Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Läcker diesel till motoroljan 1,9 TTiD

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Läcker diesel till motoroljan 1,9 TTiD

    Har en 9-3 ttid 1.9 2008 som läcker diesel till motoroljan. Bytte olja och filter (fyllde minimi med olja) och efter 20 mil är oljenivån över max och väldigt tunn. Tips/erfarenhet vad som läcker/ behöver åtgärdas? Med vänlig hälsning, André

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    8163
    Välkommen hit!
    Går bilen som den skall? Får du några felkoder och/eller chech engine?
    Börja med att göra ett kompprov och se om den håller tätt i cylindrarna.
    /Johan

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Citat Ursprungligen postat av André Eriksson Visa inlägg
    Har en 9-3 ttid 1.9 2008 som läcker diesel till motoroljan. Bytte olja och filter (fyllde minimi med olja) och efter 20 mil är oljenivån över max och väldigt tunn. Tips/erfarenhet vad som läcker/ behöver åtgärdas? Med vänlig hälsning, André

    Läs den här tråden ifall du inte har några felkoder
    http://forum.saabturboclub.com/showt...motorras/page2
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Tack för svaren. Bilen har inga felkoder. Bilen går bara korta streckor nuförtiden och partikelfiltret är full var å varannan vecka. Däremot skedde det jag ser hänt för nån annan. Efter en regenerering börja motor gå ojämt, jag tar till vägenkanten å sätter i fritt varpå motor tokrusar. Motorn rusar fast jag stänger på nyckel, efter 5 sekunder rökfylls hela bilen. Troligtvis slår jag i växel/släpper kopplingen när jag hoppar ur bilen vilket gör att motorn stannar.

    Så första steg är kanske att uppdatera programvara, rena partikelfiltret samt kontrollera sensorer som styr detta?

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Börja med att köp en eSID2 om du inte har något annat för felkoder och regenerering.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920
    det låter som den regenererar väldigt ofta. Sådär kan det bli om man inte har nollat ev rengöringar om man åtgärdat nåt och den tror att filtret är fullt. Då pytsar den på extra diesel och det är ju det som är den egentliga regenereringen. Då går det ut oförbränt bränsle som antänds i partikelfiltret och skiten bränns loss. Gör den så väldigt frekvent så späder den oljan mycket och blir det för mycket så börjar den till slut gå på motoroljan och de brukar varva tills de havererar.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Diesel i motoroljan NG9-3 TTiD

    Upptäckte att min nyinköpta 9-3 ttid4 2011 med 160 hk, 12000 mil, har diesel i oljan. Det är för mycket olja på stickan och den luktar diesel. Jag tänkte byta olja och kolla vad som händer. Bilen har en tidigare ägare, 74 år, och kan ha kört en del korta sträckor. Själv kommer jag att nyttja bilen till nästan enbart längre sträckor på minst 5 mil.
    Min fråga är varför den har diesel i oljan och vad jag ska göra för att det inte ska ske igen.

  8. #8
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    8163
    Många korta körsträckor kan ge detta symtom. Diesel trycks förbi kolvringarna, och om motorn och motoroljan aldrig blir riktigt varm så avdunstar inte dieseln från motoroljan.
    långkörningar är lösningen på detta problem.
    /Johan

Liknande ämnen

  1. Kylvätskeläckage NG9-3 TTiD
    Av Avo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2022-07-25, 18:06
  2. TTiD, diesel i motoroljan och motorras
    Av sandback i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2013-10-26, 14:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •