Hade du normalt laddtryck innan felmeddelandet dök upp? Du har kanske redan bytar till I/C-slangar i silikon![]()
Hade du normalt laddtryck innan felmeddelandet dök upp? Du har kanske redan bytar till I/C-slangar i silikon![]()
Japp, laddet har varit normalt. Den övre tryckslangen är utbytt till silikon i preventivt syfte redan när jag köpte kärran i januari. De övriga slangarna i slangkittet har jag inte hunnit byta än.
Har du uteslutit att EGR-ventilen fungerar oklanderligt? Inte osannolikt att den är orsaken till felmeddelandet. Köp en ny EGR-ventil (se uppladdade videor).
Inget är uteslutet. Jag börjar med det som är tydligt, att flexen är kass. Ska försöka få det nya röret på plats i veckan. Så får vi se om det gör skillnad, mer än att det blir tätt. Brukar EGR fallera på ca10k mil?
Inte ovanligt, men "brukar" gå (delvis) sönder vid lite högre miltal. Har bilen gått korta (<30-50 km) eller långa (>30-50 km) sträckor mestadels?
Historiskt vet jag inte riktigt. Troligen under 5mil per start om jag får gissa. Nu går den mestadels över 5mil per start.
Hur krångligt är det att skruva av EGR & kolla läget? Jag har en EGR-blankningplate men ett mindre hål i liggande & hade tänkt att montera denna framöver. Men har missat köpa 2st packningar. Blankingplaten med hål i (ca 10mm om jag minns rätt) ska vad jag förstått minska på igensotnings-tendenserna, men fortfarande göra att EGR fungerar.
Den där plattan, är det bara som en strypning av innerdiametern på röret från avgassidan, eller något mer avancerat?
Edit. Svarar nog på min egen fråga. Sån va? http://www.acatrading.com.au/ACAAUTO...001/gallop.jpg
Senast redigerat av whiskeycola den 2018-06-20 klockan 16:19.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Enligt orderbekräftelsen från juni 2014 så var det denna jag köpte https://www.ebay.co.uk/itm/171010636...E:L:OC:GB:3160
Det är bara en plåt med hål i. Inget mer avancerat än så.
Kom på att jag skapade en tråd om det
http://forum.saabturboclub.com/showt...striktor-plåt
Men har fortfarande missat att köpa packningar varje gång jag beställt från Maptun eller Speedparts.![]()
Jag har nu fått på ett nytt Ferrita framrör med flex https://www.ferrita.com/sv/produkter...ii-19-tid-ttid
Flexen var nästan av på det som satt på.
När jag startade så ville motorn inte riktigt starta, det tog några extra varv på startmotorn. Men sen gick den igång fint. Jag antar att det berodde på lite kvarvarande luft efter bytet av bränslefilter. Lät först dieselvärmaren gå 30min innan jag startade, så motorn var lite lagom ljummen. Sen körde jag sakta i en halvmil. Därefter ökade jag. Inga varningar om Begränsad prestanda. Och mitt tidigare fenomen med tjut vid högre varvtal runt 3000rpm & högre var också borta.
http://forum.saabturboclub.com/showt...på-höga-varv
Körde riktigt hårt med fulla utvarvningar på växlarna.
Bilen gick som ett skott i jämförelse med tidigare. Så hålet i flexen har nog varit boven för ljudfenomenet, samt förmodligen sumpat motorns prestanda & varningen Begränsad prestanda skulle jag tippa på berodde på luften i bränslesystemet.
Jag har inte gjort någon manuell DPF regenerering & lyckades inte heller trigga någon sådan under min körning.
En follow up.
Har nu kört en vecka & inte haft några problem. Automatisk regenerering har skett.
På RZs "inrådan" ovan så köpte jag hem en "Delphi ds150e VCI" som jag igår fick igång med mjukvarorna Dephi Cars & Wurth WoW.
Så idag när jag kom hem kopplade jag in denna i den TTiDn jag bytte flex på & brände av en regenerering. Inte för att det kanske behövdes, men det skadade säkert inte för att få sotberäkning & verklighet i bättre fas med varandra.
En förutsättning för manuell regenerering är driftsvarm motor. Tomgång, handbromsdragen & i neutral. Sen jäklar. Först varvade motorn upp till 2000rpm i ca 1 minut. Därefter upp till 3500rpm i ca 5-10minuter, jag tappade bort tideräkningen. Det vill till att bilen står på icke brännbart underlag. Samt välventilerat. För det skapas mycket värme & från avgassystemet en rejäl mängd varma avgaser samt högt flöde. Det blåste på riktigt bra. Därefter åter till normal tomgång & regenereringen var klar.
Nu ska jag bara hitta en Tech2 också![]()
Vart sitter kontaktdonet till tempgivaren? Går den att nå ovanifrån? Såg den aldrig när jag skruvade loss mitt system utan skruvade loss tempgivaren från DPF istället. Får nu "Begränsad effekt" när jag slår på tändningen men det går att klicka bort och bilen går vad som verkar normalt. Tänker om det kan ha med tempgivaren att göra.
Sladden är ju ganska lång
IMG_0603.jpg
Senast redigerat av GRP den 2020-11-25 klockan 19:33.
9-3 SS 2.0t BioPower -08
Minns inte exakt, men mellan motorn och torpeden en bit ner.
Sensorn är ju inte helt gratis, så jag hade börjat med att läsa felkoder så man ser vart felet ligger.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Tänkte kolla så att den sitter bara. Och kanske skruva ut sensorn igen, rengöra och sätta tillbaka.
Tänds det nån lampa när regenerering går igång? Eller hur märker man av det? Alltså under normal körning på motorväg tex
Sensorn sitter inkopplad vid sidan om påfyllning för kylarvätska (strax under), sen går den ner till PF. Min erfarenhet från sotning är att minsta lilla läckage i systemet så sotar egr eller PF direkt... När mitt PF blev blockat så hade ja hål i tjocka slangen till höger om motorn, bytte den och tog loss sensorn på PF använde ett medel man tryckte in i PF via hålet där sensorn satt. Skruvade dit sensorn, sen körde ja manuell regenering med tech 2.
Saab 9-3 TTID