Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Orolig tomgång OG9-5 2,0t

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -

    Orolig tomgång OG9-5 2,0t

    Hej på er!

    Har lite orolig tomgång på min 9-5 2.0t från -00

    Jag har bytt alla vacuumslangar med invändig diamter på 4mm efter Trioinc Seven's video, utan framgång. Använde blå siliconslang. Även helt nya NGK BCPR7ES-11 är installerade.

    Har någon en idé om vad det kan vara?

    Länk till Youtube:

    https://www.youtube.com/watch?v=1SUsJfS5lMw

    Som ni ser på videon gasar jag till vid 2 tillfällen.

    Mvh Robin

    Edit: Ingen motorlampa lyser.
    Senast redigerat av Robsva96 den 2018-06-16 klockan 13:37.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Hoppade varvtalen av sig själv från 825 upp till 1000-1100 varv?

    Provat rengöra luftmassemätaren, bytt luftfiler, rengjort stålröret som leder luft från vevhusventilationen ner mot turboröret/LMM? Ja allt som har med luftflödet att göra. Plaströret som går till spjällhuset kanske också behöver rengöras.

    Har du inte gjort detta så köp en burk bromsrengöring samt en burk rengöringsspray för LMM och rengör systemet då kan du utesluta den biten och felsöka vidare sen om det skulle behövas.

    Kanske kan vara värt att ''nolla'' systemet genom att lossa batteripolerna i 20 minuter och sedan köra en auto + off nollning inne i bilen efteråt.

    Du får inga felkoder i SID när du kört auto + off?
    SAAB Vector 2.0t M02

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Tack för svar!

    Var ut och idag och satte igång och tittade. Bytt luftfilter, rengjort allt du sa osv. Sedan upptäckte jag en trasig slang till en av de blå backventilerna som sitter under LMM. Ska lösa det så snabbt som möjligt så återkommer jag med svar.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Citat Ursprungligen postat av Robsva96 Visa inlägg
    Tack för svar!

    Var ut och idag och satte igång och tittade. Bytt luftfilter, rengjort allt du sa osv. Sedan upptäckte jag en trasig slang till en av de blå backventilerna som sitter under LMM. Ska lösa det så snabbt som möjligt så återkommer jag med svar.
    Ta gärna bild och lägg upp före/efter ingreppet för andra SAAB-ägare som kanske får samma problem framöver.
    SAAB Vector 2.0t M02

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    0. Fixa ventilen, finns liten anledning att felsöka innan man åtgärdat ett uppenbart problem.

    Om felet kvarstår (jag antar att du inte har någon lysande CE-lampa - i så fall läs av felkoden först innan du fortsätter):

    1. Prova och koppla ur LMM elektriskt (och bara elektriskt) - går den stabilt då? I så fall är luftläckage oftast orsaken.

    2. "Det kan alltid vara tändkassetten" - provbyt med en känt fungerande om detta inte är gjort. (Jag förutsätter att du har Original - annars byt eftersom det i så fall mycket väl kan vara felorsaken.)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    IMG_20180620_181022.jpgIMG_20180621_160728.jpg

    Denna slang var sprucken. Köpte en 6mm slangbit och trädde över den änden som är 10mm, det var lättare sagt än gjort.

    Update angående biljäveln: Satt tillbaka allt, startade bilen och den gick lika dåligt på tomgång. Drog ur LMM (Luftmasstemätaren), ingen skillnad. Märkte dock att jag inte kan läsa ut felkoder på fanskapet. Har testat med TRE olika felkodsläsare och INGEN funkar. Kan tillägga att det funkar på alla andra bilar här hemma (Subaru 2012, Saab 9-3 -06, 9000 -96, Audi -97) Kan det vara så att OBD inte är aktiverat på bilen? Har för mig jag har läst något om det på forumet att vissa årsmodeller inte hade det aktiverat osv.. Ska jaga rätt på en annan TK också..

    - - - Uppdaterad - - -

    Tack för alla svar förresten, nu ger jag upp för idag när jag stått ute i spöregnet.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    9-5 2.0t -00 saknar support för OBD-läsare, du måste ha Tech2 eller liknande. op-com ska enligt uppgift fungera men vara knölig att installera.

    Eftersom du har en manuell så går det bra att stoppa in en senare programvara där man modifierar den för saknad bakre lambda, man kan t.ex. passa på att stoppa in en BioPower-mjukvara när man ändå håller på (men jag troligen skulle vänta med det tills problemen är utredda).

    En annan enkel sak att prova är att manuellt tvinga gasspjället till limp-home för att få det att köra med vajer direkt till gaspedalen - det skulle kunna vara gasspjället som är på upphällningen, går den helt stabilt i limp-home så är spjället misstänkt. Gasspjällen degraderar och blir utslitna med tiden, till slut så tänder de CE-lampan..
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    9-5 2.0t -00 saknar support för OBD-läsare, du måste ha Tech2 eller liknande. op-com ska enligt uppgift fungera men vara knölig att installera.

    Eftersom du har en manuell så går det bra att stoppa in en senare programvara där man modifierar den för saknad bakre lambda, man kan t.ex. passa på att stoppa in en BioPower-mjukvara när man ändå håller på (men jag troligen skulle vänta med det tills problemen är utredda).

    En annan enkel sak att prova är att manuellt tvinga gasspjället till limp-home för att få det att köra med vajer direkt till gaspedalen - det skulle kunna vara gasspjället som är på upphällningen, går den helt stabilt i limp-home så är spjället misstänkt. Gasspjällen degraderar och blir utslitna med tiden, till slut så tänder de CE-lampan..
    Då är det inte så konstigt att det inte fungerar med OBD-läsare. Gick ut nu direkt och satte han i limp-home, då kan den inte hålla tomgången alls och går som ett lass skit, trög att starta med. Jag har ett annat spjällhus liggandes, ska jag testa byta det "ifall att"?

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Tomgången blir låg med kall motor, men hur låg (eller om den stannar) är individuellt beroende på mekanisk inställning i spjällhuset. Slå av ACC och ljus för att minska belastningen så kan du nog få upp tomgången.

    Om den inte går jämt i limp-home med mekanisk gas (när du fått till lagom gas) så är det inte spjällhuset som ställer till det för dig.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    9-5 behöver ordentliga (läs dyra) OBDII läsare för att kunna få ut någon information. Köpte mig själv en avläsare för 300kr som man skulle kunna koppla till mobilen men det gick givetvis inte. Testade med en polares avläsare som kostar tusentals kr och den funkade givetvis.
    SAAB Vector 2.0t M02

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Tomgången blir låg med kall motor, men hur låg (eller om den stannar) är individuellt beroende på mekanisk inställning i spjällhuset. Slå av ACC och ljus för att minska belastningen så kan du nog få upp tomgången.

    Om den inte går jämt i limp-home med mekanisk gas (när du fått till lagom gas) så är det inte spjällhuset som ställer till det för dig.
    Ska inte tomgång normalt på en 9-5 ligga på runt 825-850 rpm?
    SAAB Vector 2.0t M02

  12. #12
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    630
    Medlem#
    11785
    Har en elm(vad den nu har för siffror) för 30kr. Kan rensa p koder och läsa det nästa via tourqe

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Namino Visa inlägg
    Har en elm(vad den nu har för siffror) för 30kr. Kan rensa p koder och läsa det nästa via tourqe

    /Tapatalk
    Har även testat med 2 olika såna, ELM 327, fungerar tyvärr inte.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Spelade in en video igen. Helt 100% varmkörd.

    https://www.youtube.com/watch?v=6h-Di_2HGtg

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    För att tydliggöra är det inte EVAP-slangen som gett upp på bilden? Tycker den ser bekant ut. Min hade gått av rakt över och en vänlig själ här inne hade en ny liggandes som jag fick med posten.

    Har dock inget minne av att min bil gick sämre för det.

    Såg förresten nu att du hade 7 i hårdhet på stiften. 6 i hårdhet borde nog vara att föredra på din (och min) motor då dessa är underdimensionerade och har rätt så liten effekt. Har alltid kört med BCPR6ES-11 på min bil men BCPR7ES-11 kan bli aktuellt vid trim som ger närmare 200hk.
    SAAB Vector 2.0t M02

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av SAABniofem Visa inlägg
    För att tydliggöra är det inte EVAP-slangen som gett upp på bilden? Tycker den ser bekant ut. Min hade gått av rakt över och en vänlig själ här inne hade en ny liggandes som jag fick med posten.

    Har dock inget minne av att min bil gick sämre för det.

    Såg förresten nu att du hade 7 i hårdhet på stiften. 6 i hårdhet borde nog vara att föredra på din (och min) motor då dessa är underdimensionerade och har rätt så liten effekt. Har alltid kört med BCPR6ES-11 på min bil men BCPR7ES-11 kan bli aktuellt vid trim som ger närmare 200hk.
    P1000893.jpg

    Så heter det nog, det är det här systemet.

    Glömde även nämna att den är fabrikstrimmad från Saab till 192Hk/300Nm, men ska jag prova sätta i BCPR6ES-11 istället ändå? Det satt såna i från början innan jag började byta/rengöra/testa.

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Det var en ganska väsentlig upplysning. Då är den känsligare på stiften, ska bytas var 2000:e mil.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Robsva96 Visa inlägg
    Spelade in en video igen. Helt 100% varmkörd.

    https://www.youtube.com/watch?v=6h-Di_2HGtg
    Är det i limp-home eller inte?

    Är det inte i limp-home skulle jag faktiskt gissa på tändkassetten, då borde den i så fall i limp-home bara ha dipparna neråt men inte sprätta iväg uppåt.

    Är tändkassetten en Saab original?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Är det i limp-home eller inte?

    Är det inte i limp-home skulle jag faktiskt gissa på tändkassetten, då borde den i så fall i limp-home bara ha dipparna neråt men inte sprätta iväg uppåt.

    Är tändkassetten en Saab original?
    På videon är den inte i limp-home. Det sitter en Saab-original tändkassett i bilen nu, har nog en annan i garaget jag ska testa imorgon. Verision 3.7B är den jag har hemma. Blir det inte bättre efter det testar jag köpa helt nya BCPR6ES-11

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Citat Ursprungligen postat av Robsva96 Visa inlägg
    P1000893.jpg

    Så heter det nog, det är det här systemet.

    Glömde även nämna att den är fabrikstrimmad från Saab till 192Hk/300Nm, men ska jag prova sätta i BCPR6ES-11 istället ändå? Det satt såna i från början innan jag började byta/rengöra/testa.
    Jaha du har ett Hirsh originaltrim (tänk skaffa samma till min). Då borde det funka med 7 i hårdhet men satt det 6or i tidigare så prova skaffa en uppsättning av dessa så kan du ha 7orna som reserv lat byta senare igen.

    - - - Uppdaterad - - -

    Tänk på att tändkassetterna av någon anledning är känsliga för hur de ligger så ska du prova en annan imorgon så se till att den får stå upprätt som den sitter i motorn i några timmar innan du stoppar i den i bilen och startar. Detta har tagits upp en del i forumet.
    SAAB Vector 2.0t M02

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Låg/orolig tomgång OG9-5 2,3t Biopower -08
    Av Renjaveln i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2021-05-24, 19:49
  2. [LÖST] Hackig orolig tomgång samt orolig gång vid backning Trimmad OG9-5
    Av Renjaveln i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2015-03-31, 19:42
  3. [LÖST] Orolig tomgång OG9-3 B205
    Av Fidel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-10-31, 15:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •