Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Styrservoläckage OG9-5

  1. #1
    Sugmotor Saab.freds avatar
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -

    Styrservoläckage OG9-5

    Hej!
    Förra veckan valde styrservon att ge sig på min ’03 9-5 aero, den bara började tjuta och blev trögstyrd. Stannade direkt och öppnade huven och då rykte det något kopiöst så konstaterade att oljan som var borta ifrån servobehållaren måste ha smitit ut någonstans vid styrväxeln och droppat ner på katten.

    Har varit under och kollat lite men ännu inte hittat vart oljan kommer ifrån exakt, om det är en slang, ett rör eller dylikt.

    Nu till mina frågor, hur vanligt är det att styrväxeln bara ger sig under en vanlig färd till jobbet? Och brukar dom isåfall börja läcka olja så fruktansvärt? (Det gick fort)
    Och den slangen som går ifrån servobehållaren neråt bakom motorn, vart får man tag i en sån? En polare hade nämligen läckage ifrån den för några år sedan och min ser väldigt oljig ut i nederkant.

    Här är några halvbra bilder som jag tog när jag var under o leta:

    Här är underifrån:




    Här är ovanifrån:



    Mvh!

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Mycket ovanligt att själva styrväxeln havererar. Betydligt vanligare med rörslingan/slangen eller pumpen.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor Saab.freds avatar
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Precis det jag trodde.
    Rören är nya från i vintras så då får jag kolla över slangen
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-28 klockan 12:53. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    på saab har jag aldrig sett nå styrväxelläckage på det där viset. På audi däremot har jag bytt ett antal styrväxlar. Kan i en del fall bero på att man använt fel olja nån gång.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Läckage styrservo SAAB 9000 CSE -96
    Av Bmos i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-01-04, 16:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •