Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Rycker vid gaspådrag och dör vid kraftig inbromsning OG9-5 B2X5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -

    Rycker vid gaspådrag och dör vid kraftig inbromsning OG9-5 B2X5

    Hej!

    Än så länge har jag bytt LMM, tändkasett och tändstift. Bilen gick ruskigt mycket bättre när jag bytt tändstift, men tyvärr så försvann inte ryckningarna.
    Den rycker bara bara när man lägger gasen i botten på låga varv, ligger jag t ex i 30 på 2an så kan den tveka lite, men det blir aldrig några kraftiga ryckningar. På höga varv rycker bilen aldrig. Har jag 5an i och släpper gasen och ger sedan fullgas rycker den inte, då vill den istället tveka i någon sekund och sedan ge gas.

    Det verkar heller inte vara ett konsekvent problem, ibland rycker den såpass lite att man inte märker av det och ibland rycker bilen utav bara fan. Spelar ingen roll om bilen är kall eller varm.
    Läste att man kan pröva att rycka R slangen på magnetventilen för att se om backventiler strular, men där vart det ingen skillnad heller. Ingen skillnad alls faktiskt, överhuvudtaget. Bilen gick precis lika bra (eller dåligt i detta fall) som den brukar göra. Kanske har jag även en trasig magnetventil då jag inte kände någon skillnad på laddtryck?

    Har även problem med att tomgången är väldigt låg och bilen dör vid kraftiga inbromsningar. I 5/10 fall dör bilen om jag lägger ur växel ifrån 3000 varv. Stänger jag av bilen och startar den igen så ligger tomgången på ca 900-1100 rpm, men efter jag kört en stund så ligger tomgången på 500 rpm konstant.

    Motorlampa lyser och varna för fet bränsle/luft blandning. Har försökt forska i det men blir inget klokare.

    Tacksam för all hjälp!

  2. #2
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Evap ventilerna. Vevhusventilation. Spjällhus som inte mår 100%. Börja att kolla alla backventiler och de "gömda" blå evap

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Vevhusventilation uppgraderades för ett par dagar sedan utan resultat. Tar och kollar spjällhus och EVAP ventilerna imorgon

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Hur ser vacuumslangarna ut? Speciellt den till bränsletrycksregulatorn?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Allt ser ok ut!

    - - - Uppdaterad - - -

    Hittade en backventil till vevhusventilationen som var trasig, bytte den men märkte tyvärr ingen skillnad. Tänkte byta spjällhus i helgen, men tyvärr så verkar topplockspackningen hunnit gått innan det kunde göras.

    Åkte till jobbet idag och fick en varning om att jag hade låg kylarvätskenivå, stannade bilen efter cirka 1 minutes körning efter varningen och det kokade utav bara fan i expansionkärlet. Vet inte riktigt om vattenpumpen skurit eller om det är topplockspackningen som gått.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Mer vanligt med dåliga vattenpumpar än topplockspackningar.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Nu har jag försökt tagit tag i liket igen och det gick bra, nästan. Vet inte om det var för mycket kylarvätska i eller vad det var som gjorde att den kokade, men nu har den funkat normalt.

    Bytte spjällhus igår och lyckades få bort de värsta ryckningarna, men nu tvekar bilen fortfarande lite på gas ibland och rycker lite. Innan jag bytte spjällhus så var bilen okörbar vid 1000 varv på 1an, 2an och 3ans växel då den ryckte något djävulskt, var tvungen att slira lite på kopplingen ifall den skulle lyckas vid så låga varv. Nu går bilen bra på låga varv, accelererar mjukt ocht fint, men vid de högre varvtalen vill bilen tveka lite och rycka

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Om den gick bra på de högre varvtalen med det tidigare spjällhuset borde rimligen det du monterat nu ha dåliga potentiometrar vid de mer öppna spjälllägena.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Ska även tillägga att bilen gick klockrent i lördags när jag bytte, men igår när jag startade bilen gick den dåligt igen.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Du skrev tidigare att bilen kokat och det gör den inte om det inte är nåt fel, så hur har du fixat det problemet ?

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Gissar på att tidigare ägare fyllt på för mycket kylarvätska. Tempmätaren steg inte men expansionskärlet var på väg att spränga halva mellansverige

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kalmar
    Inlägg
    73
    Hej,bilen börjar inte koka med för mycke vatten,den trycker ut överflödet igenom locket och stannar på rätt nivå
    Mvh Peter

    2 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Det var precis det jag mena som pillee skrev att den kokar har en orsak. Men tempmätaren ligger normalt tänkte annars om termostaten är trasig då öppnar den inte och bilen kan koka?

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Gyllis den 2018-07-23 klockan 19:34.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Har ingen bra förklaring på varför det hände, men bilen har gått normalt efteråt. Dricker inget vatten och ingen olja i expansionskärlet. Bara att börja riva kanske.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    När bytes tändstift och vad har du för tändkasset orginal eller eftermarknads?

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    För cirka 1 och en halv månad sedan, första jag gjorde när bilen ryckte. Bilen gick ruskigt mycket bättre och ryckte mindre då. Stiften var helt slut. I regel byter man väl alltid stift tillsammans med TK. Enligt tidigare ägare är TK bytt för inte länge sen (original), men det tvivlar jag på då det verkar vara en renodlad tattare jag köpte utav.

    Bytte till en annan tändkassett, men då misstände bilen när jag läste av med tech2. Väntar på ny kassett som kommer till veckan.

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Celsius Visa inlägg
    Gissar på att tidigare ägare fyllt på för mycket kylarvätska. Tempmätaren steg inte men expansionskärlet var på väg att spränga halva mellansverige
    Det funkar inte så. För mycket kylvätska så rinner det ut. Om det blir rejält för lite kylarvätska i motorn upphör däremot temperaturmätaren att visa rätt temperatur (dvs. när temperaturmätaren inte längre har kontakt med kylarvätskan.

    Om kylarlocket inte håller trycket (ska öppna när det blir ungefär 140C på varmaste stället i kylsystemet) så försvinner vattnet, vilket inte sällan är orsaken till för låg kylarvätskenivå. Om man låter bli att fylla på när man får varningen så är det lätt hänt att kylarvätskenivån inne i motorn sjunker utan att man märker det.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hackar / rycker vid gaspådrag OG9-5
    Av smurfen32 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 139
    Senaste inlägg: 2020-04-18, 11:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •