Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 75

Ämne: Generator i NG9-3 1,9 TTiD

  1. #41
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Bra info från verkligheten.

    Generellt har man ju tolkat det som att TTiD Bosch-generatorn är bättre än Denso/MM-generatorn och att det var därav SAAB valde att byta. Men det är förmodligen andra ekonomiska(?) bakomliggande faktorer som också spelat in. Var det till lanseringen av de miljöklassade 119g som Bosch-generatorn monterades?

  2. #42
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Varför de valde bosch kan man ju bara sia om.....När denso varianten rasade på löpande band var det ju såklart lätt att säga att Bosch var ett bättre val. Men jag kan inte påstå att denson är en dålig generator på det viset. Det var ju diodbryggorna som gav upp och det talades om nå fabrikationsfel internt hos min hovlev på delar. Diodbryggan på Bosch går ju nästan aldrig sönder istället men å andra sidan går ju andra delar sönder istället......Dock efter typ då 20k mil men ändå. Lika på många valeo på PSA och BMW också och där är det ju ännu värre för de går ju knappt att laga. Allt är engångs typ. Bosch går ju att laga med en rimlig insats.

  3. #43
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Oavsett så får man ju stå där och riva ur grejerna även om det så bara är för att byta diodbrygga.

    Jag och frun har haft 3 st TTiD fram tills nu.
    Den första, en MY08 med Denso hade gått 13k när jag fick ställa mig och byta generatorn, och den som satt i var inte en original så den var ju bytt minst en gång innan jag behövde byta vid 13k.
    Den andra, också en MY08 med Denso fick byta generator vid 5300 mil. Firman vi köpte bilen av bytte den innan försäljningen och de monterade i en "no name" vad jag kan se. Får väl se hur länge den håller.
    Den tredje, en MY11 med Bosch, har nu gått en bit över 25k mil och har inte behövt få generatorn bytt. Jag har visserligen inte ägt bilen sedan ny, men bland all dokumentation finns inga spår av att den skulle vara bytt eller reparerad.

    I bil nr 1 byggde jag om till Bosch, och jag skulle göra samma sak idag igen på bil nr 2 om den också havererar. Risken att behöva stå och panikskruva en kväll eller bli strandad en bra bit hemifrån är i mina ögon betydligt större med Denso-generatorn kontra Bosch-generatorn.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  4. #44
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Fast har din Bosch gått 25k mil nu utan åtgärd så skulle jag nog byta regulator och kol iallafall.......Då kan man hålla liv i dem betydligt längre än om man väntar på att det är godnatt för då är oftast släpringen körd också. Börjar det bli dålig kontakt på nå kol så äter det mer material än det gör normalt.

  5. #45
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Absolut, men då är det förebyggande underhåll, inte oplanerat stillestånd

    Hade för övrigt tänkt se över generatorn i samband med lite andra jobb där i krokarna framöver när man ändå är där i området och river.

    Faktum kvarstår dock, driftsäkerheten på Denso-generatorerna är minst sagt tvivelaktig.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  6. #46
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    nja... De hade ju problem med dom ett tag och har du haft flera likadana bilar så kan det ju såklart slumpa sig att du får problem med allihop. Även Bosch har ju sina sidor.........hade en episod med en merca för nå år sen. En vattenkyld svindyr pjäs som det då inte fanns en skruv till på eftermarknaden. Endast Bosch bytes och vi garantibytte 6 generatorer tror jag innan de fick stil på dem. Det var konstaterat fabrikationsfel på slutet men vad hjälpte det...........kunden var inte särskilt road iallafall och säkert inte andra heller för alla reklamerades visst........
    Det blir ju alltid toppar i sånt här när många råkar ut för samma fel men när det åtgärdas så lugnar det ner sig och om vi leker med tanken på att det kanske inte hade varit nå fabrikationsfel på dem så hade det ju inte blivit som det blivit och ingen hade tyckt nå speciellt.

  7. #47
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    TTiD Generatorn är nu bytt till en Bosch 140A.

    Saab Art.nr. 13308508
    Bosch Art.nr: 0 124 425 097

    Tog mig ca 2-2,5h att återmontera inkl. fixet med att konvertera laddsensorkabeln (klippa, skala, krimpa, löda, värma) 32015489.

    3 användare gillar detta inlägg



  8. #48
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Någon som bytt till en bosch typ generator och vet om det funkar bra?

    Min TTid fick en bosch generator för 16 660 mil sedan. Den börjar nu föra ett missljud av sig vid kallstart.
    Original bosch kostar ca 5500kr. Medan man kan köpa en "kopia" på ebay för ca 1500kr.

  9. #49
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Här är en bosch generator som gjort sitt.

    https://www.youtube.com/watch?v=JOERzbLFLg8

    Gått ca 17 000 mil. Monterad vid 14 000 mil av Saab verkstad.
    Kraftiga missljud vid kallstart vid ca 31 000 mil. De första 8000 milen är med original batterikabelskor. Innan jag köpte bilen och monterade in extra plus och jordkabel.
    Nu monterat en Magneti Marelli generator. Variant Bosch typ. Inte Denso. Bör väl hålla bilens livslängd ut.

  10. #50
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Var väl inte jättemycket missljud i den............Har man bytt en gång så är det ju en smal sak att byta lager i dem. Verkar fånigt att köpa ny generator bara för lite missljud.
    Magneti Marelli generator av Boschtyp? Den man kallar för denso i vanliga fall är en Magneti Marelli egentligen. Vet inte varför den marknadsförs genom denso i europa.

  11. #51
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Inte sådär på film. Men vid kallstart när det är kallt ute låter den inte roligt. En ny generator var så pass billig så var ingen idé att fundera ens.

    Min bil hade Denso från fabrik. Blev konverterad till Bosch med Saabs uppdateringssats och en en äkta Bosch generator vid 14 000 mil.
    Nu köpte jag fabrikatet Magneti Marelli med med Bosch typ kontakten.

  12. #52
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Nyfiken på vad du köpt? Magneti Marelli med boschkontakt känner jag inte igen?

  13. #53

  14. #54
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    ok, är väl antingen en renoverad eller en ny kines generator av bosch typ såld av Magneti Marelli.

  15. #55
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Ja. Eller så är det en äkta Magneti Marelli.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-06-30 klockan 14:33. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  16. #56
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Nä de gör inga "bosch" generatorer. Magneti Marelli säljer en himla massa delar under eget namn. Även ett ganska normalt sortiment med start/gen till de flesta bilar. Både nytt och renoverat och vad just du får har jag ingen aning om. Håller själv på med start/gen och det vanligaste är ju att det är en extern aktör som packar åt andra. Det är lika som med Hellas sortiment. De gör ingenting utan allt kommer packat och klart i hella kartonger från annan lev som i sin tur grossar åt många andra också. Oftast en blandning av renoverat och nytt men i dessa tider så renoveras mindre och mindre då kopiorna från asien är så pass billiga och relativt bra kvalitet. Det enda det brukar stupa på är tyvärr just lager........Har stött och blött detta med min egen lev men de har svårt att styra vad de plockar i och en egen serie med premiumlager skulle bli för dyrt.

  17. #57
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Generator ttid 08

    Börjar fundera haft ett litet strul med min generator till bilen i ca ett år när den jobbar hårt typ på morgonen då kupé fläkten går hårt har ljuset pulsat

    Har nu mätt upp den och den pendlar mellan 13 och 17 volt men som sagt bara när den får jobba hårt

    Nu har jag monterat tre stora extra ljus vilket gör att jag måste göra något åt det inte helt nyttigt för styrboxar med mera att den går så högt

    Den beter sig så som att den börjar ladda och upptäckter djävlar vad högt vi ligger stäng av laddningarna och detta upprepas gång på gång tills jag släpper ner den på tom gång då kan jag gasa igen och den ligger stabilt

    Detta borde vara laddningsregularorn eller reglerar styrboxarna spänningen på denna bil ?

  18. #58
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    upp till 17volt ska den ju definitivt inte ladda iallafall..............har du mätt upp det på batteripolerna?

  19. #59
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Nej exakt mätt på poler cigg utag generator den pulsar på tok för högt men bara under hög belastning som extraljusen dielselvärmaren kupéfläkten på full effekt

  20. #60
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Är mätinstrumentet korrekt då? Med dom spänningarna brukar lampor och sånt bli väldigt kortlivade så det borde märkas på annat........Styrdon och en del andra saker kan också leva farligt.

Liknande ämnen

  1. Skillnad TTiD -08 och TTiD -11 119g
    Av gucpm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-21, 23:59
  2. [LÖST] Dåligt med ström 9000i -90
    Av SaabAero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 22:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •