Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Köpråd diesel eller bensin

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -

    Köpråd diesel eller bensin

    Halloj! Kommer behöva köpa ny bil framöver och undrar egentligen om de vore dumt att köpa en diesel nu när dom nya reglerna samt miljözonerna kommer träda in?
    Det är ingen splitterny bil jag tittat på utan tror den är klassad som euro 5.

    Otroligt tacksam för svar eller bara någon att bolla lite med.
    Mvh Samuel

    Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Det skulle vara fint om du kompletterade med lite mer uppgifter annars blir svaren onödigt yviga.

    Mil/år
    Hur mycket stadskörning och var?

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    8163
    Och även tex hur länge du planerar ha bilen, långa/korta resor mm mm
    /Johan

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Tanken ä väl att ha bilen iallafall 4-5 år. Sålänge jag kan helt enkelt. Varannan helg blir det ungefär 50 mil enbart långkörning då jag brukar fara hemöver annars är det stadskörning i umeå som kommer ske. Vet inte riktigt hur mycke det blir kört i stan då jag har nära till jobb men tjejen pendlar och kommer behöva bil då det ej går att ta buss.

    Med aktuella bilen har det blivit drygt lite över 2000 mil på ett år.


    Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 259
    Jag skulle satsa på en Biopower då kan man vara mer flexibel när priserna åker upp och ner.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Sen kommer de även bli en hel del släpvagn med skoter under vintern

    Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk

  7. #7
    Grundladd c20let2ks avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    312
    Medlem#
    13152
    Jag skulle ha satsat på bensin, biopower.
    Låg skatt, mindre saker som pajar/tar stryk av korta körsträckor som partikelfilter osv.

    Du måste köra rätt långt om året för at det skal löna sig at köra diesel mtp årsskatten på en forex 9-3x 2.0t biopower som tex har en årskatt på 12-1300kr, och en bil av samma årsmodell (2009) fast diesel ligger på 29-3000kr.

    En diesel är också mycket mer känslig på utetemp, är det kallt ute så går det et bra tag innan den blir värm, om du inte användar dieselvärmare (som också pajar och är dyr at laga).

    Kortfattat ville jag köpt bensin, jag bor i norr själv och drar mycket skotersläp och fördrar bensin alla dagar i veckan Jag har ingen saab själv nu men oansett
    2013 Opel Insignia 2.0CDTI 4x4 eLSD Manuell

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Det som ä, ä väl att det inte är tänkt med saab utan går i tankarna på audi. Kommer behöva 4hjulsdrift och skatten på bilen jag kollat på är 3000. Audi bensinarna ligger på kanske 2600. Kör man stadskörning å kanske slipper tanka 1 gång i månaden med diesel så har jag räknat på att då tjänar man igen skatteskillnaden.

    Tänkte mer hur det blir med dom nya skattereglerna på diesel etc.

    Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Ptja, jag tycker nog det funkar ganska bra med diesel trots allt.
    Z19-motorn i 9-3 är ju en ruskigt driftsäker spis som lätt klarar 50000 mil. Dessutom har den ju egenskapen att inte självdestruera om kamremmen går. Det blir ett lite dyrare rembyte, men inget motorbyte! På Tid byter man rem var 15000e mil och på TTiD var 12000e.
    Jag har ju den skattemässigt dyraste av dem alla, nämligen TiD med automat och Hirsch-program. Då ligger skatten på galna 5900 om året. Trots det har vi en väldigt låg driftskostnad. Till skillnad från vad bränsledeklarationen säger så ligger vi på 0,62 sett över nästan 6000 mil, vi kör ju lite över 2000 mil om året. Service är billigare än på bensin och förvånansvärt lite har pajat på vår. En slang till en givare sprack så den trodde filtret var fullt, det var irriterande, men billigt att fixa. Jag har också bekostat ett kamremsbyte, men det reflekterades i lågt inköpspris.

    På långresor som 50 mil, så kan man komma ner en bra bit under 0,6, mitt rekord är 0,46 på 70-90-väg sett över 25 mil.
    Skall bilen mestadels stå still så är ju BioPower att föredra då skatten är låg, men å andra sidan kan E85 vara sisådär att köra på i Norrland om vintern, och bensinen lär ju inte bli billigare.
    Tittar man på inköpskostnaden/värdeminskningen så har ju Dieselbilar aldrig varit så billiga som nu eftersom folk verkar ha fått stora darren över eventuella framtida miljözoner i Stockholms absoluta innerstad, det går att göra riktigt goa klipp under 50000 för välutrustade lågmilare, och då är inte ens en 100% värdeminskning så himla farlig om man tänker sig behålla bilen 5 år, under tusenlappen i månaden!

    Sen skall man ju minnas att 9-3 har en löjligt liten tank, 58-61 liter, och med E85 så får man tanka ofta, riktigt ofta. Inte för att det för den skull blir dyrare, men det kan helt klart vara irriterande om man inte kommer mer än 35-40 mil mellan tankningarna, om man kör på E85. Långkörning klarar man ju lätt 100 mil på en tank diesel.

    Skulle man dock fundera på diesel så rekommenderar jag automat. Anledningen är att de manuella har dubbelmassesvänghjul som gärna rasar efter 15000 mil och det är ett rätt dyrt byte av svänghjul och koppling. Det extra bränsle man gör av med på automatlådan tar man lätt igen på att slippa dyr reparation.

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Tillägg: hittills har man inte sagt något om att höja skatten på äldre bilar, det gäller bara nya bilar. Man gjorde en förändring för något år sen som gjorde dieslarna dyrare, och inget hindrar väl dem från att göra det igen, men det kan ju drabba alla bilar. Det jag tänker mig är att man kommer hitta på något sätt att höja skatten på bilar med alternativa bränslen som E85. Skulle man höja skatten till motsvarande bensinbilar på dem så drar man in en rund summa pengar.
    XWD/AWD i all ära, men det kan man faktiskt inte få med diesel på en 9-3. Gamla 9-5 hade inte XWD och ng9-5 är ju ingen kombi.
    Sen kan man ju undra om det öka slitaget och potentiella dyra reparationerna på ett AWD-system verkligen är värt fördelarna. SAABar är tunga i fronten, särskilt med automat, så man tar sig fram rätt bra ändå, även om det såklart inte kan mäta sig med XWD.

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Ptja, jag tycker nog det funkar ganska bra med diesel trots allt.
    Z19-motorn i 9-3 är ju en ruskigt driftsäker spis som lätt klarar 50000 mil. Dessutom har den ju egenskapen att inte självdestruera om kamremmen går. Det blir ett lite dyrare rembyte, men inget motorbyte! På Tid byter man rem var 15000e mil och på TTiD var 12000e.
    Jag har ju den skattemässigt dyraste av dem alla, nämligen TiD med automat och Hirsch-program. Då ligger skatten på galna 5900 om året. Trots det har vi en väldigt låg driftskostnad. Till skillnad från vad bränsledeklarationen säger så ligger vi på 0,62 sett över nästan 6000 mil, vi kör ju lite över 2000 mil om året. Service är billigare än på bensin och förvånansvärt lite har pajat på vår. En slang till en givare sprack så den trodde filtret var fullt, det var irriterande, men billigt att fixa. Jag har också bekostat ett kamremsbyte, men det reflekterades i lågt inköpspris.

    På långresor som 50 mil, så kan man komma ner en bra bit under 0,6, mitt rekord är 0,46 på 70-90-väg sett över 25 mil.
    Skall bilen mestadels stå still så är ju BioPower att föredra då skatten är låg, men å andra sidan kan E85 vara sisådär att köra på i Norrland om vintern, och bensinen lär ju inte bli billigare.
    Tittar man på inköpskostnaden/värdeminskningen så har ju Dieselbilar aldrig varit så billiga som nu eftersom folk verkar ha fått stora darren över eventuella framtida miljözoner i Stockholms absoluta innerstad, det går att göra riktigt goa klipp under 50000 för välutrustade lågmilare, och då är inte ens en 100% värdeminskning så himla farlig om man tänker sig behålla bilen 5 år, under tusenlappen i månaden!

    Sen skall man ju minnas att 9-3 har en löjligt liten tank, 58-61 liter, och med E85 så får man tanka ofta, riktigt ofta. Inte för att det för den skull blir dyrare, men det kan helt klart vara irriterande om man inte kommer mer än 35-40 mil mellan tankningarna, om man kör på E85. Långkörning klarar man ju lätt 100 mil på en tank diesel.

    Skulle man dock fundera på diesel så rekommenderar jag automat. Anledningen är att de manuella har dubbelmassesvänghjul som gärna rasar efter 15000 mil och det är ett rätt dyrt byte av svänghjul och koppling. Det extra bränsle man gör av med på automatlådan tar man lätt igen på att slippa dyr reparation.
    Är det saab som allt gäller eller är det dom flesta dieselbilar?

    Tankarna är en audi a4 (b 2.0tdi quattro. Runt 22k mil så multirem plus vattenpump ska vara bytta. Enligt uppgifter ska den ligga på 0.5 långkörning och 0.7 stad. Vet ej ifall dessa siffror stämmer riktigt men polarn köpte nyss en å de va väl relativt likt dessa siffror vad han testat än sålänge.

    Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    Lite om Audi och dubbelmassesvänghjul här: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1465966
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Sen skall man ju minnas att 9-3 har en löjligt liten tank, 58-61 liter, och med E85 så får man tanka ofta, riktigt ofta. Inte för att det för den skull blir dyrare, men det kan helt klart vara irriterande om man inte kommer mer än 35-40 mil mellan tankningarna, om man kör på E85. Långkörning klarar man ju lätt 100 mil på en tank diesel.
    Tycker det där var pessimistiskt: jag brukar ligga på ca litern med E85, på längre sträcker går det lätt att komma lägre. Men det är klart att kör man mest i stan, drar det mycket E85. Sedan vill jag minnas att biopower alltid har den "stora" tanken...
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Korrekt, men 61 liter räcker inte jättelångt vid stadskörning om man kör på E85 och har automat.

  15. #15
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Funderar man på Diesel idag, så måste man nog först välja en erkänt driftsäker motor oavsett bilmärke.
    Jag får litet "skvaller" från bekanta i branschen om höga reparationskostnader på dagens dieslar
    pga alla sensorer, injektorer, styrdon, bränslepumpar osv.

    Eftersom jag inte själv kör längre sträckor har jag aldrig varit inne på dieselspåret.
    På den tiden det begav sig var det en brytpunkt vid ~3000 mil/år. Körde man mer än
    så var det diesel som gällde. Körde man mindre var det bensin.

    Pga de ständigt ökande kraven och utvecklingskostnaderna har bla. Volvo PV
    meddelat att man inte avser utveckla nya dieselmotorer; Man är vid vägs ände.
    Det går inte att få ner utsläppen mer till kostnader som kunderna kan ta...

    Visserligen har man från politiskt håll meddelat att man inte avser att höja skatterna
    för äldre bilar efter införandet av "Bonus/Malus" men problemet är att folk
    tar löften för något som man avser hålla...
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  16. #16
    Grundladd c20let2ks avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    312
    Medlem#
    13152
    VAG sina 2.0 tdi motorer är goda dom, jag hade 2.0 bitdi 240hk i förra passaten, var grymt nöjd med den, men just nu kör jag golf med bensinare, tror inte jag skulle gå tillbaka til diesel i dagsläget eftersom det mesta av min körning är i stan och rundt stan, och åker jag en bit bort, så är det inte så många mil oansett
    2013 Opel Insignia 2.0CDTI 4x4 eLSD Manuell

  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    En sak är säker: jag tar inte i grejer från VW-koncernen med tång. Jag tror inte jag hört något bra från de bekanta jag har som har bilar med VW-släktskap, vare sig bensin eller diesel, nytt eller gammalt. Senast var det väl svägerskan vars 5 år gamla A4 la av på väg hem från Stockholm, 22000 kostade det. Najs!

    4 användare gillar detta inlägg



  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Känns ju lite olustigt dedär med dubbelmassesvänghjulet.
    Ofta det händer att den flyger eller så? Några andra saker som brukar kunna fara utöver vanligt slitage?

    Kommer nog ligga mellan 2-3k mil varje år minst. Blir mycket upp till tjejens stuga vilket är 45 mil enkelväg. Sen äre planerat nå resor neröver i år oxå.

    Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk

  19. #19
    Grundladd c20let2ks avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    312
    Medlem#
    13152
    bollmann: Det är helt okej at du inte vill ta i grejor från VAG, men och bygga sin uppfattning om et märke bara på vad man hör av grannen's granne är inte helt rätt sätt och göra sig upp en uppfattning om et märke.

    Du är självklart helt fri at köra absolut den bilen du vil göra, men hade VAG varit så dårlig så hade de troligen inte varit så stor som dom är.

    Jag har haft väldig många VAG bilar, da Audi och VW och har inte haft någre problem med dom som inte är gemensamt med andra märken, läs partikkelfilter, spridare svänghjul osv.

    Eftersom jag nu för tiden fördrar at köra nyare bilar så va förra bilen en 16's passat 2.0 bitdi 4-motion, och nu har jag en 17's golf r 4-motion och en 18's a6 allroad 3.0 v6 313 tdi quattro, grymt nöjda med båda två!

    Om du tex vil ha exempel så ta forex vag's gamle 1.8t som va från 1995 til 2007, mycket bättre motor än T7 varje dag i veckan. Dom problem dom motorer hade va oil sludge, som inte är motorn's fel med underhållet av den, annars va det grymt bra motorer, tål mycket mer trim än en T7 också tex.

    Vet det är et saab forum så förventar ju at folk skal dissa ner på mina bilar eftersom dom inte är saab, så det är helt okej

    Kan säga at min första bil va en opel calibra 4x4 turbo, därefter en 99 a4 1.8t quattro, därefter opel astra opc, sen haft flera saabar, massor av calibra turbo och en vectra turbo, mitt interess för saab kom faktisk efter konkursen, och kommer nog at köpa en saab igen nån dag, men da som busbil bara, jag är färdig med tiden där jag har gamla bilar jag måste skruva i själv, därför har jag gått över til VAG som varjedagbilen.
    Senast redigerat av c20let2k den 2018-06-11 klockan 22:50.
    2013 Opel Insignia 2.0CDTI 4x4 eLSD Manuell

  20. #20
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Prova en diesel med automat, den ökade förbrukningen spelar, i mitt tycke, ingen roll.
    Automat döljer till viss del dieslarnas tråkiga karaktär, och man slipper alla dumheter med dubbelmassesvähjul (vilket också sitter på en del bensinare).
    Jag köper ju i princip endast automat numer, de håller minst lika bra som en manuell låda, och man slipper så oerhört mycket problem.
    Förr var ju uppfattningen att automat var törstigt, tråkigt och dyrt att underhålla. Numer skulle jag vilja säga det är tvärtom.
    Automatlådor har blivit extremt mycket bättre de senaste 15 åren. De har blivit extremt hållbara med låga driftskostnader. Tekniken är i princip så bra som det kan vara, och det är inget fel i att ha momentomvandlarens utjämnande verkan. Det är ju detta man vill kopiera med DM-svänghjul då de skall ta upp vibrationer. Dock så snålar man överallt och får kopplingar som inte håller så länge, hydraulik som slits ut osv, nä, automat håller bättre. Köper man dessutom en bil med automat så vet man ju att den inte blivit övervarvad eller misshandlad med för mycket vrid på låga varv och inte heller utsliten av att man släpat husvagn eller liknande.
    Mitt senaste köp är en 9-3 Aero 2005 som snart passerar 30000 mil. Lådan växlar finfint, och bilen känns förvånansvärt fräsch. Hade jag inte sett siffrorna i instrumentet hade jag gissat på runt 20k mil och inte 30. Jag menar att automatlådan har en del i detta då motorn alltid jobbar inom "rimliga parametrar" vad gäller vrid och effekt.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Köpråd Saab 9-3 diesel eller aero
    Av Swewp i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2015-12-24, 13:29
  2. Köpråd Ny bil, diesel eller biopower
    Av Gerling i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-02-02, 15:51
  3. Köpråd: Bensin/diesel snål Saab?
    Av Hedley i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-09-24, 16:02
  4. Köpråd: 9-3 SC diesel eller bensin?
    Av emde i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-06, 09:54
  5. Köpråd beg 9-5. Biopower eller bara bensin?
    Av putte57 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-03-26, 09:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •