Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Dags att rulla vidare

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    151
    Medlem#
    8750

    Dags att rulla vidare

    Tack för denna tid, nu har sista SAABen rullat ut från parkeringen. Båda våra 9-3or är därmed sålda och har gått vidare till nya hem.
    Trevliga, prisvärda bilar, Aeron Alrik hade vi i 4 år och 9000 mil, Vectorn Vanda fanns hos oss i 7 år och 15000 mil. Det var roligare att skiljas från Alrik som med knappt 12000 mil på mätaren fortfarande var ganska fräsch, stackars Vectorn Vanda som gick sist nu var med sina dryga 27000 mil ganska sliten, rost i alla hjulhus (rostlagad och omlackad för knappt fyra år sedan för ca 15k), trasig kondensor och anliggande bromsar. Sista året fick hon inte den kärlek (eller budget) hon förtjänade av oss.
    Såhär vill jag minnas dem

    Gamla.jpg

    Framtiden med Hybriden Heidi och Awesome Alicia ser dock ljus ut

    Nya.jpg
    Mercedes C350e -17
    BMW 330i -18

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Detta är väl ganska oundgängligt för de flesta.
    Kan vara intressant att veta varför ni valde just dessa som ersättare och hur de är jämfört med Saabarna. Även hur de motsvarar era förväntningar.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853


    Någon kommentar om höjdpunkter/lågvattenmärken? 27.000 mil är ju en del, vore kul att höra om du stött på något knepigt eller dyrt/svårt att laga.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Trevlig resa! Även om nostalgin kommer kicka in då och då så kommer du inte ångra dig!
    /Johan

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    151
    Medlem#
    8750
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Detta är väl ganska oundgängligt för de flesta.
    Kan vara intressant att veta varför ni valde just dessa som ersättare och hur de är jämfört med Saabarna. Även hur de motsvarar era förväntningar.
    Valet stod väl redan för 1,5 år sedan mellan c-klass och 3-serie, då skulle jag ha en tjänstebil och valet föll på Mercedes, den är otroligt komfortabel och rör ändå på sig bra. Kan sitta och prata normalt med passagerare i baksätet i 200 knyck, däremot märks den extra vikten i kurvorna. Egentligen två anledningar till att det blev en hybrid, dels ville jag ha en miljöbil igen och dels var förmånsvärdet svårslaget. Komfort och lyx är nog de två största skillnaderna i denna bil jämfört med Saabarna. Otroligt nöjd med denna bil, motsvarar nästan helt och hållet mina förväntningar. Största nackdelen är när man ligger och bränner genom Tyskland på Autobahn, bilen i sig är underbar att köra fort men batteriet tar slut för snabbt när man trycker fullt och då får man ligga och ladda upp det med bensin för att få den riktigt sköna skjutsen 150-250 upprepade gånger.
    När vi nu återigen skulle ha en bil så föll valet av några olika anledningar på 3-serie, dels kunde Mercedes inte ens få fram en bil innan halvårsskiftet (facelift skulle introduceras) och dels ville min fru ha en lite busigare bil. 3an är en trea, ligger otroligt bra på vägen när det svänger, i gengäld inte lika kursstabil som c-klassen. Mer och busigare ljud från motorn, vi valde till ett par saker som hade varit trevligt på Mercan, tex HUD. Sen att man kan ligga och köra på maxfart och göra hur många upprepade accelerationer man vill. Privat var inte hybrid lika prisvärt och BMWs hybrid har endast 40l tank så den gick bort ganska fort, 50l som Mercan har känns som minimum.
    Det är väldigt kul att ha en bil av varje sort
    Saker som är särskilt skönt att ha som Saabarna saknade är adaptiva led, back kamera, eller ännu hellre surround view, komfortöppning av dörrar och bagage, sista trodde jag bara var en gimmick men det är verkligen smidigt när man kommer med saker i händerna, HUD:en saknar jag på Mercan också ångrar i efterhand att jag inte valde till det. Upplevd kvalité är också klart bättre i båda dessa bilar.

    3 användare gillar detta inlägg


    Mercedes C350e -17
    BMW 330i -18

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    151
    Medlem#
    8750
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg


    Någon kommentar om höjdpunkter/lågvattenmärken? 27.000 mil är ju en del, vore kul att höra om du stött på något knepigt eller dyrt/svårt att laga.
    De var mycket bil för pengarna, roliga att köra, samt både jag och min fru var uppvuxna i Saabar. Vi har väl varit lite nerdiga, monterat hirschgrillar och handtag på båda, bytte inredning i Aeron då den kom med halvskinn vilket kändes rätt snik jämfört med premiumskinnsinredningen i vectorn, satt i nav i Aeron, fått hjälp med uhp i båda, lät montera twin pipe på verkstad på Vectorn. Aeron var ditecad från början och det fortsatte vi med hela tiden vi ägde den. Det enda stora vi hade på den var stenskott som tog kondensorn, kunde ta det på försäkringen som tur var.
    På Vectorn hade vi lite fler tråkiga utgifter, kopplingen rasade vid 17k mil, vi rostlagade bakre skärmarna året efter (på välrenomerad lackverkstad), höll i knappt två år innan det började bubbla sig igen, såg hemskt ut när vi sålde den. Sedan bytte vi till sportchassi på den, skivor runt om, lite bussningar, polerat upp lyktorna två gånger. Nav-enheten började få svårt att läsa skivor på sista tiden. Hål på kondensorn som vi på den gjorde bedömningen att det inte var värt att laga. Desto roligare utgifter var Hirsch steg 1 med regbesiktning, avgassystemet och liknande.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Trevlig resa! Även om nostalgin kommer kicka in då och då så kommer du inte ångra dig!
    /Johan
    Tack, ångrar mig absolut inte, de nya bilarna är härliga. Säkerligen kommer det då och då komma ett sorgset ögonblick när jag ser en extra fin 9-3a, men det hör till

    1 användare gillar detta inlägg


    Mercedes C350e -17
    BMW 330i -18

  7. #7
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Det stora problemet med nya bilar idag är att så länge de rullar
    och endast kräver service (olja, filter, etc) så är allt frid och fröjd.
    Men när ett delsystem strular och verkstadspersonalen får en "utmaning"
    kan man som kund råka riktigt illa ut.

    Jag anser att förhållandet "kompetens hos verkstadspersonal"
    dividerat med "tekniskt innehåll" har nått en så låg kvot
    att det kan bli en fara för bilägarens blodtryck om problem uppstår
    att jag kan visserligen tycka att det är kul med nya fina bilar,
    men att jag drar mig alltmer för att vilja köpa någon ny.

    Kungsbacka Bilcentrum var bra att ha och göra med
    på den tiden jag körde SAAB. Min Mercedes får åka till
    Aronssons i Varberg för service.

    2 användare gillar detta inlägg


    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    När du säger nya bilar, menar du då splitter nya, eller menar du några år gamla?

  9. #9
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Det är väl överhuvudtaget bilar vars "tekniska innehåll" har ökat de senaste åren.
    För den som har ett jobb eller välfylld plånbok som kan betala för något splitter nytt
    är det inga problem - då gäller garantier. men när bilen säljs till nästa ägare och denne
    måste betala själv eller tror på garantier från "Svensk Fordonsgaranti", då kan det
    bli ett dyrt uppvaknande.

    Jag har sett presentationer som visade hur komplexiteten på mjukvara
    ständigt ökar. Majoriteten av kostnaderna för framtagning av nya bilar ligger
    i mjukvara. Samtidigt har bilverkstäderna svårt att få tag på kompetent
    personal som kan hantera alla diagnosverktyg och som i stället för
    att byta boxar har fantasi och ge sig tid att kontrollera alla kontaktdon, kablar, lösa
    slangar etc i ett motorrum. Felet är inte enbart deras. Det ansätts standardtider
    för hur lång tid en reparation får ta visavi kravet på verkstadens lönsamhet.

    Ett enkelt kontaktglapp kan leda till att man för dyra kostnader byter
    en styrbox när allt hade räckt med att man gör en noggrann besiktning
    av kontakten. Tidspress och oerfarenhet.

    Jag hittade en träningsmanual för motortekniker för den motor
    som sitter i min bil: 74 sensorer (som naturligtvis kan strula...)
    vilket gör att jag regelbundet lyfter på huven för att kolla att allt är
    OK förutom vätskenivåer osv. Jag rycker naturligtvis inte i alla
    kontakter, men hur många passar på att lysa med en lampa på diverse
    mörka skrymslen i motorrummet idag?

    Ett exempel var från en bekant där hans jobb hade fått in en bil
    där kylfläkten hela tiden gick på maxvarv. Naturligtvis byttes
    styrboxen utan att problemet försvann. När en styrbox hämtats
    ut och som inte visat sig behövas får den inte returneras till
    centrallagret. = Förlustaffär för bilverkstaden.

    Till slut visade sig felet bero på att styrboxen
    - om den tappar kommunikationen med motorns temperaturgivare -
    går på maxvarv för att skydda motorn. Efter många timmar
    visade sig felet bero på avbrott i en kabelmatta. Läsaren
    kan nu gissa sig till hur många timmar det tog att byta denna
    kabelmatta, ut och in genom torpedväggen osv.

    Detta med en timkostnad på 1500-1800 kronor...

    Därför är jag mycket tveksam till en utveckling som gör
    bilägandet allt dyrare och där minsta fel kan ruinera den
    som inte har råd att köpa bil med fabriksgarantier.

    3 användare gillar detta inlägg


    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Fast avbrott i en kabelmatta är knappast något som utmärker nya bilar. Det hände gamla bilar också.
    Mitt intryck är snarast att nya bilar har väldigt låg problemfrekvens. Väldigt få bland dem jag känner som har bilar av senare årsmodeller (säg från 2010 och framåt) har problem av sådan art att de endera inte kan använda bilen eller får betala mycket. Och det gäller flera olika märken: BMW, Volvo, Peugeot, Audi, olika japanska bilar, osv. Som jag ser det är driftsäkerhet inte ett urvalskriterium vid val av bil. Detta dock sagt utifrån erfarenhet av nya bilar. Hur det är när bilarna är 10 år gamla är kanske en annan sak.
    Sedan håller jag med om att den tekniska komplexiteten hos bilarna högst sannolikt ökat snabbare än verkstädernas kompetens att hantera detta. Så jag kan mycket väl tänka mig att du har rätt när åldern hos bilarna börjat ta ut sin rätt och felfrekvensen går upp.

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Sen skall vi inte förglömma att drivlinorna i dagens bilar mer eller mindre är tillverkade av knäckebröd. Gubben som jag lämnar vissa jobb till har precis bytt motorn på sin sons BMW från 2011. Helt utsliten efter 15000 mil.
    För att få ner förbrukningen och kunna skriva det i sina annonser är man beredd att sälja sin gamla morsa, spelar ingen roll vilka hörn man får kapa eller hur det påverkar hållbarheten, bara man kan spara en milliliter per mil.
    Elektroniken är inte mycket bättre, jag har ju sett rätt många "fina" Mercedes nära in på sömmarna, och jag kan ju lova att jag inte kommer vilja äga någon sådan när den närmar sig 10 år.
    Allt handlar om att ytan som presenteras mot köparen/föraren/passageraren är tip-top, men bakom den gäller det att spara vartenda öre som går.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Uppriktigt sagt, det finns oerhört många BMW av den årsmodellen som rullat längre än 15000 mil utan att motorn blivit utsliten. Det kan verkligen inte vara normalt, eller också har han köpt en mätarfifflad bil (vilket tyvärr inte är ovanligt).

  13. #13
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Z Visa inlägg
    Uppriktigt sagt, det finns oerhört många BMW av den årsmodellen som rullat längre än 15000 mil utan att motorn blivit utsliten. Det kan verkligen inte vara normalt, eller också har han köpt en mätarfifflad bil (vilket tyvärr inte är ovanligt).
    BMW N47 har problem med kamkedjorna och de sträcker sig. Har man tur hinner man fånga upp det innan raset.
    Det är dyrt att laga, och det blir ännu dyrare att laga när det blir ett totalt ras. Det tråkiga med är att det sitter i väldigt många bilar, 1-3-5 serie.
    Ras är inte ovanligt innan 10 000 mil. Ska man vara helt befriad för problemen måste man upp på årsmodell 2014 och nyare.

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Jodå, kamkedjeproblemen på den motorn är jag väl bekant med. Min fru hade en bil med den motorn (men hade inga problem), så jag kollade det. Det har drabbat en hel del motorer, men ställt i relation till antalet sålda är det inte många. Om jag minns rätt så är det dessutom så att kamkedjan sitter på "fel" sida, så att det blir svårt att komma åt.
    Men eftersom Bollman skrev utsliten och inte kamkedjehaveri så antog jag att det inte rörde sig om just ett kamkedjehaveri.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Niklas Z den 2018-06-16 klockan 21:30.

  15. #15
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Z Visa inlägg
    Fast avbrott i en kabelmatta är knappast något som utmärker nya bilar. Det hände gamla bilar också.
    Det stämmer. Men det var inte poängen i det Uky skrev. Verkstädernas allt större svårigheter att reparera moderna bilar beror på en kombination av fråmst tre saker. För det första att det hela tiden kommer nya tekniska lösningar och fler funktioner i moderna bilar samtidigt som nya modeller presenteras med allt kortare intervall. För det andra att allt fler seriösa verkstäder med gott rykte går över till att ta emot fler bilmodeller många blir tom sk allbil-verkstäder som tar emot vad som helst. För det tredje hänger inte verkstadspersonalens kunskap med i utvecklingen. Resultatet är exakt detta:

    Citat Ursprungligen postat av Uky Visa inlägg
    Det stora problemet med nya bilar idag är att så länge de rullar
    och endast kräver service (olja, filter, etc) så är allt frid och fröjd.
    Men när ett delsystem strular och verkstadspersonalen får en "utmaning"
    kan man som kund råka riktigt illa ut.

    Jag anser att förhållandet "kompetens hos verkstadspersonal"
    dividerat med "tekniskt innehåll" har nått en så låg kvot
    att det kan bli en fara för bilägarens blodtryck om problem uppstår
    att jag kan visserligen tycka att det är kul med nya fina bilar,
    men att jag drar mig alltmer för att vilja köpa någon ny.

    Kungsbacka Bilcentrum var bra att ha och göra med
    på den tiden jag körde SAAB. Min Mercedes får åka till
    Aronssons i Varberg för service.
    När inte ens märkesverkstaden kan få igång en Audi A4 2014 som inte startar trots över en månad på verkstad blir man inte speciellt sugen på nya bilar. Så en ordentlig bedömning av vad det finns för verkstad att tillgå är ett klokt drag när man köper ny bil.

    3 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Det stämmer. Men det var inte poängen i det Uky skrev. Verkstädernas allt större svårigheter att reparera moderna bilar beror på en kombination av fråmst tre saker. För det första att det hela tiden kommer nya tekniska lösningar och fler funktioner i moderna bilar samtidigt som nya modeller presenteras med allt kortare intervall. För det andra att allt fler seriösa verkstäder med gott rykte går över till att ta emot fler bilmodeller många blir tom sk allbil-verkstäder som tar emot vad som helst. För det tredje hänger inte verkstadspersonalens kunskap med i utvecklingen.
    Som jag skrev i ett tidigare inlägg instämmer jag i att den tekniska komplexiteten ökat snabbare än vad verkstädernas kompetens ökat. Risken för ett glapp mellan vad som behöver göras och vad verkstaden kan göra är därmed växande. Inte minst riskerar felsökning att ta allt längre tid (= kosta mer). Min poäng var att så länge bilarna inte är för gamla så är det så pass sällan de i genomsnitt krånglar. Det är lätt att få intrycket att fel är vanliga när man läser på nätet om bilar som krånglar, men utan att ställa detta i relation till hur många bilar som sålts av den aktuella modellen hamnar man lätt i en bild som är missvisande. Det blir lite som att mediakonsumenter tror att krig, hungersnöd, epidemier och annat elände är vanligt (kanske till med allt vanligare), men i själva verket går utvecklingen i den riktningen att det blir bättre och bättre.
    Det är naturligtvis inget belägg för att bilarnas utveckling går uppåt i alla avseenden, men hur ofta läser man på nätet (eller hör på annat sätt) om alla de bilar som bara behöver regelbunden service, eller bara någon mindre reparation. Det tas för givet och därför nämns det inte, men felen tas upp väldigt mycket. Därför blir bilden missvisande.
    Sedan tror jag också att det kommer en gräns där en hyfsat stor andel av bilar som är relativt nya kommer att drabbas av problem som kommer att kosta så pass mycket att felsöka och reparera att det inte är ekonomiskt försvarbart och då återstår bara att skrota bilen. Jag tror definitivt att de senaste generationerna kommer att drabbas av detta, men jag tror att så länge de är relativt nya så är det mycket ovanligt. Därför ser jag inte köp av bilar av senare generationer som problematiska, än så länge. Men som sagt, jag tror också komplexiteten hos dem kommer att bli ett växande problem när de blir 10+ år gamla, jämfört med dagens 10+ år gamla bilar. Min poäng är att köper man en tre år gammal bil är problem alltjämt sällsynt, sett till den total mängden bilar i trafik, men har man tänkt behålla den bilen i tio år så kan nog de sista åren bli mer problematiska.

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #17
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Det är just 10 år som anses vara den "ekonomiska livslängden". När bilen passerat detta gräns
    är den ofta inne på sin tredje eller ännu mer ägare. Man anser inte bilen vara värd att lämnas
    till märkesverkstaden. Nybilslukten är borta och lyktorna fram har börjat mattas av sol och slitage
    från biltvättar. Så varför behöver man konstruera bilar som håller längre? Dagens bilar är
    sönderoptimerade och den mekaniska livslängden parat med "optimerade" serviceintervaller
    borgar för att dom verkligen inte skall eller förväntas hålla eller representera något högre värde.

    Bilföretagen vill sälja nytt.
    Politikerna vill skrota ut äldre fordon.
    Det nuvarande ekonomiska systemet fungerar endast med hög konsumption.

    Min Mercedes är snart 10 år. Fortfarande inte ett spår av rost,
    inte ens runt hjulhuskanterna eller inne bland plåtskarvar.
    Det är naturligtvis möjligt att den rasar i morgon när den skall
    ut ur garaget - vi får se. Under dom 10 år som den rullat har den haft
    två problem: En vinkelsensor felade. Utbytt. Jalusiet till panoramataket
    hängde sig (vilket kostade en nätt slant att byta) men det är allt.

    Jag är inte beredd att kategoriskt dissa Mercedes då märket bevisligen
    höjt sig i kvalitetsligan. Men det är klart: Man betalar extra för stjärnan i fronten.

    Vill man vara statistiskt säker på att köpa en bra bil är det
    som jag skrev mot asiaterna man skall luta sig.

    Sedan är det väl också så att alla skräckhistorier som cirkulerar
    handlar om problembilar. De som inte har haft dyra reparationer
    oavsett vilket märke dom kör lär knappast logga in på
    sina respektive forum och meddela att "den fungerar".

    2 användare gillar detta inlägg


    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Mig gör det nervös med en bil (speciellt med ett så högt värde att skrotning inte verkar rimligt) som plötsligt potentiellt kan bli stående ett längre tag utan att någon vet hur man får igång den. Så även en bil som löper påtaglig risk att utan förvarning drabbas av en reparationsräkning på 50k+.

    På mina 9000 så slipper jag detta helt, finns inget fel där som jag/min verkstad inte kan fixa, i värsta fall med en donatorbil. På en 9000 är kabelproblem dels mycket ovanliga, dels lätta att diagnostisera och fixa (eftersom den inte är buss-baserad). På 9-5:an är det trots bussen rätt godartat eftersom Tech2:an är så spridd, och de relativt få kabelproblemen som finns verkar ha kommit runt 2002 (leverantörsbyte?), så risken att bli stående med en dyr oreparerbar bil är högst begränsad. Utöver detta så finns numera så lång erfarenhet på dessa att alla typfel numera visat sig, det är få fel som min mek inte spontant har ett svar av typen "det låter som...". numera. Oplanerade verkstadsbesök (sådana fel som måste åtgärdas omgående, typ stort lläckage eller tjutande lager) ligger på några enstaka incidenter och kanske någon vecka reparationstid sammanlagt för de senaste 20 åren - men så får också mina bilar också full service enligt serviceschema och preventiva byten av förväntat nära utslitna komponenter (som generatorkol och bränslepump).

    Detta med problem med nya bilar kommer bli speciellt påtagligt nu när de första Tesla börjar ramla ur garanti. Någon som är sugen på en 5 år gammal bil för 500k+ där risken för att åka på en 5-siffrig reparationsräkning är överhängande vid minsta lilla småreparation?

    6 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #19
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Tillägg till min kommentar ovan:
    Jag kommer aldrig att köpa någon av de bilar som listas i försäkringsbolagens "svarta lista"
    över märken med många maskinskade"claims" eller någon bil tillverkad av GM.

    Har man så effektivt ruinerat/förstört ett varumärke som GM gjort med SAAB
    förtjänar dom inte för ett ögonblick någon uppmärksamhet från min sida.

    .

    4 användare gillar detta inlägg


    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Jag ska åka på bilsemester utomlands snart. Hittills har jag oroat mig mer för att bilen ska bli stulen, eller att det blir inbrott i den, än att den inte ska fungera, men jag kanske borde tänka om :-)

Liknande ämnen

  1. Cykel går ej rulla bakåt......
    Av sOFFe i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-02-15, 11:10
  2. Bälte fastnat går ej rulla in bak.
    Av mps i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-08-04, 23:53
  3. Hur många mil kan en 9000 2.3T motor rulla?
    Av -Rickard- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-11-30, 18:14
  4. Dags för mig att gå vidare....*snyft*
    Av Lamer i forum Allmänt
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2006-02-12, 15:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •