Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Snabbfråga om spikningar T5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    49

    Snabbfråga om spikningar T5

    9-3t -99 ej original prog.vara.

    Brukar tanka 98 oktan, men tankade igår 95 då jag ska ut på långresa. Vid gaspådrag (mest vid lätt sådant) så spikar bilen nu hörbart någon sekund precis när pedalen rörts. Detta fenomen kvarstår efter ca 16 mils körning igår. Räcker det att koppla väck batteriet en stund för att bilen ska bli mer vänligt inställd till 95 oktan inför resan idag? Jag kan inte utföra "adaption" som finns beskrivet lite här och där, alltså gasa fullt minst 3 sek på hög växel, kopplingen slirar nämligen på allt över tvåan.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    49
    Hjälpte inte att koppla väck batteriet några timmar.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    49
    Kollade stiften idag i brist på annat att göra, se bild. Cyl 1-4 från vänster till höger. Någon som ser något anmärkningsvärt?

    Det finns en felkod på bilen, P0130, men den har jag haft i "100 år", och den verkar även ganska svårlöst när man läser runt om den. Vid något tillfälle köpte jag annan sond på Feltema (förlåt mig Gud att jag syndande, men visste inte då att dom ej går att använda) och fick massor av olika felkoder, så bytte tillbaka till original för ett tag sedan. Men hursom, den felkoden har alltså funnits långt innan spikandet uppträdde häromdagen.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    9-3 2,0t -99

  4. #4
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    När byttes dem senast? Tycker elektrodavståndet ser långt ut men eftersom du visar stiften i sämsta vinkeln är det svårt att avgöra.

    Färgen tycker jag ser ok ut, ljusbrun, så blandningen är nog någorlunda.

    För övrigt, att ständigt köra omkring med felkoder utan att åtgärda felen är aldrig bra. Varför gör man det? Om du får hjärtflimmer, biter du ihop och joggar vidare?
    Senast redigerat av MultiMan den 2018-06-08 klockan 16:21.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av MultiMan Visa inlägg
    När byttes dem senast? Tycker elektrodavståndet ser långt ut men eftersom du visar stiften i sämsta vinkeln är det svårt att avgöra.

    Färgen tycker jag ser ok ut, ljusbrun, så blandningen är nog någorlunda.

    För övrigt, att ständigt köra omkring med felkoder utan att åtgärda felen är aldrig bra. Varför gör man det? Om du får hjärtflimmer, biter du ihop och joggar vidare?
    Jag har ju faktiskt gjort mina försök att komma till rätta med koden. Sen handlar det ju lite om vad det är för bil också, har man en bil som knappt är värd soppan i tanken så är man kanske inte beredd att plöja ner oändliga kostnader i felsökning etc, om felet visar sig vara halvsvårfunnet.

    Nu vid kollen av stiften var avståndet 1,2 på samtliga och justerades till 1,1.
    9-3 2,0t -99

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    49
    Borde jag inte få felkod på spikningarna? Eller sätter inte T5 kod för det?

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Sätts inga felkoder för spikningar.

    Är bränsletrycket ok?
    Försvinner problemet om du tankar 98 oktan igen?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Sätts inga felkoder för spikningar.

    Är bränsletrycket ok?
    Försvinner problemet om du tankar 98 oktan igen?
    Det är typ 50/50 i tanken nu, 95 och 98, problemet kvarstår. Får kanske försöka kolla trycket på verkstad, bara rädd att det kostar en förmögenhet (i relation till bilen). Bytte bränslepump för något år sen till en Feltema, kanske är den på G. Tar några dagar innan jag ska köra upp all soppa som nu är i tanken, tänkte avvakta tills dess och sedan bara ha i 98 och se vad som händer. Kollade föresten ungefärligt laddtryck idag med appen torque, laddade precis under 1 bar vid en repa på treans växel vilket väl är lågt för steg 2?

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    1.0 bar är lite lågt för ett st1/2, ja.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    1.0 bar är lite lågt för ett st1/2, ja.
    Som jag skrev tidigare så hade jag väck batteriet några timmar häromdagen för atr jag trodde att det skulle nolla adaptionen. Råkar du veta om det gjorde det, eller måste man göra något mer/annat på T5 för att nolla den?

    Felkod p0130 är borta för tillfället. Vet inte säkert varför men har varit och pillat lite överallt, smörjt kontaktdon och jordpunkter, dragit åt lite skruvar här och där etc. Tilläggas bör att min generator alltid slirar några sekunder efter start pga att jag har en egenpåhittad dragning av multiremmen efter att fästet till ett löphjul gick av för några år sedan. Det leder hursomhelst till att spänningen i systemet är för låg precis efter start, märks på att tomgången stiger när generatorn slutar slira. Bara tänker att det kanske är den något låga spänningen efter start som lamdan inte gillar och därför sätts koden ibland. Bara en teori...

    Körde lite inatt och då var tendensen till (hörbara) spikningar märkbart lägre, så uppenbart är det något som är kämpigt när det är varmt ute.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    49
    "Hittade ett klipp på en exakt likadan bil som går exakt likadant på okänt ställe"... men är den väldigt trött för st2? Faktumet att det inte slirade på 3:an säger mig att den inte mår riktigt bra. Noterbart är att hjulen är för stora (195/65-15), därav är den lite extra trött pga det. Anledningen till att det provas från just 2k var för att det diskuterades i någon annan tråd, vridet därifrån. Utetemp var ca 28 grader.

    https://youtu.be/uJaPzw13-y8
    9-3 2,0t -99

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    49
    Köpte en beg. tändkasett häromdagen och tycker mig nu inte höra några spikningar. Har inte tankat något sedan jag skrev sist, så blandningen 95/98 är densamma. Motor förefaller även starta något snabbare och verkar piggare, dock inte hunnit testa så mycket ännu. Men just nu lutar det åt att min "ordinarie" TK inte mår helt bra, och kanske inte har gjort på ett tag.

Liknande ämnen

  1. snabbfråga om spolarpump bak.
    Av Catoo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-24, 23:51
  2. Snabbfråga, vattenpump 9-5
    Av Xonia i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-30, 11:17
  3. Snabbfråga - Växlingslänkage ?
    Av colan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-04-15, 13:33
  4. DI kasett, snabbfråga
    Av Pumba i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-25, 21:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •