Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: 2004 Saab 9-5 Aero SS Plötsligt orkelös startar ej

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    12

    2004 Saab 9-5 Aero SS Plötsligt orkelös startar ej

    Hej!

    Min älskade 2004 Saab 9-5 Aero SS B235R automat har plötsligt blivit sjuk.
    Info om bilen:
    Snart 25,000 mil
    Maptun etanolkonverterad steg 1
    Motorrenovering vid 15,000mil+wössner smidda kolvar
    Regelbundet servad, oljebyten 1000mil/årlig, normalt körd
    Motorlampa lyser vid kraftigt regn/tvätt, slocknar efter bortkoppling batteri
    "Bakljus ur funktion" efter troligt kabelbrott vid backluckan, krympslangslagat men troligt brott igen
    Alltid rullat på normalt, senaste 200 milen körda på etanol

    Var påväg hem, 5 mil, från midsommarfirande när motorlampan plötsligt började lysa. Kände inte direkt att något var fel och den har felvarnat flera gånger speciellt vid regn så tänkte inte mer på det och fortsatte den sista kilometern hem.
    Vid inbromsning vid avfart känner jag att bilen tappar kraft när den nästan blir stillastående. Detta fortsätter de sista hundra metrarna till parkeringen där bilen stänger ned vid krypkörning med bromsen (automatlåda).
    Jag provar att starta bilen en gång, den startar men med väldigt orolig gång men dör sedan. Märktvärt är ett tickande ljud (likt blinkers) då tändningen vrids om och troligen lysande oljelampa. (Denna lös inte då motorlampan först började lysa.)
    När bilen väl gick kunde jag inte urskilja något rassel eller annat oljud, bara orkeslös speciellt vid krypkörning

    Har nu kontrollerat alla vätskor, ser inga läckage etc, inget ryker, har sedan bilen blev stillastående provat att starta den två gånger, den första gången gick motorn som sagt igång med orolig gång men den andra gången vägrade bilen att starta.

    Det senaste som gjordes med bilen var byte av bromsklossar mos Maptun runt om (vilket inte kan ha något med saken att göra) tidigare har vattenpump, stabilisatorstag, Xenon-nivågivare etc bytts. Alltså inga grejer som kan ha orsakat detta.

    Bifogar filmsnutt på den andra uppstarten (24 timmar efter bilen dog).
    https://streamable.com/pclic

    Är inte mekaniker och vore hjärtligt tacksam om någon vet vad det kan röra sig om.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Börja med att läsa ut felkoder.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Det som tickar när du vrider på tändningen är säkerligen spjällhuset som gått i limp Home pga någon felkod

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Kollade på filmen precis som du laddat upp! är ganska säker på att varvtalsmätaren ska röra på sig när du försöker starta, gör den inte det så är vevaxelgivaren trasig. Kanske bara är så på 9-3! hoppas någon annan kan bekräfta.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Läs ut felkoder som hyvens skrev och ta det därifrån

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    12
    Här kommer en sen uppdatering (fortfarande problem).

    Har inte haft möjlighet att läsa felkoder själv och vågade inte pilla för mycket så blev att få iväg den till verkstad.
    Till min stora förvåning startade den och gick relativt bra en kort sträcka för att sedan snabbt börja gå ojämnt igen.
    Tidigare startade den inte alls.

    Motorlampan började lysa och gradvis fick motor allt mer ojämn gång, precis som när lampan började lysa den första gången.
    Vid stillastående var det en klart märkbar skillnad mellan neutral och när man lägger i driven. Väldiga vibrationer.

    På mekonomen sa de att de inte hittade något fel (felsökning osv) vilket verkar oerhört skumt.
    Vet inte vad jag ska tro längre, de borde verkligen ha märkt problemet om då det inte verkar vara sporadiskt utan kommer gradvis då de provkörde en sträcka.
    Då hade bilen stått en natt innan de påbörjade felsökningen.

    Tänkte då "jahapp" jag får väl köra hem den och se om det visar sig igen, och självklart börjar motorlampan lysa igen och exakt samma symtom.

    Tickande när man vrider om tändningen.
    Oerhört ojämn gång (vibrationer som känns i hela bilen) tycks komma från nedre vänstra delen av motorn (ståendes framför bilen).
    Vid minsta gaspådrag dör nu motorn och tror att den inte kommer starta tillslut så som det blev sist. Detta kom gradvis, gick som sagt att köra hem med nöd och näppe.
    Vid gaspådrag vägrade turbomätarn att röra sig ut det vita, limphome som slår till?

    Är så förbryllad just nu, filmade en snutt som jag tänkte lägga upp senare ikväll när man kommer hem.
    Nu gick motorn och det är ganska tydligt var ljudet kommer ifrån, någon här borde ha varit med om det förr.

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Bor var?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    12
    Vi kanske är grannar, bor i Örebro!

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Varför åkte du inte till Maptun?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    12
    Maptun var såklart de första jag ringde, men de hade så fullbokat och då detta även är min pendlarbil kände jag mig tvungen att hitta en tidigare tid. (En vecka tidigare)
    Ångrar mig självklart nu då mekonomen inte verkar kunna läsa av felkoder ens?

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Vad konstigt jag läste av mina felkoder hos mekonomen så borde vara lika på alla anläggningar kanske en ny men eller kass men som ej lyckades. Dock mer djupgående då krävs tech2 som jag förstått

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    12
    Ja, mekonomen ska väl generellt vara bra om man bortser från vissa rötägg?
    Att de inte kunde hitta någonting under felsökningen förbryllar mig.
    Ska man vända sig dit igen, går det att kräva något av dem, eller innebär det bara en till felsökning och ytterligare förlorad tid?

    Hade maptun haft en tidigare tid hade jag vänt mig dit direkt.

    Som förut sa hade jag filmat en snutt (riktigt hemsk video).
    https://streamable.com/jgxtq

    Det skär i mig att jag hade igång motorn igen sen den började gå såhär illa.
    Detta kom som sagt gradvis, första milen gick fint, andra milen blev det värre och värre likt tidigare händelse.

    Är det kedjesträckaren som börjar ta slut? Förstår inte hur de inte kunde se några felkoder eller något annat vid felsökning.
    Senast redigerat av Estabouven den 2018-07-02 klockan 21:51.

  13. #13
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Synd att den inte kunde köras till mig, då hade vi läst ut med Tech2.

    Har du kollat backventilen under plastkåpan i bakkant av motorn?

    Lossat kontakten till lmm och kollat om den går bättre?

    Var i Kumla står den?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Det låter inte som att den motorn ska gå något i onödan. Kuggad balansaxelkedja är min dåligt underbyggda gissning. Elakt metalliskt ljud som jag aldrig har hört. Det skulle eventuellt kunna vara något runt remmen som är knas. Remsträckaren hoppar vilt men troligen är det ett resultat av annat?
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    12
    Ja, det hade varit guld värt och jag uppskattar verkligen hjälpen. Den står nära Djupadalsbadet i Kumla.

    Backventilen är kollad visuellt, bytte faktiskt ut den för några år sedan då det upptäcktes att den hade lossnat och ersatte den med https://www.maptunparts.se/motordela...9-5-04-10.html.
    LMM har jag inte lossat, kan göra det försöket imorgon.

    Tänkte även svänga förbi biltema och köpa mig en av de billigare OBD2 imorgon och se vad den säger. (Hann inte idag, projekt som måste bli klart på jobbet innan semestern perfekt timing för bilstrul).
    Förstår att det behövs felkoder och förstår fortfarande inte hur menokomen inte såg något.

    Nej exakt, har varit väldigt försiktig med att starta motorn enda sen den första gången det inträffade.
    Känns som att kedjor och sträckare behövs ses över? Sådana fel syns med en OBD2?
    Senast redigerat av Estabouven den 2018-07-02 klockan 22:46. Anledning: Svar till TCarlsson

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Det är inte backventilen som är det primära felet nu. Den kanske är orsak till problemen men se och hör på filmen. Det är något fundamentalt problem.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  17. #17
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Håller med om att inte starta den där motorn i onödan.
    Åkte igenom Kumla förbi badet vid 20-tiden, hade jag vetat det i tid och vart så hade jag kunnat tagit med en annan grej som kunnat läsa ut felkoderna. Vet inte när jag åker förbi där nästa gång, troligen fredag.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    12
    Ja, det låter verkligen som något rent mekaniskt. Det lustiga att det smög sig på båda gångerna?
    Hur beter sig kedjorna/sträckare kallt jämfört med varmt?

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    12
    Uppdatering! (ljuset i tunneln)

    Införskaffade äntligen en billigare OBD2 i morse, Bluetooth ELM327+Torque.

    Fick följande felkoder då jag läste av på lunchen:

    P1251: Powertrain - Throttle motor circuit
    P1260: Powertrain - Throttle return spring, Weak spring force

    Så det som skall testas nu är återställning limphome, rengöring och översyn av spjällhus, nollställning och hoppas på att han mår bättre.
    Är lite orolig att det blivit något följdfel, för limphome och spjällhuset kan väl inte orsaka så extrema vibrationer? (se gårdagens filmsnutt)
    Extremt låg tomgång kanske ger sån effekt?

    Förstår inte varför jag levt utan någon slags felsökare så länge, men beror väl på att jag inte haft så mycket problem med bilar tidigare annat än småfel.
    Peppar peppar.

    Är det något annat som bör göras nu när man vet felkoderna?


    Edit:
    Återställning, rengöring och nollställning utförd vilket verkar ha gjort susen!
    Spjällhuset hade lite smuts i sig, vet inte om det ser ut att vara tillräckligt för att kunna varna? Rengjorde iaf så gott det gick. Har läst att det kan vara väldigt känsligt om man inte uppdaterat mjukvaran.

    Lät motorn gå en bra stund när den väl startade och verkar snurra helt normalt. Även de 2 milen hem gick smärtfritt, turbon laddar som vanligt, tomgång normal, inga felkoder etc.
    https://streamable.com/k8h6a
    Fy så han ser ut dock, dags för motortvätt!
    Får se om han går fint hela veckan ut!

    Tackar för all input och hur hjälpsamma alla är här.

    Kan det ha varit så enkelt att något började kärva i spjällhuset och givarna varnade direkt med P1251 och P1260 vilka slår igång limphome?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Estabouven den 2018-07-03 klockan 20:50. Anledning: Sakerna gjorda

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    12
    Uppdatering:

    Bilen har gått bra sen sist jag skrev. P1251 och P1260 har inte vågat visa sig igen.

    Fick dock flera dagar senare CE med felkoder P1312 och P1334, vilket jag antar är de felkoder som dykt upp tidigare efter kraftiga regnskurar (har inte haft OBD2).
    Men nu gav den koderna vid vackert väder så ja började ana oro. Är jävligt varmt här i Nerike.

    P1312 - Ignition Coil Knock Detection Cylinder 1 & 2
    P1334 - Ignition Coil Knock Detection Cylinder 3 & 4

    Efter lite läsning förstod jag att tändkassetten började ge sig.

    Blev en resa till maptun för nya BCPR7ES-11:or och en sväng till skroten för en fräsch TK3.7 D (gravplundrad direkt från motorn, 500kr).
    Övervägde att köpa ny ~3000kr eller maptuns "ekonomi" vilket verkar vara kina men testad och godkänd knacksensor för ~1700kr. Blev en chansning på skroten.
    Några minuters mek och nu verkar han gå riktigt fint. Märkte tidigare att han svajade vid konstant fart t.ex. motorväg och skum tomgång ibland.

    Den gamla TKn var en 3.6 A och har troligen suttit väldigt länge med få mil kvar, men får ligga i bagaget som reserv.
    Får hoppas att den nya 3.7 D har några tusen mil kvar att ge.

    Så de tidigare problemen verkar vara lösta, om nu inte gasspjället får fnatt igen.

    Kände att det var lika bra att följa upp och skriva hur det har gått om någon annan får liknande problem, hoppas att det hjälper någon

    4 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Örkelös Saab 9-3 1.9 tid 2006
    Av Hippochhopp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-08-01, 01:08
  2. [LÖST] Startproblem OG9-5
    Av Rödöra i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-12-22, 16:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •