Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 75

Ämne: Generator i NG9-3 1,9 TTiD

  1. #21
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Är inte remskivan på vevaxeln en vulkad historia? Metallcentrum, gummi, metallremskiva? Vibbrationsdämpande?

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    128
    Medlem#
    -
    Jo, precis. Den är torrsprucken på båda mina bilar. Jag är också nyfiken på livslängden, om man ska byta i förebyggande syfte. DTR:en har snart gått 24k mil

  3. #23
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Gummivarianten har jag inte hört nåt om men den frihjulande i metall säger iallafall INA ung 10k mil. Sen ska man byta den och hur många gör det..............

  4. #24
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Menar du att de två brythjulen, utöver spännaren, i aggregat-remkretsen har en livslängd på ca 10k mil?

    Jag kollade med MapTun om detta ifjol när jag bytte kamremssats på 2st TTiD med ca 10k mil & de upplevde (PA J) att livslängden för TTiD var mycket bättre än vad det var på B2x5 motorerna. (Där jag har fått byta 2ggr efter 8k mil.)

  5. #25
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Sorry, jag fick för mig att det pratades om remskivan på generatorn. Det är den jag pratar om iallafall. Tråden handlade om generatorn och jag såg inte att nå halkat in på vevaxelns remskiva......

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    431
    Medlem#
    -
    Grabben ringde verkstan i dag och dom menade på att den var torrsprucken och glappade därför remmen hade hoppat.
    Så nu har han beställt tid för byte, remskivan kostade bara 2100kr. +arbete... fan skämtar dom....
    Finns att köpa i Tyskland för 600kr, men det tar tyvärr för lång tid att få hen.
    Saab 9-5 Vector -03

  7. #27

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    431
    Medlem#
    -
    Åh dom är så pass dyra.. får bra rabatt på Lundkvist bil och motor då dom bytt det mesta på hans bil nu.
    Totalkostnad ca 2 papp, tror jag han sa. Dyrt rem byte, 1500kr bärgare, 900kr för rem och montering, och 2000kr för remskiva,
    Saab 9-5 Vector -03

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    245

    Svårt att byta generator 9-3 TTiD?

    I WIS står det att man ska ta ur generatorn nedåt men jag har läst att det även ska gå att byta genom att ta den uppåt.
    Hur stort projekt är det? Om man tar den uppåt, behöver man ändå under bilen för att lossa något fäste eller dylikt?
    Alla tips mottages tacksamt.

  10. #30
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    Generator byte NG9-3 TTiD

    Hej!


    9-3X TTiD -2010 bilens generator gav sig idag (Z19DTR 180hk motor, M6 växellåda). Bilen har rullat strax över 16500mil och har Denso generatorn. Så det var väl förvisso väntat. Vem vet, kanske är generatorn bytt en gång tidigare? I.s.f. innan vi köpte bilen våren 2015 vid ca9500mil.
    Bilen lyckades ta sig hem ca 4mil körandes på enbart batteriet (Exide EA852 är bra grejor), när meddelande i SID kom att den inte längre laddade + den röda batterisymbolen/laddningslampan. Gott så.


    Denso vill jag såklart inte ha igen, utan det får bli en Bosch. Konverterings kabelsatsen har jag redan köpt hem tidigare, ut i fall att.




    Dessa originalart.nr har jag tagit fram. Stämmer dem?


    Art.nr.
    Denso TTiD-generator: 93169260
    Bosch TTiD-generator: 13308508
    TTiD generator konverterings kabelsats Denso->Bosch: 32015489




    Är det hyffsat enkelt att byta hemma på garageinfarten? Tolkar det i grova drag som att man lossar batterikablaget från polerna, får skruva bort luftrenarboxen, lossa aggregatremmen, lossa lite kablage som sitter i vägen och går förbi generatorn i ovan/bakkant, lossa generatorns Plus (+) samt sensorkabel, ta bort 2st skruv i ovankant och 1st skruv i underkant. Sedan lyfta ur uppåt.


    Är det "så enkelt" eller är det någon "knix" som man behöver tänka på?


    Frågan är var man får tag i en generator snabbast i Halmstad med omnejd? Beställa från Speedparts, MapTun eller Orio via lokala SAAB verkstaden? Har ringt runt till några verkstäder, men ingen hade någon hemma. Hade ju varit flax om det funnits någon i omnejden som haft en på hyllan.

    - - - Uppdaterad - - -

    Skall lägga till:

    Missade skriva att Felkod ECM/EDC16: P062102 fanns.

    Enligt WIS: Felaktig funktion laddningslampa. Styrdonet rapporterar att generatorn inte laddar när motorn är igång.


    Kan även lägga till att det inte är någon spänning uppåt runt 14V när motorn är igång. Det är strax över 12V och nedåtgånede mot strax under 12V efter några mil. Så någon generatorladdning sker ej.
    Senast redigerat av Fredrik / 1941 den 2020-10-16 klockan 19:22.

  11. #31
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Det är faktiskt så enkelt som det låter att byta generator på dom där. Som vanligt så innebär "lyft ur uppåt" att man i vanlig ordning får leka rubiks kub med generatorn, men ut kommer den till slut.

    1 användare gillar detta inlägg



    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    536
    Har bytt på de 2 som gått i familjen.
    Om man ligger på knä uppe på balken så kommer man åt rätt så bra och kan trixa den uppåt.

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ

    Senast redigerat av Moderator den 2020-10-17 klockan 16:41. Anledning: §9.1 Försäljning och annonsering får inte förekomma i forumet. Som privatperson ska du använda Marknadsplatsen.

  13. #33
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Efter ca 3h mekande så är Denso-generatorn ute ur motorrummet. Endel hel del saker att lossa först för att frigöra utrymme samt generatorn och ganska trixigt att lyckas lirka upp generatorn mellan torped och motor. Det vill till att man lossar kablage och lyckas possitionera det så man kan mixtra generatorn uppåt-utåt steg för steg. För det finns inte en millimeter till övers. Men det gick!

    Man kan ju hoppas på att Bosch-generatorn är lite slimmare i formerna så den går att få ner hyffsat smidig. Det återstår ju att se...

  14. #34
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jag ser att det finns Denso att köpa som ny SAAB Original.
    https://www.maptunparts.se/sok/93169260
    2895kr

    Bosch
    https://www.maptunparts.se/sok/13308508
    4895kr

    Kabelsats
    https://www.maptunparts.se/sok/32015489
    276kr


    Förutom prisskillnaden, så är det väl att konvertera till Bosch-generator som är bästa hållbara alternativet?

  15. #35
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    TTiD Z19DTR generatorn jag skruvade ut är/var en: Denso MS 1012100162 A127IM-130A


    SAAB original Art.nr: 12759595


    Det verkar som Rectifier/Diodbrygga/Likriktare är det vanligaste problemrt med denna 14V Denso (Magneti-Marelli) generator.


    Hittade denna YT video som detaljerat beskriver problemet:
    https://www.youtube.com/watch?v=8tvXocfXyic
    https://www.youtube.com/watch?v=VHFMhG47VGk


    Reservdelen kostar bara några hundralappar. Går att hitta billigare än nedan.
    https://www.startmotor.se/item/827%2...eneratordelar/

  16. #36
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Bra jobbat med info där.

    Kommer du att byta den delen?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  17. #37
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Tack!


    En av anledningarna till att Denso generatorns diodbrygga/likriktare går sönder är p.g.a. av krimparna på kablaget vid batteripolskorna som brukar få kraftig övergångsresisitans med varmgång och då skapar spänningsfall, vilket överbelastar diodbryggan/likriktaren.
    Så skedde förra sommaren med denna bil, då jag fixade kablaget, men skadan i generatorn var nog då redan skedd och gick sakta mot sin död.


    Nä, jag byter till det säkrare kortet, en Bosch generator. Den verkar överlag vara stabilare över tid.

  18. #38
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    ärligt talat så vet jag inte om byte till Bosch gör nånting bättre.................i teorin kanske och när allt är nytt så går det ju länge ändå men Bosch har ju en egenhet att käka släpringar. Håller ju på med start/gen själv och släpringsbyte på alla moderna bosch är ju standardingrepp. Oftast nästan regelmässigt vid regulatorbyte för annars är det nästan ingen ide att byta regulator.
    Denso eller rättare sagt magneti marellin som det egentligen är led ju av diodproblem men det var vad jag vet faktiskt mest ett fabrikationsfel. En del stöp omedelbart och andra senare men det är många år sen nu och de flesta är väl bytta vid det här laget. Har monterat och sålt mängder av eftermarknads sådana utan nå problem med detta.

  19. #39
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Har du någon uppfattning om hur länge (hur många mil) brukar en Bosch generator rulla i genomsnitt innan den ger upp? Kan du göra en livslängdsjämförelse med t.ex. Denso/Magneti Marelli?

  20. #40
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Alltså, sätter man in en ny så håller den ju typ 20k plus mil...........Jämför man bara så har jag tex aldrig bytt en släpring på en "denso" Min egen havererade ju på E4 i jönköping så jag fick byta där men väl hemma rev jag isär och både kol och släpring var ju normalslitet trots 30k mil och det var originalgeneratorn.
    Bosch däremot lagar man ju stup i kvarten på VAG i synnerhet. Ny släpring, regulator och lager så går dom ju lika länge till.
    Så allt är ju relativt men att idag säga att Bosch är bättre bara för att det är Bosch blir nog fel. För 20 år sen möjligen........

    1 användare gillar detta inlägg

    bka


Liknande ämnen

  1. Skillnad TTiD -08 och TTiD -11 119g
    Av gucpm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-21, 23:59
  2. [LÖST] Dåligt med ström 9000i -90
    Av SaabAero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 22:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •