Citat Ursprungligen postat av SAABniofem Visa inlägg
skillnaden mellan svensk 95- och 98 oktan är väldigt stor. Tankar själv bara på Statoil och köper du båda typerna och låter dessa sitta i en dunk eller ett fordon i 3 månader eller mer så kommer du märka skillnaden i kvalitén. 95 oktanen blir dålig otroligt snabbt medans 98 oktanen håller bra egenskaper efter flera månader. Jag som bor långt norr över vet liksom många andra att man aldrig ställer av en skoter med 95 oktan i tanken för då lär det bli svårt att få igång den senare. Med 98 oktan är inte detta ett problem och detsamma borde gälla även bilar.

Har även märkt att kvalitén på 95 oktan skiljer sig på olika mackar. Har tankat på en rad olika och min bil går klart bäst på Statoils 95 oktaniga bensin därav tankar jag uteslutande där i största möjliga utsträckning.
Bensinen blir enbart "dålig" om du förvarar den i otäta kärl. Ja, bensinen blir egentligen inte dålig av att stå tre månader utan vad som händer är att de lätta kolvätena avdunstar vilket ger kallstartsproblem.

Andelen lätta kolväten i bensinen justerar man beroende på årstid och var bensinen säljs men det är ingen skillnad på 98 eller 95 i den aspekten. Inblandning av etanol ökar ångtrycket något vilket man vanligtvis kompenserar för.

Etanol fungerar oktantalshöjande, så man kan minska inblandningen av andra oktantalshöjande produkter för att nå ett visst oktantal.