Tjo, denso generatorn på ttiden har sagt upp sig, och enligt orios sida så är det en Bosch generator och ett ombyggnadskit för kablarna som gäller. Någon som vet varför?
Tjo, denso generatorn på ttiden har sagt upp sig, och enligt orios sida så är det en Bosch generator och ett ombyggnadskit för kablarna som gäller. Någon som vet varför?
Ett tag var det stora problem med denson, diodbryggorna höll inte måttet från fabrik och de var svindyra i några år och då satte man dit bosch istället och det lever väl kvar. Idag vet jag inte ens om problemet som sådant är kvar om man köper en ny denso ens. Dessutom finns det eftermarknadskopior på denson och de har mig veterligt aldrig haft dessa problem.
En bosch är ju inte skottsäker den heller. Där är det ju vanligt med släpringsfel på långmilare istället. Men sätter man dit en ny så behöver man nog inte bekymra sig om det på ett tag.
Summa kardemumma, allt beror på vart du köper den. Original kanske ersätter till bosch och eftermarknaden fortsätter med denso
På vår nyinköpta TTiD så gick generatorn åt pipan vid bara 12k mil. Blev att byta till en lågmilad begagnad Bosch ihop med Saabs ombyggnadssats. Det mest anmärkningsvärda var inte att generatorn havererat vid 12k, utan att det var generator nummer 2! Denson som satt original var alltså redan bytt, och nu satt en pirat som även den havererade (laddlampan började lysa lite då och då).
Så personligen skulle jag ge samma råd som för tändkassetter. Antingen en ny org eller en begagnad org framför en ny pirat! Och helt klart är att det är Bosch som ska monteras!
Saab 9³ Aero Coupé -01
När började det monteras Bosch vid tillverkningen av TTiD?
Ok, men det finns alltså ett ombyggnadskit från Denso till Bosch. Vad har detta för Art.nr.?
Artnr är: 32015489
Kostar drygt 250 kr hos Saab, men Speedparts har satsen för 121 kr
Det är bara ett kontaktstycke, ett kabelstift, krimpskarv, en kabelstump, krympslang och en kattstrypare
Saab 9³ Aero Coupé -01
Tackar för det. Där var den: https://shop.speedparts.se/sv/prod/9.../32015489.html
Bra info att ha kännedom om. Nu vet jag inte vad för generator som sitter i de två TTiD som rullar i familjen (MY10 & MY11), men kan ju vara läge att kolla upp.
Jag har även sett att det verkar finnas Bosch med samma kabel konfiguration som (original) denso , tex på autoteilmann osv.
Jag har bytt till Bosch på en -09 9-5 coh där behövdes inte ombyggnadskittet. Har även satt på en Denso som enligt art nr endast passade 9-3 05-06 på en -08 9-3 TTID utan att kittet behövdes.
Kablarna räcker till om man klipper upp alla spännband ordentligt.
Går det inte lämna in generatorerna på lagning eller är det inte värt det?
Jo allt går att laga men som sagt, det beror ju på kostnaden. En ny Denso på eftermarknaden är ju bara kaffepengar idag och de är inte nå mindre pålitliga än bosch.
Är det vanligt att dom går sönder och slutar ladda? Min grabbs saab la av nyss.
Vad heter generatorn och finns det beg?
Bilen är en TTID 180hk med automat..-08
Saab 9-5 2006 Biopower
Brorsans generator på hans 9-3 1,9 TID -07 slutade ladda i början av sommaren, han köpte en ny generator hos lokala Saab verkstaden för 2500:-. Ingen idé att leta efter begagnade om det är samma typ generator ni behöver. Rätt enkel att byta, vi tog den uppåt även om Wis beskrev hur man tog den nedåt. Inte helt ovanligt att dessa slutar ladda om man "googlar" lite.
Saab 9-3 2,0t B204R Cab -99
Tech2.
Lawicel interface.
Audi A4 2.0 TDI Q Avant -12
Okej, han har kollat på bilen och remmen har gått av och är helt borta.. nu kan man ju undra om något remhjul skurit. Han fick ta bärgare till verkstad som ska kolla på måndag.
Remmen bytt för 6000 mil sedan.
Saab 9-5 2006 Biopower
Kanske remspännaren inte är OK och måste bytas?
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Kan vara så, när vi bytte oljan för 2 veckor sen såg remmen bra ut, vi kollade den noga. Får se vad verkstan hittar för fel..
Sonen fick inte bilen till den verkstan han ville. Antar att bärgaren har ett avtal med den verkstaden han körde till..
Gäller Uppsala.
Saab 9-5 2006 Biopower
Nu är remmen bytt på verkstad.. stod på kvittot att remskivan på vevaxeln börjar bli dålig??
Hur då? Är det vanligt att dom går sönder? Dom sa inget till honom personligen när han hämtade bilen.
Saab 9-5 2006 Biopower
Konstigt att de bara lämnar ut den utan diskussion om de visste att remmen var nybytt och de samtidigt säger att remskivan inte ser bra ut... vet inte om det är ovanligt men det finns nog någon annan som kan kommentera den saken.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Ja det är konstigt..han får väl ringa i morgon och fråga.
Saab 9-5 2006 Biopower