Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Felkod P0234 NG9-3 TTiD

  1. #1

    Felkod P0234 NG9-3 TTiD

    Hej, har införskaffat mig min första saab diesel (manuell 6vxl), första intrycket är att den känns rätt slö men det är väl ovant med diesel. Känns som effektkurvan är väldigt jämn förövrigt.
    Hur stor skillnad har ni upplevt med steg 1 ni som provat?
    30 hk och 50 nm borde väl göra sitt? Är mest ute efter mer körbarhet och slippa stämpla fullt vid omkörning.

    Finns det någon vevhusventilation på dessa motorer som bör ses över?
    Senast redigerat av 9Fredrik3Aero den 2018-07-12 klockan 21:34.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Gå på steg 2 med pluggad egr och rensat partikelfilter så skall du se att det blir fart på kärran.

    Har det på min o den går som ett skott.

    Mvh Hans

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Är det en 130hk, 160hk eller 180hk ?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    2008 fanns bara 180hk.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Så var det kanske. En original 180hk/400Nm som funkar som den skall, är ju ganska okej. Kolla av så det inte läcker i framrörets flex. Jag upplevde prestandaförlust när det var läckage där. Men med Hirsch 200hk/430Nm är det trevligare & tillförlitligt hög kvalitet. Maptun 210hk/450Nm är kanske strået vassare, de har lite aggressivare karaktär än Hirsch. Nordic eller andra har jag inte provat.

    Just TTiD kan man ju nästan köra som en vanlig bensinare, den drar ju ända till rödmarkering. Hel kul för att vara diesel.

  6. #6
    Yes 180 hk/400 nm. Tack för era svar! Med nytt program så verkar dom röra på sig om jag förstått rätt. Men är dom inte förvånansvärt trötta original sett till effekt?

    Jag gick från steg 5 på 310 hk bensin klart det känns slött men tycker den borde ge lite mer. Får testa maptun steg 1 eftersom jag vill hålla så nära original som möjligt så hoppar jag nog över steg 2.

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Trött, beror ju vad man jämför med.
    För att vara en 1,9lit dubbelturbo i R2S setup, så är det väl i upplevelse en av de piggare dieselmotorerna då den drar över hela varvtalsregistret.
    http://www.turbos.bwauto.com/products/r2s.aspx

    http://extranet.hirsch-performance.c...rket/46/year/8

    http://extranet.hirsch-performance.c.../id/F270006480

  8. #8
    Skall jämföra med tiderna nu ikväll som du länkade till.

    Hår en kompis som har en ng9-3 Biopower som jag upplever går bättre på bensin än min bil.
    Enligt hirsch ska min bil vara snabbare i original utförande. Intressant!

    Båda 6 vxl manuella.

  9. #9
    Körde precis 60-100 4vxl på 7,8s enligt hirsch ska det gå på 6,5s.

    Dessutom begränsade den prestandan (kontakta verkstad) direkt efter testet. Så helt klart är det något som är fel.
    Första köpet av bilhandlare börjar bra. Får fiska tag i någon som kan läsa av felkoder åt mig.

  10. #10
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Trist början.


    Kontrollera:

    -Övre tryckslangen som går till insuget. Den spricker ibland & då läcker luften ut som skall in till förbränningen.

    -Flexdelen på downpipen från turbon till DPF/Partikelfilter, är trasig. Dessa flexibla metallprylar ger med sig & läcker, vilket gör att regenereringen av DPF/Partikelfilter inte fungerar & till slut sätter partikelfiltret igen.

    -Byt bränslefiltret så det inte är igenkleggat.

    -Kolla så motorluftfiltret inte är allt för smutsigt.

  11. #11
    Är på jobbet nu och kikar lite.

    Hade felkoder: P0234 laddtryck för lågt
    Samt P0001 för lågt bränsletryck.

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Sök på felkoderna här i forumet så kanske du får lite vägledning.

    Två träffar som kanske kan vara spår, eller villovägar...

    http://forum.saabturboclub.com/showt...ighlight=P0001


    http://forum.saabturboclub.com/showt...ighlight=P0234

  13. #13

    Ng9-3 Aero ttid -08 felkod laddtryck

    Hej, behöver verkligen hjälp. 180 hk manuell ttid -08. 32k mil.

    Felkod: P0234 för lågt laddtryck
    P0001 för lågt bränsletryck

    Köpte bilen nyligen, körde 4 dagar utan problem men upplevde den som väldigt slö precis som att den inte laddade ordentligt. Idag började bilen effekt reducera och blev givetvis ordentligt slö. Då fick jag fram dessa felkoder.
    Har kontrollerat avgasläckage, kollat slangar inte sett något uppenbart fel.

    Några vanliga fel som givare eller turbo m.m? Felkod säger mig ingenting egentligen.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Senast redigerat av Gyllis den 2018-06-23 klockan 02:46.

  15. #15
    Vet ej kan kolla om det finns kvitto.

    Jag tänker att det är osannolikt att båda felkoder kommer samtidigt med olika fel som effekt reducerar.
    Antingen är den ena följd felkod eller så reducerar bara en av dom.

    Jag tänker byta magnetventil eller vakuumventil heter det på dessa va?
    Läste hela natten om P0234 och 9 av 10 fall var det Watergate control valve solenoid som var felet.
    Innan min bil effektreducerade så tyckte jag den var trött, kändes som att det tog tvärstopp efter 2800-3000 rpm. Precis som när jag glömde trycka i kontakten på min gamla 2,0t aero till magnetventilen. Jag tror alltså det är ventilen till de stora turbon som inte funkar.
    Eftersom jag körde 4 dagar utan att egentligen varva ur bilen och började först pressa den ordentligt igår och då kom effekt reducering.

    Några synpunkter på ovanstående så är det bara att skriva för jag kan givetvis ha helt fel.

  16. #16
    Uppdatering: Felkod P0001 var gammal.
    P0234 var förmodligen dålig kontakt i magnetventil till stora turbon. Nu verkar det fungera än sålänge efter rengöring och elektrospray.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Då hoppas vi att du har sån tur att felet inte var värre än så

  18. #18
    Nu kom effekt reduceringen tillbaka, bilen upplevdes aldrig som piggare därför har jag vart ute och triggat fram felet igen.
    Köpte bilen av en bilhandlare och jag har 3 mån motor/drivline garanti så på måndag lämnas den till auktoriserad saab verkstad.
    Tröttsamt men skönt att slippa känna ansvar.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    fördelen att köpa av bilhandlare, hoppas det är en vettig bara så det ej ska hållas på och strula vilket händer med oseriösa firmor

  20. #20
    Enligt verkstaden bytte dom grenrör inkl vacuumklocka samt en intercoolerslang till helt nya prylar, jag efterkontrollerade arbetet och kunde konstatera att inget nytt satt på plats, inte ett märke på muttrarna och grenröret var rostigt.
    Exakt vad dom gjorde vet jag tyvärr inte och eftersom jag inte behöver betala för jobbet (13000 kr) så lägger jag ingen vikt i det.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ng9-3 Aero ttid -08 180 hk Felkod P0234 laddtryck
    Av 9Fredrik3Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-08-01, 07:28
  2. [LÖST] TTiD Först P0234-5B, sen P0234-5A
    Av Glader9991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-06-16, 11:31
  3. [LÖST] CE och felkod P0234 OG9-3 2,2TiD -01
    Av skevster i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-11-21, 20:18

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •