Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Byta framstolarna i saab 95 2.3t -98 ?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    23

    Byta framstolarna i saab 95 2.3t -98 ?

    Har skaffat skinstolar som ska i ikväll...

    Har tittat lite och så vitt jag kan förstå så är det bara 4st. tourx? skruvar som sitter i skenorna. Med andra ord dra bak stolen max och skruva loss sen dra fram den max och skruva loss osv... Senn finns det 2st kontakter under antar att det är till sätesvärme och kanske nån airbag senssor eler nått? Har hört att man inte får ha tändningen på eller äns stereon när man drar ur/sätter i den kabeln måste man koppla loss batteripolerna?

    Senn finns det olika mycket skålade skinstolar?
    9-3 SS 2003 2,2TiD

  2. #2
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 001
    Medlem#
    4706

    Re: Byta framstolarna i saab 95 2.3t -98 ?

    Citat Ursprungligen postat av demo1
    Har skaffat skinstolar som ska i ikväll...

    Har tittat lite och så vitt jag kan förstå så är det bara 4st. tourx? skruvar som sitter i skenorna. Med andra ord dra bak stolen max och skruva loss sen dra fram den max och skruva loss osv... Senn finns det 2st kontakter under antar att det är till sätesvärme och kanske nån airbag senssor eler nått? Har hört att man inte får ha tändningen på eller äns stereon när man drar ur/sätter i den kabeln måste man koppla loss batteripolerna?

    Senn finns det olika mycket skålade skinstolar?
    Hej!

    Japp, stolarna sitter med 4st. torx, om jag skulle ta låss stolarna på min skulle jag lossa i bak först å sen i fram... men det är en smak sak, men så tycker jag det är smidigast.

    Under sitter det en kontakt, ledning sitter dock fast med klipps på två ställen.

    Tycker nog att det är säkrast att ta bort batteripolerna oxå även om det inte är ett måste.

    Alla sportstolar är lika mycket skålade.

    M.v.h. Andreas J.

  3. #3
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346
    Om du har sidoairbags i stolarna är det lämpligt att koppla bort jordkabeln från batteriet och vänta 20 minuter innan du rycker kablarna.
    All makt åt Thengil!

  4. #4
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 001
    Medlem#
    4706

    Re: Byta framstolarna i saab 95 2.3t -98 ?

    Citat Ursprungligen postat av sportsedan

    Under sitter det en kontakt, ledning sitter dock fast med klipps på två ställen.

    M.v.h. Andreas J.
    Får rätta mig själv sladden sitter under med ett klipps och två "hakar".

    M.v.h. Andreas J.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Om du har sidoairbags i stolarna är det lämpligt att koppla bort jordkabeln från batteriet och vänta 20 minuter innan du rycker kablarna.
    Något som de som sysslar med det dagligen aldrig gör men visst det skadar inte . Airbagen kortsluts när kabeln dras ur. Tändningen skall som sagt vara av för att undvika felmeddelanden.

    Det lurigaste med att ta ur stolen är att få loss bältet som sitter i stolskenan. Lys ned med en ficklampa vid bältet. Den lilla blanka "knoppen" ska tryckas in. Samtidigt drar man bältet rakt upp. I den nya stolen trycker man ner bältet i hållaren och det knäpps fast.
    Fredrik J

  6. #6
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 001
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Det lurigaste med att ta ur stolen är att få loss bältet som sitter i stolskenan. Lys ned med en ficklampa vid bältet. Den lilla blanka "knoppen" ska tryckas in. Samtidigt drar man bältet rakt upp. I den nya stolen trycker man ner bältet i hållaren och det knäpps fast.
    Japp, det är inte. Lättast är att böja till en liten mejsel som man samtidigt som man skjuv lite neråt trycker in klacken med för att sedan när den är inna dra bältet rakt upp... Blev lite sudigt det där men fråga fall du inte förstår

    M.v.h. Andreas J.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    23
    Tja han tyvär inte läsa alla bra tipps innan jag gjorde det men det var inte så svårt att lista ut. Fattade inte ricktigt först hur man skulle få loss bältet (tog lite tid att klura då man ite vill börja bryta och bända) en annars tog det ca; 1timme att ta loss förarstolen och i med den nya. Då hade jag på tok för lite verktyg (läs: fel verktyg med mig) fick skära genom ala stripes under stolen med en nyckel

    Aja gick nästan som smort iafall. Stog på en gör det själv hall och hade bara en timme på mig till dem skulle stänga så jag e nöjd allt blev kanon!

    Dok så vet jag inte om det verkligen är aero skinstolar jag har fått?? Dem käns inte serskilt skålade??!?? Finns det för övrigt aero stolar utan elreglage? För dessa är manuella. Dem satt på en -00 men vet ej om det var en aero eller en 2.3t
    9-3 SS 2003 2,2TiD

  8. #8
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 001
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av demo1
    Dok så vet jag inte om det verkligen är aero skinstolar jag har fått?? Dem käns inte serskilt skålade??!?? Finns det för övrigt aero stolar utan elreglage? För dessa är manuella. Dem satt på en -00 men vet ej om det var en aero eller en 2.3t
    Hej!

    Ja det finns manuella skinnsportstolar, dock så kom inte sportstolarna förän på årsmodell -02 vilket gör att har du fått dem från en -00:a så är det inte sportstolar undrar du hur sportstolarna ser ut så klicka på länken nedan så finns det en bild på våra tvåfärgade -04 sportstolar.

    http://www.garaget.org/show.php?car=2278

    M.v.h. Andreas J.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •