Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: Dags att rulla vidare

  1. #21
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Om Du vill undvika att Din bil blir stulen så skaffa en högerstyrd.
    I en artikel om bilstölder i Europa för några år sedan
    framhölls det att inga högerstyrda bilar stals...

    Jag har haft två anledningar att besöka en SAAB-verskstad i Girona
    (Katalonien). En gång var det skivorna fram som skevat pga en kraftig
    inbromsning från (mycket) hög fart. Fick låta byta dom.

    Den andra gången tändes CheckEngine utanför Becanson
    i Frankrike. Var tvungen att köra vidare då det var helg
    och åka in till Girona första vardagen.
    Det visade sig vara lambdasonden efter
    katalysatorn vars förvärmning hade lagt av.
    (Fanns bara på USA-Specade 9-5'or)

    Bara att fortsätta köra och byta själv när bilen var tillbaka i Sverige.

    Iochmed att SAAB försvinner är däremot frågan om hur många verkstäder
    som kan serva och åtgärda dessa bilar.
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Jag är inte speciellt orolig för stöld heller. Visserligen försvann en bil för mig (och kom aldrig tillbaka) för 20 år sedan när jag bodde i Stockholm, men har klarat mig sedan dess. Det skulle dock medföra mycket krångel om bilen blir stulen på en utlandsresa. Att jag skrev så var för att jämföra oron för tekniskt krångel med bilen med något annat.

  3. #23
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Det är väldigt märkligt att så otroligt stor andel av alla bilägare på fullaste allvar tror att just "märket" på den bilen de senast köpt skulle vara bättre än i princip alla andra "märken". Speciellt märkligt när detta gäller så många olika "märken". Naturligtvis har de allra flesta fel på ganska många (men nödvändigtvis inte alla) punkter. Det är väldigt ologiskt.

    Citat Ursprungligen postat av Niklas Z Visa inlägg
    Som jag ser det är driftsäkerhet inte ett urvalskriterium vid val av bil. Detta dock sagt utifrån erfarenhet av nya bilar. Hur det är när bilarna är 10 år gamla är kanske en annan sak.
    En av det främsta anledningarna att köpa ny bil är väl just driftsäkerhet. Att driftsäkerheten generellt sett är väldigt hög och skillnaden mellan olika bilmodeller är liten får förstås den effekten att man fokuserar på annat oavsett om det gäller en ny eller en 10år gammal bil.
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Z Visa inlägg
    Det är lätt att få intrycket att fel är vanliga när man läser på nätet om bilar som krånglar, men utan att ställa detta i relation till hur många bilar som sålts av den aktuella modellen hamnar man lätt i en bild som är missvisande. Det blir lite som att mediakonsumenter tror att krig, hungersnöd, epidemier och annat elände är vanligt (kanske till med allt vanligare), men i själva verket går utvecklingen i den riktningen att det blir bättre och bättre.
    Det är naturligtvis inget belägg för att bilarnas utveckling går uppåt i alla avseenden, men hur ofta läser man på nätet (eller hör på annat sätt) om alla de bilar som bara behöver regelbunden service, eller bara någon mindre reparation. Det tas för givet och därför nämns det inte, men felen tas upp väldigt mycket. Därför blir bilden missvisande.
    Ja det är svårt att veta om de nya bilarna blir bättre eller sämre med tiden. Att enbart titta på de bilar som har problem och ignorera alla som fungerar oklanderligt är så klart missvisande. Det är det som gör Länsförsäkringars rapport så intressant eftersom den tar hänsyn till detta och rättvist anger felutfallet i förhållande till det totala antalet bilar.

    Citat Ursprungligen postat av Uky Visa inlägg
    Tillägg till min kommentar ovan:
    Jag kommer aldrig att köpa någon av de bilar som listas i försäkringsbolagens "svarta lista" över märken med många maskinskade"claims"
    Nej med tanke på att det finns bilar som har bättre resultat än genomsnittsbilen håller jag med om att övriga faller bort ganska omgående.
    Alla övriga aspekter borträknade och färdiganalyserade vid valet av modell inför bilköpet:
    Det finns ingen logisk anledning att köpa en dålig produkt när det finns en bra.

    Den största risken är att köpa en helt ny modell som fortfarande är oprövad. Konsekvenserna av eventuella designmissar har då ännu inte visat sig. Hypotetiskt exempel: om det inte skulle gå att byta batterier på en Tesla när de är "utslitna" skulle antagligen sänka värdet på beg-marknaden till nära 0kr. VWs 1.2 & 1.4 litersmotorer är väl verkliga exempel.

    Citat Ursprungligen postat av Uky Visa inlägg
    eller någon bil tillverkad av GM. Har man så effektivt ruinerat/förstört ett varumärke som GM gjort med SAAB förtjänar dom inte för ett ögonblick någon uppmärksamhet från min sida
    Det där är en väldigt subjektiv inställning som väldigt många sympatiserar med här. När ett företag avsiktligt väjer bort att supporta produkten man köpt av dem är jag enig. Hade man bara bara gjort som Fiat gjorde med Chrysler, dvs behålla bilmodellerna, men kalla den för Lancia är det en annan sak. T.ex. Opel 9-5 eller Cadillac 9-5, typ. Det är ju produkten Saab 9-5 vi vill ha kvar, namnet är prio 2. Problemet är att Saab-ägarna drabbades av sämre service och lägre andrahandsvärde pga GMs beslut.

    Dock måste man inse att för de allra flesta av GMs kunder spelar det ingen roll om Saab finns. GM finns f.ö. endast för att ägarna skall få avkastning på sitt kapital. Den dagen GM inte tjänar pengar läggs verksamheten ner. Saab var en ren förlustverksamhet, alltså kunde den inte vara kvar. Det är inget konstigt med det. Dessutom var GM i sin fulla rätt att lägga ner Saab.

    Så visst, så länge det finns ett lika bra alternativ som det GM erbjuder finns det ingen logisk anledning att köpa GM. Jag håller med!

    Men om det visar sig att bilen som passar en bäst är tillverkad av GM tycker jag man skall välja GM. Att i stället köpa något sämre är ologiskt.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #24
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Helt rätt. Jag röstar med "fötterna". Men så ligger inte GM särdeles högt i kvalitetsligan
    heller så valet är ganska lätt. Med få undantag kan inte anglosaxare bygga bilar.

    Ett paradexempel är hundkojan, MiniCopper. Ett käckt koncept som sålde, men som knappast var
    särdeles hög kvalitet på. VW noterade detta och kontrade med Golf (eller "Rabbit" i USA)
    och tog över hela marknaden som dessutom fick namnet "Golf-klassen".

    Sedan må VW's bönräknare nu ha förstört allt vad GoodWill heter genom "DieselGate" med ett antal
    chefer i fängelse och avsättningar på 200 miljarder för att täcka upp vad man orsakat.

    Således köper jag inte någonting från VAG heller.

    Att folk köper bilar utifrån känslor/subjektiva åsikter ser man fullt av bevis för ute på vägarna.
    Skulle man gå efter sunda förnuftet och enbart välja de bästa produkterna vore vägarna fulla
    av asiatiska bilar. Få skulle välja LandRover eller Porsche. Ändå vimlar det av Porsche i mitt
    närområde. (kolla på den länk som cirkulerar med försäkringsstatistik...)

    Nu har Opel köpts av Fransoserna vilket knappast kommer att få märket att stiga i kvalitetsranking.
    Snart kommer man inte att kunna använda GM-delar i produkterna utan specar in franska
    komponenter eller styr upp utvecklingen på Franskt manér.

    Redan Peter Augustsson (fd. VD SAAB Automobile) uttalade en gång att "Löner och materialkostnader stiger med 2% om året
    emedan priset för en bil i princip sjunker med lika mycket. Någonstans måste man ta pengarna ifrån".
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  5. #25
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 624
    Medlem#
    10853
    Jag och Fredrik / 1941 diskuterade det där med ersättare till Saab häromkvällen, och för den som är insnöad på Saab är det inte helt lätt att hitta en modern ersättare om/när det nu skulle vara aktuellt. Än så länge har man ju möjligheten att bunkra upp på billiga 9-3 och 9-5 om man vill.

    Alfa Romeo nämndes, själv gillar jag inte riktigt formspråket. För vulgärt och italienskt.

    Subaru har jag själv funderat på men jag har inte kört någon och det känns som ganska anonyma bilar, får ingen känsla för märket riktigt. Men tidigare Impreza-modeller känns rätt, lite väl utåtriktade med jättevingarna kanske.

    Tyskarna går bort av olika skäl, främst ekonomiskt, och för mycket teknikporr. Sen äger jag ingen pizzeria och jobbar inte som säljare.

    Volvo, nja, där är känslorna heldöda för nyare modeller. De är på väg mot någon slags lyxbilsstatus (med svenska mått) och jag är inte intresserad av den statusen. För mycket teknik likt tyskarna. Och priserna, huva!

    Ford/Opel, av någon anledning ligger de i samma kategori för mig och även om jag tycker att nya Mondeon ser hyfsad ut så är känslorna svala.

    Franskt? Hmm. Inget vidare mekaniskt förtroende tyvärr. Men de har ganska roliga former utan att glida för långt åt det vulgära.

    Vill man bara flytta rumpan från A till B blir det nog Kia.

    Skoda känns nästan närmast Saab. Ganska anonyma, visst, men utan att ha läst in mig på modern bilhistoria känns de som en historisk "underdog" likt Saab. Tillverkare från litet europeiskt land med en tå eller två kvar i rally-världen likt Saab en gång i tiden, även om de nya modellerna mest är kopior av tidigare Audi-modeller. Inte för att rallybiten påverkar konsumentbilarna nämnvärt, men det bidrar lite till känslan för märket tycker jag.
    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-06-27 klockan 02:26.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    För min del så har jag gett upp på att hitta någon bra Saab-ersättare i dagsläget.

    Som jag ser det kommer högst sannolikt elbilsutvecklingen att få fram några intressanta alternativ till 2023, och troligen kommer bilar från BYD (som f.ö. påstås vara världens näst största batteritillverkare) att finnas att köpa på svenska marknaden då också. Troligen kommer det att hända stora saker till dess.

    Det kommer t.ex. att finnas 5 år begagnade Jaguar I-pace då, vilken jag ser som sannolikt den första riktigt seriösa elbilen med alla bitar på plats, och som inte i någon grad är ett politiskt statement - det bör följa flera andra i snabb takt nu.

    3 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Uky Visa inlägg
    Att folk köper bilar utifrån känslor/subjektiva åsikter ser man fullt av bevis för ute på vägarna.
    Skulle man gå efter sunda förnuftet och enbart välja de bästa produkterna vore vägarna fulla
    av asiatiska bilar. Få skulle välja LandRover eller Porsche. Ändå vimlar det av Porsche i mitt
    närområde. (kolla på den länk som cirkulerar med försäkringsstatistik...)
    På vilket sätt menar du att folk inte väljer de bästa produkterna? Vilken produkt som är bäst beror ju till stor del av vilka egenskaper man prioriterar. Om det bara handlade om att transportera sig från A till B så får man ett svar, men man kanske vill ha en tilltalande upplevelse (vilket kan betyda olika saker beroende på prioriteringar) och då blir valet annorlunda.
    Jag skulle lätt välja en Porsche hellre än nästan vilken asiat som helst om jag köper bil för att köra. LandRover väljer jag bort oberoende av dess driftsäkerhet, för jag har inget behov av en dylik typ av bil.
    Det mesta vi konsumerar i livet, t ex boende, semesterresor, mat, musik, hobbyprylar, osv handlar i ingen eller relativt liten grad om sådant som livsnödvändigt. Vi väljer varor och tjänster som ger ett mervärde, utöver att uppfylla de mest basala funktionerna. Det vore väldigt konstigt om bilar vore undantagna.

  8. #28
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Har man stor plånbok så skall man absolut välja något kul.
    Svepningen har som bekant inga fickor och visserligen är det saligare att giva
    än att taga men jag erkänner att jag till viss mån konsumerar bilar mer med känsla än förnuft.

    Men så mycket "känsla" att jag skulle ens överväga en Porsche har jag inte.

    En gång var SAAB en både förnuftig och känslomässigt "rätt" bil.
    Bra prestanda för sitt pris. Utbyggt servicenät. Vänner och bekanta jobbade på SAAB som konstruktörer
    och verkstaden i Kungsbacka hade bra priser och ett trevligt bemötande.
    Man visste om svagheterna och kunde parera dom.

    Med tanke på den ständiga kostnadsjakten som hela tiden driver livslängden nedåt och med skenande
    verkstadstimkostnader är det nog en mognadsfråga innan folk helt enkelt tröttnar på att göda de
    "exklusiva" bilmärkenas snorkiga bilverkstäder. Produkterna blir allt mer komplicerade
    men det pressade tiderna gör att verkstäderna hellre byter styrboxar än kollar om det gått
    fukt i kontaktdonen. Man får ju betalt ändå.

    "Långmilare" har en värdefull synpunkt: Elbilarna kommer starkt och den som inte har långa
    dagliga turer och tillgång till 230V eller en laddstolpe vid parkeringen bör nog fundera på
    om inte en elbil kvalar in. Marknaden ligger nära eller mitt i ett teknikskifte just nu.
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  9. #29
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    I min värld finns det två val, en lite eller en mycket begagnad Saab.
    finns gott om finbeggade lågmilare

    3 användare gillar detta inlägg



  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Uky Visa inlägg
    "Långmilare" har en värdefull synpunkt: Elbilarna kommer starkt och den som inte har långa
    dagliga turer och tillgång till 230V eller en laddstolpe vid parkeringen bör nog fundera på
    om inte en elbil kvalar in. Marknaden ligger nära eller mitt i ett teknikskifte just nu.
    Det tror jag också. Jag kör vidare med min nuvarande bensinare (som jag trivs väldigt bra med), men nästa bil blir nästan säkert en elbil. Jag skulle gärna prova en Tesla Model 3, men kanske kommer även andra tillverkare att visa upp något intressant framöver.

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Jag behöver två bruksbilar, 9-5an blir kvar. Den andra blir en BMW I3. Bra kombination, stadsbil respektive långfärd.

  12. #32
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Uky Visa inlägg
    "Långmilare" har en värdefull synpunkt: Elbilarna kommer starkt och den som inte har långa
    dagliga turer och tillgång till 230V eller en laddstolpe vid parkeringen bör nog fundera på
    om inte en elbil kvalar in. Marknaden ligger nära eller mitt i ett teknikskifte just nu.
    Det där med räckvidden är ett problem i nuet, som kommer att vara väsentligt mindre om 5 år - dels sjunker batteripriserna, dels ökar kapaciteten.

    Den andra saken är att snabbladdning är den begränsande faktorn när man kommer över c:a 30 mils räckvidd i svensk motorvägsfart (vilket i dagsläget bara Tesla, Bolt/Ampera-E och I-Pace klarar) - att stanna var tredje timme för en 45 min matpaus fungerar bra om man bara gör det några enstaka gånger per år. (Bolt klarar dock inte snabbladdning så bra.) För att maxa på Autobahn är det ett tag kvar...

    Jag har tittat en hel del på "Teslabjørn" och hans erfarenheter, och det är alldeles uppenbart att när du gått över en rimlig räckvidd är snabbladdningen det skiljer agnarna från vetet - klarar inte bilen en snabbladdning på under en timme (ungefär vad som är tolerabelt som matpaus) så kan bilen i praktiken bara användas inom en radie av en 1/3-del av batteriräckvidden. Med 30 mil räckvidd och snabbladdning är enstaka långa turer redan idag inget problem, dubbla räckvidden och/eller halvera snabbladdningstiden så är inte heller regelbundna långa turer något problem.

    ---

    Fiskar säger att de ska leverera litium-glas-batterier 2020, men realistiskt så kommer den stora vågen runt 2022, det plöjs ner mycket stora resurser på utvecklingen av dem nu, och när de kommer så blir läget förändrat - det blir drastiska ökningar av packningstätheten, livslängd och säkerhet. Samt pris.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Cykel går ej rulla bakåt......
    Av sOFFe i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-02-15, 11:10
  2. Bälte fastnat går ej rulla in bak.
    Av mps i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-08-04, 23:53
  3. Hur många mil kan en 9000 2.3T motor rulla?
    Av -Rickard- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-11-30, 18:14
  4. Dags för mig att gå vidare....*snyft*
    Av Lamer i forum Allmänt
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2006-02-12, 15:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •