Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Orolig tomgång OG9-5 2,0t

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Det ska vara BCPR 6ES-11 för en 2.0t 2000 med Saabs trimsats enligt WIS. (Fr.o.m. 2001 ska det vara PFR6 H-10 för en 2.0t med Saabs trimsats enligt samma WIS .)

    Tiden som den behöver för att oljan ska rinna ner är under minuten nu på sommaren - möjligen kan den behöva längre för att fukta om den stått lagrad upp-och-ner länge.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Tack för infon.

    Har nu bytt följande saker utan framgång över huvud taget:

    Tändkasett
    Tändstift
    Alla 4mm vacuumslangar
    Bränslefilter med nya banjobultar samt kopparbrickor
    Termostat (SAAB original)
    Tempgivare (SAAB original)
    Oljesticka
    Olja + filter
    Nytt batteri
    Rengjort LMM samt alla slangar som har med luft att göra.

    Bilen känns också ganska orkeslös, fast bara ibland. Det är precis som att bilen stryper rätt som det är. Och tomgången är bättre när den är kall mot varm.

    Finns det något mer att testa? Så jävla svårt att veta när motorlampan aldrig lyser. Om den hade börjat lysa får jag leta upp någon med Tech 2.

    Nästa sak jag ska testa byta är spjällhus och bränslepump, sen får jag nog ge upp med den där bilen.

    Jag såg förresten i instruktionsboken att en 2.0t med trimsats ska ha tändstift som heter NGK PFR7H-10, ska jag köpa såna eller sätta i BCPR6ES-11 som WIS rekommenderar?

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Om ditt problem är med spjällhuset så ska den oroliga tomgången försvinna i limp-home.

    Om bilen är svårstartad varm skulle jag rikta misstankar mot vevaxelgivaren, är det fallet?

    Jag skulle göra följande tester:

    Prova och koppla ur O2 sensorn elektriskt, påverkar det?

    Kör med gasspjället i limp-home, och låt den gå på tomgång, alternativt om tomgång saknas håll den så lågt som möjligt med lite fix gas och observera varvtalsvariationer. Hur stabil/instabil är tomgången, har den bara dippar eller går den både upp och ner, och är dipparna alltid likadanna eller är de slumpmässiga?

    Mät strömförbrukningen på bensinpumpen med helt avslagen bil, denna mäts i säkringscentralen på vänstersidan, detta är för en -00: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1401399

    Om strömmen svajar kraftigt så svajar även bränsletrycket. Mätningen på detta sätt görs alltså med avslagen tändning.

    Hur ser kylarvatten ut, ingen kompression ut där?

    Med en Tech2 skulle jag kolla följande:
    cylinder missfires och knock-count, står någon cylinder ut? I så fall prova att byta spridare mellan cylindrar om inget annat hittas.
    RPM graf - finns bortfall? I så fall, vevaxelgivare.
    O2 sensor volt graf - på tomgång och varm så ska denna hela tiden pendla mellan min och max, hur ser den ut vid dipparna? Mer svårtolkad, men sensorn visar i grund och botten om det är fel blandningsförhållande.
    Tändförställningen graf - är den lugn eller hoppar den drastiskt i samband med dipparna? Detta tyder i så fall på oväntade knackningar - men borde synas på knock-count

    Om inte det ger något är det nog dags att kolla kompressionen, men du borde i.o.f.s. sett tecken på problem i Tech2 med missfires eller knockcount i de fallen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #24
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Robsva96 Visa inlägg
    Jag såg förresten i instruktionsboken att en 2.0t med trimsats ska ha tändstift som heter NGK PFR7H-10, ska jag köpa såna eller sätta i BCPR6ES-11 som WIS rekommenderar?
    Jag skulle hålla mig till BCPR6ES-11 så länge jag inte får problem med dem (att de verkat gått för hett) - generellt ger hårdare stift risk för sämre tomgång då sotet på stiften inte bränns av lika effektivt. Om man alltid kör med blyfot så är hårdare stift inget problem.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Du kanske borde prova slå i en Red Line spridarrengöring i tanken och köra en tank. Lär nog inte lösa/förbättra problemet om det inte ligger hos spridarna men kan ju knappast skada..
    SAAB Vector 2.0t M02

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Hej igen.

    Glömt av mitt inlägg här men tänkte ge en uppdatering.

    Har egentligen inte 100% koll på vad det var som gjorde att min bil blev att gå bra igen.

    Det jag märkte mest skillnad på var att byta spjällhuset till ett bättre begagnat med nya gummipackningar. Blev ca 70% bättre. Sedan har jag bytt lambdasond och tippat i en sån där injector-cleaner vilket även hjälpte en del. Nu är tomgången helt perfekt hela tiden. Tack för all hjälp!

    Nu är den redo för Nordics biopower steg 1 hoppas jag..

    Har dock märkt att min bränslepump har börjat låta med ett högfrekvent ljud, så det är nog snart bytesdags skulle jag gissa på.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Låg/orolig tomgång OG9-5 2,3t Biopower -08
    Av Renjaveln i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2021-05-24, 19:49
  2. [LÖST] Hackig orolig tomgång samt orolig gång vid backning Trimmad OG9-5
    Av Renjaveln i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2015-03-31, 19:42
  3. [LÖST] Orolig tomgång OG9-3 B205
    Av Fidel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-10-31, 15:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •