Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 60

Ämne: Eftermarknadsstereo i OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    10

    Montera eftermarknadsstereo OG9-3

    Tjenare!

    Hade tänkt montera en eftermarknadsstereo i min Saab 9-3 Aero -01.
    Hade AS3 slutsteget innan det plötsligt en dag bara gick sönder.
    Lämnade in bilen och fick eftermarknadssteg monterat där bak i skuffen (MDS GP4)

    De driver nu dörrhögtalarna fram + 6x9 i hatthyllan.

    Skulle nu vilja montera dit en eftermarknadsstero då originalhuvudenheten är kass i mitt tycke! Hur mycket leverera den förresten?

    Nu till frågan, är det svårt att montera dit en ny eftermarknadsstereo själv? Svårare nu sedan dom montera dit slutsteg med alla kablar som det innebär? Vilka modeller kan rekommenderas? Hade Pioneer i min gamla bil innan och var sjukt nöjd med den. Vilka modeller passar och hur blir det med "hålet" efter den gamla? Kan man täcka det med något?

    Tacksam för all hjälp!!!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    492
    Medlem#
    12744

    Re: Montera eftermarknadsstereo og9-3 aero

    hej hej

    finns ett lite fack att köpa på saab som täcker överblina hålet om man väljer enkel din
    så svårt är det inte beror lite på hur dom kopplat men svårt är det ej
    själv kör jag med hederlig clarion spelare
    9-5 2.0t 08 biopower

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    10

    Re: Montera eftermarknadsstereo og9-3 aero

    Perfekt, tror jag har sett några bilder på det när jag har sökt runt här och det ser inte så tokigt ut. Bra med ett extra fack också.

    Ok då låter det nästan som man skulle kunna göra det själv. Är väl bara + till + och - till - ? Är där mycket kablage där bak som ska kopplas in? Behöver man köpa extra kablar, det är väl inget som behöver dras? Och hur blir det med SID:en, där kommer väl inte stå typ "CD PLAY 01" etc längre. Men det är ju skitsamma egentligen då det står på spelarens infodisplay.

    Men hur blir det nu med inkopplingen och sådant? För som det är nu går dom 2 högtalarna längst framme uppe mot vindrutan på org. stereon, resten i dörrarna fram + hatthyllan bak går på steget. Då kommer alltså bara den nya stereon gå på dom där framme vid vindrutan? Eller kan man gör så att dom kan gå på några andra oxå (tillsammans med steget). Eller kommer dom gå på alla?

    SRY om jag är trög, men har inte pysslat med sådant här innan.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418

    Re: Montera eftermarknadsstereo og9-3 aero

    du kopplar ju in steget där bak med lågnivå till din nya stereo, nu sitter det väl nån apapter till org stereon kan jag tänka mig.
    är du osäker brukar det ju finnas installation att köpa till rätt billigt på vissa ställen.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    761

    Re: Montera eftermarknadsstereo og9-3 aero

    Original sladdarna till stereon KAN passa om du har tur, gjorde det på min og9-3 och sedan beror det på vilken stereo du köper om den har lågnivåingångar som du kan koppla in slutsteget på. Glöm inte remoten heller! Den som startar igång slutsteget när du vrider om nyckeln, brukar oftast vara en blå sladd. Är du i behov av det där s.k facket med plåtbiten för att montera en 1din stereo så har jag faktist en över

    mvh marre

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    10

    Re: Montera eftermarknadsstereo og9-3 aero

    Jag är i behov av ett fack! Var på Saab idag och dom hitta inte det i sitt system, någon som har nummer eller ett över för försäljning!?

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    517
    Medlem#
    6860

    Re: Montera eftermarknadsstereo og9-3 aero

    Jag beställde precis ett sådant på Ana i Trollhättan och artikelnr: 4822235.
    Hoppas du får tag i ett

    Lånar tråden lite också då när man ändå är här och skriver

    Marre90 skrev att man inte skulle glömma att koppla in remoten till slutsteget när man byter stereo, gäller det när man använder iso kontakt också?
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    761

    Re: Montera eftermarknadsstereo og9-3 aero

    Iso kontakt eller inte spelar nog inte större roll. Kolla vilken sladd som går in i REMOTE på slutsteget samt att den är kopplad i stereon annars går inte steget igång.


    mvh
    Senast redigerat av Moderator den 2022-02-14 klockan 20:03. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    517
    Medlem#
    6860

    Re: Montera eftermarknadsstereo og9-3 aero

    Okej men då borde den vara rätt kopplad i iso kontakten som sitter i bilen iaf så får man kika på hur den nya stereon är kopplad?
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    116

    Re: Montera eftermarknadsstereo og9-3 aero

    Förlåt om jag snor tråden på nått sätt...
    Funderar själv på att byta min original till en eftermarknads stereo, nån som vet nån stereo som passar så man fortfarande kan ha rattknapparna?
    MVH Per
    // 9-3 Aero -01

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    517
    Medlem#
    6860

    Re: Montera eftermarknadsstereo og9-3 aero

    Behöver man ha något "aluminium fack" att stoppa stereon i eller funkar det med det som är till orginal stereon?
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    10

    Re: Montera eftermarknadsstereo og9-3 aero

    Tack för hjälpen och Marre för facket. Har lött en DIN kabel och hoppas den funkar med orginalsteget.

  13. #13

    Elantenn + eftermarknadsstereo = ?

    Hejsan,

    Jag har browsat runt lite på forumet utan att hitta just den här informationen, så därför slänger jag ut frågan..

    Jag har en 9-3 (-00) där jag monterat en eftermarknadsstereo via ISO-kontakten - så långt allt väl. Problemet nu är att elantennen inte får någon styrimpuls efter stereobytet.

    Efter en kontroll av ISO-kontakterna bakom instrumentpanelen så ser det ut som om den kabel som borde skicka denna signal vidare (en svartvit kabel som är ansluten till pin5) är avklippt och isolerad efter bara ett par centimeter. Det märkliga är ju att antennen fungerade som vanligt när originalstereon satt monterad. Därför undrar jag om originalstereon skickar remote-signalen vidare via någon annan kontakt än standard-ISO? Och isåfall vilken kontakt/kabel?

    Eller är det något uppenbart jag missar i sammanhanget..?

  14. #14
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    354

    Re: Elantenn + eftermarknadsstereo = ?

    Remotekabeln från en eftermaknadsstereo brukar inte sitta i ISO-kontakten, utan ligga bredvid separat. Den är i 99% av fallen blå. (sista 1% kan vara nån annan färg, men det är inget jag känner till)

    Jag skulle kunna tänka mej att styrströmmen från orginalstereon går genom den tredje kontakten, dvs den som går till SIDen och rattknappar mm. Det bästa vore att ha ett elschema, men du kan även kolla på antennmotorn och kolla vilka färger det är på kablarna, sen stämma av med färgerna till stereokontakterna. Kolla gärna med multimeter (Ohm+pip) vilken som är rätt.

    Lycka till.

    //Seb
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  15. #15

    Re: Elantenn + eftermarknadsstereo = ?

    Tackar för tipsen, ska kolla om någon av kablarna till SIDen verkar misstänkt.

    Remotekabeln från stereon har jag koll på så den biten är glasklar

  16. #16

    Re: Elantenn + eftermarknadsstereo = ?

    Från den rosa kontakt som endast används till originalstereon (antar att den går till SIDen) verkar ingen kabel ha med elantennen att göra. Styrsignalskabeln som kopplas mot antennen är svart/vit och vid stereon ser jag bara en med den färgteckningen men den används till en av bakhögtalarna.

    Elantennen funkade som sagt utan problem med originalstereon inkopplad så det här var ruskigt märkligt! Och jag har testkört antennen genom att "tjuvkoppla" in en styrström och antennen beter sig då exakt som den ska.

    Frågan är nu om jag lyckas lista ut var remotesignalen till elantennen är kopplad, eller om jag kan lokalisera var kabeln kommer upp bakom konsollen. Det är inte enbart lockande att dra en ny kabel hela vägen dit bak i alla fall..

    Jag är fortsatt extremt tacksam för tips!

  17. #17
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    354

    Re: Elantenn + eftermarknadsstereo = ?

    Har du förresten kollat om det kanske är den där avklippta kabeln ändå? Kan ju ha varit nåt med orginalsystemet som gör att stereon skickar signalerna till antennen via CanBus kanske? Kolla om du hittar vad den avklippta går till.
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Björklinge
    Inlägg
    97

    Re: Elantenn + eftermarknadsstereo = ?

    Vad är det för stereo?

    Pioneer tex. har remotekabeln isärdragen i orginalkablaget (pga att VW är idiotiskt kopplade från fabrik)
    På de flesta stereoapparater av känd kvalitét så är det en blå kabel som är elantennstyrning och den sitter på rätt ställe i iso-kontakten jämfört med Saab.

    //
    Mvh Jonas J
    Trafiklärare, billjudsnörd och motorcyklist!
    Kör såklart Saab - 9000cd -95 & 9-5 -02

  19. #19

    Re: Elantenn + eftermarknadsstereo = ?

    Jag inser att jag måste förtydliga mig här:

    Från Pioneer-stereon (DEH-P5100UB) har jag alltså kopplat en av de blå remote-kablarna som "inkommande" på pin5 i iso-kontakten.

    Den avklippta kabeln är alltså "utgående" från pin5 på iso-kontakten. Den tar alltså inte vägen någonstans alls vidare ut i bilen. Det är det som är själva problemet.

    Kabeln slutar några centimeter från iso-kontakten. Börjar misstänka att detta kanske inte är frukten av att en verkstad installerat AS3 utan att tidigare ägare hittat en egen exotisk plats att plocka antenn-remote ifrån...

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Björklinge
    Inlägg
    97

    Re: Elantenn + eftermarknadsstereo = ?

    Ok,då är jag med.

    Låter som "händige Harry" hjälpt till
    Går inte att spåra kabeln "längre bak" i samma kabelstam som de andra kablarna går i?

    //
    Mvh Jonas J
    Trafiklärare, billjudsnörd och motorcyklist!
    Kör såklart Saab - 9000cd -95 & 9-5 -02

Liknande ämnen

  1. Eftermarknadsstereo i OG9-5
    Av Semb i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2024-04-02, 02:40
  2. Ny eftermarknadsstereo i NG9-3 -12
    Av SirMacke i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2023-09-01, 10:14
  3. Eftermarknadsstereo NG9-3 > -07
    Av Jimpa_31 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2014-02-02, 23:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •