Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Däcktips NG9-3

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667

    Däcktips NG9-3

    Hej,

    Mina sommardäck behöver bytas och vad skulle ni ha valt?

    Jag har Michelin Pilot Sport 3, 225/45 R18 91V just nu. De är rätt dyra och jag upplever att de väsnas en hel del.
    Däckfirman jag brukar åka till har en drive på Kumho-däck. Kan det vara något?

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av MaMa Visa inlägg
    Hej,

    Mina sommardäck behöver bytas och vad skulle ni ha valt?

    Jag har Michelin Pilot Sport 3, 225/45 R18 91V just nu. De är rätt dyra och jag upplever att de väsnas en hel del.
    Däckfirman jag brukar åka till har en drive på Kumho-däck. Kan det vara något?
    Goodyear Efficientgrip Performance

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Goodyear Efficientgrip Performance
    Tackar! Det har väldigt bra specifikationer och är tystare än Michelin.

  4. #4
    Michelin Pilot Sport 3 kom år 2010. Michelin Pilot Sport 4S anses bland de allra bästa däcken. GY EfficientGrip samt Nokian Hakka Black 2 är också mycket bra. Hade inte köpt Kumho.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Michelin Pilot Sport 3 kom år 2010. Michelin Pilot Sport 4S anses bland de allra bästa däcken. GY EfficientGrip samt Nokian Hakka Black 2 är också mycket bra. Hade inte köpt Kumho.
    Jag har varit Michelin trogen i många år (ända sen min gamla OG900 1993) men har varit lite småtrött på ljudet i nuvarande däck.
    Kollar in dina förslag också!

  6. #6
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    630
    Medlem#
    11785
    Välj 2 saker du vill ha. Åk till däck firma. Jag kör pilot sport 4 till min bil. Herrejösses klister utan att vara R-däck. Väsnas. Sure. Grepp i vått och torrt! Hell yes! Slits bra utan gigantiska kliv mellan nytt och slitet i våtgrepp. (läst på och kollat och den säsong jag kört har inte försämrat minna)

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667
    Citat Ursprungligen postat av Namino Visa inlägg
    Välj 2 saker du vill ha. Åk till däck firma. Jag kör pilot sport 4 till min bil. Herrejösses klister utan att vara R-däck. Väsnas. Sure. Grepp i vått och torrt! Hell yes! Slits bra utan gigantiska kliv mellan nytt och slitet i våtgrepp. (läst på och kollat och den säsong jag kört har inte försämrat minna)

    /Tapatalk
    Inser att det är en omöjlig ekvation mellan grepp, vägljud, bränsleekonomi och slitstarkhet. Och grepp går före allt annat om man skulle hamna i snabb undanmanöver! Med nuvarande däck så känns dock skönt att sätta på vinterhjulen för de är mycket tystare (iofs smalare och högre profil)

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 819
    Medlem#
    10069
    Citat Ursprungligen postat av MaMa Visa inlägg
    Inser att det är en omöjlig ekvation mellan grepp, vägljud, bränsleekonomi och slitstarkhet. Och grepp går före allt annat om man skulle hamna i snabb undanmanöver! Med nuvarande däck så känns dock skönt att sätta på vinterdäcken för de är mycket tystare (iofs smalare och högre profil)
    känner likadant med mina Goodyear Efficientgrip Performance 225/40-18 på min ng9-3 -08.....16" dubbdäcken minskar ljudnivån bra mycket, man kanske skulle köra på 17" sommardäck? :O

    1 användare gillar detta inlägg


    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Det kostar att vara fåfäng. Min ng9-3 fick nyligen nya GoodYear Efficient Grip Performance i originaldimensionen 225/45R17. Underbart låg ljudnivå (bortsett från den knarrande inredningen), komfortabelt och ändå bra grepp. Billigt blev det också, under 4700 kr totalt inklusive montering och balansering av lösa hjul.

    Min og9-3 var hopplös med originaldimensionen 205/50R16. Den blev förvandlad till komfortabel och tyst (ingen knarrande inredning) med 195/60R15.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Det kostar att vara fåfäng. Min ng9-3 fick nyligen nya GoodYear Efficient Grip Performance i originaldimensionen 225/45R17. Underbart låg ljudnivå (bortsett från den knarrande inredningen), komfortabelt och ändå bra grepp. Billigt blev det också, under 4700 kr totalt inklusive montering och balansering av lösa hjul.

    Min og9-3 var hopplös med originaldimensionen 205/50R16. Den blev förvandlad till komfortabel och tyst (ingen knarrande inredning) med 195/60R15.
    Fast jag har så rysligt snygga svarta 18" Dotz-fälgar till min benvita bil.... Jag får spela högre på stereon

  11. #11
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    630
    Medlem#
    11785
    Primacy 4 från Michelin ska vara kalas bra på grepp och ekonomi

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  12. #12
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Rekommenderar Nokian Z-line liksom jag alltid gör i liknande trådar. Bra pris, bra grepp i både vått och torrt samt förhållandevis tysta. Har tidigare kört Hancook, Continental (Ta mig fan det sämsta i "premium" väg), Pirelli samt diverse "linglong" märken. Inget av dessa kan mäta sig med Nokians Z-line.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Jag valde mellan främst Nokian Hakka Blue 2, Michelin Primacy 4 och GoodYear EfficientGrip Performance. Samtliga är premiumdäck som har hamnat bra i olika tester. Snåljåpen avgjorde till GoodYears fördel och sparade 500kr per däck. Orkar man inte läsa tester så brukar Michelin aldrig bli fel på bil däremot har det hänt mig på MC.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Enligt Nokian är Green, Blue och Black-serierna (som har samma mönster som respektive *line-däck) anpassade till nordiska förhållanden, vilket jag läser som gummi som är mer välanpassat till framför allt svenska vägar, och jag har fått uppfattningen att de framför allt gör dem tystare på svensk grov asfalt.

    Vi har Nokian Hakka Blue-däck på en 9000 och Hakka V (dvs. generationen innan Blue) på en annan, och det är stor skillnad på ljudnivån (vilket det också var mot de Michelin Primacy som Blue-däcken ersatte) och Hakka V-däcken kommer troligen att ersättas av Blue 2 när de är slut.

    Det ska dock tilläggas att skillnaden med Blue-däcken var mindre drastisk på vår 9-5:a än på våra 9000 - men skillnaden var ändå mycket stor. Skillnaden mot *line är säkert mindre eftersom en hel del av oljudsminskningen verkar ligga i utformningen av mönstret, och även vissa andra tillverkare har idag fått ner sina ljudnivåer till en betydligt lägre nivå än våra äldre däck.
    Senast redigerat av Långmilare den 2018-06-21 klockan 18:20.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Rekommenderar Goodyear eagle f1 asymmetric 3. Bra livslängd och bra prestanda. Haft mina i snart två säsonger är mer än nöjd!

  16. #16
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Enligt Nokian är Green, Blue och Black-serierna (som har samma mönster som respektive *line-däck) anpassade till nordiska förhållanden, vilket jag läser som gummi som är mer välanpassat till framför allt svenska vägar, och jag har fått uppfattningen att de framför allt gör dem tystare på svensk grov asfalt.
    Det jag fick fram i frågan om skillnaden mellan dessa däcksserier, när jag grävde i detta ämne för några år sedan innan jag köpte Z-Line. Det var att i däcken för "nordiska förhållanden", så ingår Hakkaskydd. Hakkaskydd är en vägassistansförsäkring. Annars skulle det vara samma däck. Allt enligt de jag pratade med på det svenska Nokian kontoret.

    F.ö. är Z-Line ett kanon däck. Dock har det nu några år på nacken, så andra aktörer kan säkert ha kommit ikapp & kört om Men jag är grymme nöjd med de Z-Line jag har.

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Överlag har alla välkända tillverkare 3 typer av sommardäck:
    - Prestanda (Michelin Pilot sport, Conti Sport Contact, goodyear eagle, Nokian hakka black)
    - Lättrullande (Michelin Energy, Conti EcoContact, Goodyear efficientgrip, Nokian hakka green)
    - Mittemellan (Michelin Primacy, Conti premium contact, Goodyear efficientgrip performance, nokian hakka blue)

    Lättrullande finns inte i stora dimensioner, prestanda inte i små dimensioner.
    Lättrullande låter mindre men har sämre fäste på torr asfalt, prestanda tvärt om.
    Breda lågprofildäck väsnas mer än smala högprofildäck även för samma modell.

    Så det handlar om att välja sina kompromisser och därmed däcktyp, inte bara märke. Och det är fel att jämföra olika märken om den inte är samma däcktyp man jämför.

    Jag kör Primacy3 225/45R17 på min og9-5. Funkar bra och förhållandevis tysta. När de skall bytas till nästa säsong håller jag nog fast i "mittemellan"-sorten. Det lutar åt Primacy4 eller Hakka Blue. Prismässigt ligger de alla kring 1000/däcket i min dimension, det skiljer bara någon hundring per däck mellan olika tillverkare. Tillräckligt lite för att jag ska gå på testresultat bara.
    Senast redigerat av jellybear den 2018-06-21 klockan 21:22.

Liknande ämnen

  1. Däcktips - Aero16" på 9000CS -92 ???
    Av csan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-02, 16:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •