ner rutan.

    Ah innerskärmen var ett bra alternativ. Den hade tagit ett tag o lista ut. Men den var det inte tyvärr.

  7. #7

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Det här tipset är troligen inte det bästa, men det kan vara värt att kolla lister. För några år sedan hade jag min bil inne på lack- och plåtverkstaden för att fixa en skada som troligen åstadkommits av skadegörelse. Då lackades ett område som avgränsades av listen som går över taket på sidan närmast förardörren. När det arbetet gjordes blev tydligen ett fästclips skadat och listens framkant, vid framrutan, hamnade några millimeter för högt. Det gjorde att ett oljud uppstod. Jag hade aldrig fattat vad som var orsaken om inte jag kunnat se att motsvarande list på bilens högra sida satt några millimeter lägre i framkant, samt att ljudet uppstod efter att bilen varit på lackfirman.
    Nu är nog inte det här den mest sannolika förklaringen, men trots allt kan även små avvikelser från det utförande som bilen hade då den lämnade fabriken kan göra att luftströmmarna störs och missljud uppstår. I och med att dina problem uppstår i ganska låga farter ligger andra förklaringar närmare till hands, men är det så att någon list inte sitter som den ska är det inte omöjligt att den orsakar ljud.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    905
    Men ljudet försvinner inte utan desto fortare du kör utan blir det bara svårare att höra pga fartvinden ?

  10. #10
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Z Visa inlägg
    Det här tipset är troligen inte det bästa, men det kan vara värt att kolla lister. För några år sedan hade jag min bil inne på lack- och plåtverkstaden för att fixa en skada som troligen åstadkommits av skadegörelse. Då lackades ett område som avgränsades av listen som går över taket på sidan närmast förardörren. När det arbetet gjordes blev tydligen ett fästclips skadat och listens framkant, vid framrutan, hamnade några millimeter för högt. Det gjorde att ett oljud uppstod. Jag hade aldrig fattat vad som var orsaken om inte jag kunnat se att motsvarande list på bilens högra sida satt några millimeter lägre i framkant, samt att ljudet uppstod efter att bilen varit på lackfirman.
    Nu är nog inte det här den mest sannolika förklaringen, men trots allt kan även små avvikelser från det utförande som bilen hade då den lämnade fabriken kan göra att luftströmmarna störs och missljud uppstår. I och med att dina problem uppstår i ganska låga farter ligger andra förklaringar närmare till hands, men är det så att någon list inte sitter som den ska är det inte omöjligt att den orsakar ljud.

    Ska kika det!


    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    Men ljudet försvinner inte utan desto fortare du kör utan blir det bara svårare att höra pga fartvinden ?
    Det finns inte runt 0-20km/h, sen kommer det och ljudet ökar ju fortare det går. Nånstans runt 60-70 km/h tar fartvinden så pass att jag inte hör ljudet lika väl.
    Men nytt hjullager har beställts.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Konstigt ljud höger fram? OG9-5
    Av -big kahuna- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-06-29, 18:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •