Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Airbag Krocksensor sida felkod 9-5 -02

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Mora
    Inlägg
    12

    Airbag Krocksensor sida felkod 9-5 -02

    Har gjort allt enligt konstens alla regler, kopplat ifrån minuspolen i 10 minuter, bytt till ett bättre batteri och försökt släcka felkoden med tech2 men felet kvarstår. Enligt verkstaden som jag har haft hjälp med felkoden sitter sensorerna nere vid fötterna på sidorna under mattan och blir utsatta av väta speciellt på vintern när man drar in snö och tar stryk av det, nån som har varit med om det och kan tippa om hur jag löser det själv istället för att betala 5000 för det

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    963
    vilken felkod är det?
    krocksensorn sitter i dörren vid högtalaren.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  3. #3

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    57
    Medlem#
    -
    På min og 9-3:a hade jag avbrott i kabeln till sidokrocksensorn, den går i gummiöverföringen/snabeln vid dörrens gångjärn. Kolla om du har samma "tur" och bara kan löda ihop kabeln.

    Det gav inte symptomen att airbaglampan lyste direkt vid start utan den tändes några sekunder (runt 10) efter, kanske utförs det nån kontroll sensor per sensor som tar en stund. Efter jag lagat kabeln så slutade helt enkelt airbag-lampan att tändas efter start. Lyser din lampa direkt är det väl troligtvis inte samma enkla fel.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Mora
    Inlägg
    12
    Sidosensor höger och vänster nånting, när jag startar bilen och åker så tänds och släcks den med varningssignal sen är den konstant lysande efter typ 3-4 gånger

    Är du säker på det LarsLars, enligt verkstaden satt dom ner vid fötterna på sidan på 9-5:an och blev utsatta för väta på vintern och oxiderade
    Senast redigerat av Moderator den 2018-06-17 klockan 20:59.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    963
    säker o säker men wis och epc säger att den sitter där.

    har du något nr på felkoden?
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Mora
    Inlägg
    12
    Ska kolla med han som hjälpte mig, återkommer, tack för att ni vill hjälpa mig

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Mora
    Inlägg
    12
    B0077 sidokrockgivare vänster fram felaktig signal och
    B0078 sidokrockgivare höger fram felaktig signal

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    963
    ok wis säger:sidokrockgivare förare/passagerare, avbrott eller kortslutning till jord/B+

    felsökningen är först koppla loss styrdonet och sen lossa kontakten till krockgivaren och sen mäta om ledningsnätet är helt och inte klämt till plus eller minus

    lite märkligt att du har på båda givarna?
    finns ett 16 poligt kontaktstycke i/under mittkonsolen som är minsta gemensamma punkt, kanske någon spillt nåt där?
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Mora
    Inlägg
    12
    Ja, har en dotter med downs syndrome som tycker om att spilla lite här och där, har du nått förslag på hur jag kommer åt den, är inte rädd för att skruva men jag vill veta vad jag håller på med, brukar kolla efter videor på youtube som hjälp mig med både bränslepump och fönsterhiss men jag hittar inget om detta

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    963
    hej
    ja det var inte lätt o hitta nåt
    här är en för 9-3 og, är nåt liknande: https://www.youtube.com/watch?v=iIxEfP8jdT0
    samt att du kan söka på : https://www.youtube.com/watch?v=iIxEfP8jdT0
    sen ska armstödet bort o lite annat
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Mora
    Inlägg
    12
    KevinD: lampan tänds inte direkt utan efter ca.10 sek. efter start och släcks och tänds med signal 3-4 gånger innan den lyser konstant och signalen upphör

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Mora
    Inlägg
    12
    LarsLars: Ska prova riva mittkonsolen och kolla, vet lite hur jag ska göra nu tack vare dina tips, får göra det när jag får semester om 2 veckor, har på mig till mitten på augusti innan jag måste bes. Hör av mig hur det har gått

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Mora
    Inlägg
    12
    Åkte till affären idag och fick inget larm, inga varningslampor eller signal och jag har inte gjort någonting. Kan man ha sån tur att det fixat sig själv, peppar peppar

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    57
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av tottobas Visa inlägg
    KevinD: lampan tänds inte direkt utan efter ca.10 sek. efter start och släcks och tänds med signal 3-4 gånger innan den lyser konstant och signalen upphör
    Då låter det ju ändå snarlikt mitt problem, även om min bara tändes en gång och höll sig tänd. Man kan bända bort gummisnabeln i dörren och se om någon kabel är av där, kanske syns det bara på sprickor i isoleringen men det borde vara en indikation på att något kan vara dåligt. För mig gick även kabel till bagage-öppnings-knappen av samtidigt som jag rotade runt bland kablarna så jag fick laga två stycken. Skruvar man bort dörrstoppet/spärren eller vad man kallar det så går dörren att öppna en bit till så man lättare kommer åt kablarna i snabeln.

    Ioförsig känns det ju ganska otippat att båda kablarna i båda dörrarna skulle gå av samtidigt så troligtvis är det senare i kedjan felet ligger.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Mora
    Inlägg
    12
    Jaha, inget larm på hela helgen och inget i morse på väg till jobbet så jag bokade en besiktning idag på förmiddagen och vad tror ni hände, på väg till besiktningen började den jäkeln att larma igen

Liknande ämnen

  1. Airbag som inte existerar ger felkod ???
    Av kenthu i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-10, 11:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •