Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 38 av 38

Ämne: Köpråd diesel eller bensin

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Har kört 17-18 volvobilar med automat men aldrig provat någon annan nyare. Svärföräldrarna har en äldre xc70 med automat och den dricker ju soppa så de bara rasslar om det, speciellt då man drar vagn.

    Tvivlar inte alls på att nya automater går billigt etc men finns otrolig få automater ute under 100k.

    Ska sälja min 9-3 SS 2.0T aero pga behov av större bil å då passar jag på att införskaffa awd då det funnits en hel del problem med framkomlighet då det står 3 skotrar på vagnen. Samt att jag vill kunna ta mig fram i snön under vintern då jag ska fara och jaga oxå.

    Testat polarens 2010 A4 2.0TDI på 170hk och tyckte den kändes otroligt skön att köra och kändes skönt med diesel då dom verkar gå rätt snålt och det är ändå inte värre skatt än vissa bensinare.

    Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
    Senast redigerat av Lillehiawatha den 2018-06-11 klockan 23:11.

  2. #22
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Min svägerska är närmare än "grannens granne", hon visste inte exakt vad det var för fel, hon hade ju inget val än att låta verkstaden hon blev bärgad till reparera, hon trodde det var "något med kamaxeln". Jag har några på jobbet som kör VW, nära bekanta osv. Inte en enda har haft problemfria mil med sina bilar, tvärtom. Arbetskamraten som köpte en ny Golf hann väl 100 mil innan hela ESP-systemet gav upp och bilen stod några veckor på verkstad medan de undersökte och fick fram delar. TSI-motorerna är ju kända för att ha en massa problem. V6an som satt i mitten på 2000-talet har väl de sämsta kamkedjorna som tillverkats?
    Sambons väninna åkte på motorbyte på en A4 från mitten 2000-talet.
    Bekanta som har en ny (2017) A4 AllRoad är supermissnöjda med den usla kvaliteten på bilen. Bilen ålar på vägen och det är extremt vindbrus, verkstaden får inte rätt på det. De bara väntar på att få byta bort den nästa år (tjänstebil).
    Hur många DSG-lådor har man inte hört packat ihop? Bekant som jag spelar med har en Golf från 2015 med DSG, den har varit inne på verkstad för att växellådan växlar konstigt, ibland tänder varningslampa osv.
    Till och med Porsche har ju haft duktiga motorproblem, 996 nån?

    Att det säljs många bilar från VW-koncernen säger inte ett skit om kvaliteten. Är det något jag lärt mig så är det att ju dyrare bilen är, desto mer förlåter man, och desto mindre talas det högt om problemen.
    Jag gissar också att VW är bra på att aggressivt sälja in till tjänstebilsmarknaden, för jag vet många som kört Passat som tjänstebil. Inte heller de har upplevt problemfria 3 år med helt ny bil.

    Som grädde på moset har jag ju bra kontakt på en Mekonomenverkstad och där avråder de starkt från VW med tanke på all skit de ser när bilarna blir så gamla att de kommer till Mekonomen istället för märkesverkstaden.

    Jag säger inte att SAAB skulle vara något under av kvalitet, men jag tror inte det är många märken där minsta problem är uppblåst till domedagsnivåer trots att det inte är många grejer som är dyra att fixa.

    Jag hjälpte grannen sälja sin V70 från 2002. Den bilen hade gått 25000 och de var fantamig slut på alla punkter. Växellådan lät som rakskurna drev, man satt på golvet i stol där sätesvärmen hade bränt hål i klädseln, inredningen såg ut som råttor hade bott där, rostiga skivor som tog dåligt så bilen drog snett. 17000 fick han för den, kraftlös (fast så är de väl de där 2.4i). Helt otroligt. En 9-5 i det skicket hade varit totalt osäljbar mer än möjligen i lite delar. De som kom och tittade berömde att den var så fin, såld efter bara några dagar på blocket. Jag bara gapade, jag trodde inte den skulle gå att sälja.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #23
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Sanning å säga trodde inte grannen heller att den skulle gå att sälja, han ville ge den till mig eller köra den på skroten. Jag tvättade och städade och sa att vi kunde försöka sälja den iaf...

  4. #24
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Utan minsta tvekan är Audi det vanligaste bilmärket bland mina bekanta och grannar. Av någon outgrundlig anledning är de flesta ungefär som många bilägare är mest. Dvs köper bara samma märke om och om igen. De tror att det sitter någon slags garanti eller kvalitet eller status eller trygghet i detta, jag vet inte. Jag talar om folk som inte ens kollar lufttrycket själva. Många som inte bryr sig om kostnaden för bilägandet. Ändå väljer de Audi väldigt ofta. Det är nya bilar så det är sällan problem med dem. Fast kostnaderna service och reparationer ligger på en helt annan nivå än vad man betalar för Saab och Volvo. En bekant fick betala mer för ett kopplingsbyte på sin A4 förra året än vad jag samtidigt gav för en beg Saab 9-5 2.3 Biopower 2009.

    För mig personligen är det väldigt mycket bättre totalekonomi att köra Saab än Audi. En Saab är antingen en liten Saab (9-3) eller en stor Saab (9-5). Trots att Saab inte finns (!) är reservdelar inget problem och de är billiga. Kan verkstaden laga en Saab kan de laga alla. En Audi kan nästan vara vad som helst mellan en banracer och en lastbil, variationen är mycket större. Har du en lite ovanligare Audi kanske märkesverkstaden aldrig har sett en sådan tidigare. En "vanlig" A4 skall dock "alla" kunna. Reservdelar kan vara väldigt dyra.

    Ja, AWD är väldigt bra. Jag kör inte sällan på vägar där man får vara beredd några dm snö och att plogen inte hunnit med. Har en stor tung Chrysler AWD som alltid är första valet. Men Saab 9-5 med TCS fungerar faktiskt väldigt bra även i rejäla backar. Vet inte om den duger åt dig men jag tvekar inte att den på små fjällvägar.

    Skoterkärra är dock inget jag vet hur det funkar med i praktiken. Men kör man fast med bilen får man väl fortsätta på skoter!

    Denna rapport innehåller info om olika tillverkare, olika märken och olika bränslen och hur de påverkar kostnaderna för att reparera maskinskador
    Länsförsäkringars maskinskaderapport 2017 - Cision
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #25
    Grundladd c20let2ks avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    312
    Medlem#
    13152
    Skal byta bil til våren pga tjänstebil, vilken ny saab skal jag da välja bollmann? Saab verkar ju at vära det enda som håller antlig dig så.. 2019 9-5 kanske?

    Lite roligt at du pratar om kamkedja problem på v6 från 2000 tallet, eftersom dom hade kamrem..
    Senast redigerat av c20let2k den 2018-06-12 klockan 02:50.
    2013 Opel Insignia 2.0CDTI 4x4 eLSD Manuell

  6. #26
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Audi A6 3.2 V6 bensin för ungefär 12 år sedan hade bland de sämsta kamkedjorna någon bil någonsin haft.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Det är svårt att rekommendera något när det inte går att få ihop alla parametrar.
    Låg bränsleförbrukning,4wd,dra släp,hyffsad markfrigång,låg skatt.
    Ta bort någon parameter så blir det enklare.
    Möjligtvis en SUV diesel men då åker skatten iväg en aning.
    Det kan kännas lite tryggare att dra släp med en lite större bil, speciellt i taskigt vinterväglag.
    När någon pratar om diesel så tänker jag direkt på Mercedes men då sticker priset iväg så det kan vi nog skippa.
    Kanske en Honda CR-V diesel, men inget jag testat själv.
    Lycka till!

  8. #28
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Citat Ursprungligen postat av c20let2k Visa inlägg
    Skal byta bil til våren pga tjänstebil, vilken ny saab skal jag da välja bollmann? Saab verkar ju at vära det enda som håller antlig dig så.. 2019 9-5 kanske?

    Lite roligt at du pratar om kamkedja problem på v6 från 2000 tallet, eftersom dom hade kamrem..

    Lite kul att du inte vet vad du pratar om:
    Audi
    Den bil som överlägset leder statistiken över motorbyten är Audi A6 3,2 FSI. Orsak är att kamkedjorna hoppar och ventilerna krockar med kolvarna.
    Volkswagen
    Detta populära märke drabbas av fler fel än vad folk i allmänhet tror, bland annat vad gäller motorer. TSI-motorerna med kamkedja i allmänhet och 1,4 TSI i synnerhet. Kamkedjeproblem är väldigt vanligt, och det på bilar som inte gått 10 000 mil och ibland bara hälften.
    http://teknikensvarld.se/12-tickande...pp-med-116688/

    Skulle jag välja tjänstebil idag så hade jag kanske valt Merca, kanske, men inte säker, mest för att jag har bra kontakter där. Det spelar iofs mindre roll, för man är ju helt skadelös som tjänstebilsägare. Strular skiten, ja, då får man hyrbil istället.

    Hade jag köpt till mig själv privat hade jag för det första aldrig köpt en ny bil, det är så dumt så det liknar ingenting. Men om jag nu skulle slå huvudet och göra det så skulle nog en Kia ligga nära till hands.

    Många tror att jag kör SAAB av någon religiös övertygelse, men det är det verkligen inte. Det stör väl inte att jag tycker de är ganska snygga, men till 90% handlar det om privatekonomi. Vi kör ju typ 6000 mil om året och jag vägrar elda upp pengar på bilkörning. Jag kan SAAB utan och innan, och har extremt bra kontakter. Jag kan hålla servicekostnaderna nere och köpa exakt rätt bilar som ger mest pang för pengarna. Under åren 2013-2017 körde vi 29000 mil och där ligger vi på en snittkostnad per mil på 21:80, det tycker jag är helt i sin ordning, det tror jag nog är svårt att matcha.
    En gång i tiden kanske märkesvalet betydde mer för mig, men nu gör det inte det alls. Det enda jag oroar mig för just nu är att jag inte kommer kunna köra SAAB mer än kanske max 10 år till. Vad skall jag göra då? Jag kommer behöva något billigt, pålitligt skit så det får väl bli Toyota eller Kia eller nått. Något europeiskt känns avlägset.

    3 användare gillar detta inlägg



  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Härligt ni ha hitta nå å diskutera om men ta de i pm isåfall. Nu frågade jag om Audis 2.0tdi motorer från år 2010. Inte vilken tsi motor som havererar mest..

    Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk

  10. #30
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Se det som bonusinformation.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  11. #31
    Vilken budget har TS? Att köpa en nio år gammal Audi med 22 000 mil kräver en budget för ev reparationskostnader. Eftersom totalekonomin är viktig och SAAB 9-3 för liten för två personer så rekommenderas en större Volvo. De håller värdet bra och rostar minimalt. Att byta från en 9-3 Sportsedan till en nio år gammal Audi med 22 000 mil är inte att rekommendera.

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Vilken budget har TS? Att köpa en nio år gammal Audi med 22 000 mil kräver en budget för ev reparationskostnader. Eftersom totalekonomin är viktig och SAAB 9-3 för liten för två personer så rekommenderas en större Volvo. De håller värdet bra och rostar minimalt. Att byta från en 9-3 Sportsedan till en nio år gammal Audi med 22 000 mil är inte att rekommendera.
    Budgeten ligger runt 80k. Bytet pga barn kommer. Därför behövs kombi. Då passar vi på att fixa lite andra grejer samtidigt. Vi har ett bilkonto som vi får in 12k på varje år ungefär. Vilket kommer gå till skatt, nya däck, reparationer etc.

    Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk

  13. #33
    Citat Ursprungligen postat av Lillehiawatha Visa inlägg
    Härligt ni ha hitta nå å diskutera om men ta de i pm isåfall.
    Till rent personlig konversation mellan 2 personer använder man PM men för information av denna karaktär är det högst relevant att driva en öppen och allmänt intressant diskussion.

    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Se det som bonusinformation.



    Reglerna säger §1
    Personliga ärenden, "chatt" och liknande får inte förekomma i forumet.

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #34
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Citat Ursprungligen postat av Lillehiawatha Visa inlägg
    Budgeten ligger runt 80k. Bytet pga barn kommer. Därför behövs kombi. Då passar vi på att fixa lite andra grejer samtidigt. Vi har ett bilkonto som vi får in 12k på varje år ungefär. Vilket kommer gå till skatt, nya däck, reparationer etc.

    Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
    12000 om året för reparationer på en nästan 10 år gammal bil med hyfsat många mil på mätaren är för lite, det kan jag lova, framförallt om du skall köra sådär mycket. Jag gör skitmycket själv och har kontakter så jag kan köpa reservdelar till verkstads-inpris, och 12000 hade verkligen inte räckt långt. En större service som sker minst vartannat år äter halva den budgeten utan några som helst problem. Kör du 2000 mil om året så får du räkna med att byta däck vart tredje år, både sommar och vinterdäck.

    En snabb budget för de närmsta 5 åren:
    Service: 3 mellanservice och 2 storservice=18000:-
    Däck: en uppsättning vardera av sommar och vinterdäck=12000:-
    Skatt: 5 år (2000/år)=10000:-
    Försäkring: 5 år (4000/år)=20000:-
    Besiktning: 5 gånger á 400=2000:-

    Summa: 62000:-

    Det förutsätter inga oförutsedda reparationer eller att du kommer behöva en extra uppsättning däck under tiden eller att du behöver en ny kamrem under tiden, då kan du lägga på 5000 till, lätt. Det är inte omöjligt att du kommer åka på ett avgassystem och några leder under dessa 5 år när bilen går från 9 till 14 år gammal. Börjar du vid 22000 mil och skall köra så mycket som du gör så slutar den på 32000 och då kommer du garanterat ha behövt byta leder och troligen avgassystem och då kan du addera minst 10000 på det där.

  15. #35
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av Lillehiawatha Visa inlägg
    Budgeten ligger runt 80k. Bytet pga barn kommer. Därför behövs kombi.
    Grattis till kommande barn! Nu vill du ju ha lite fyrhjulsdrift mm, men annars så fungerar det bra med babyskydd (och sedan bilbarnstol) bak i en 9-3ss, samtidigt som barnvagnen ligger i skuffen. Det är dyrt nog med barn även utan att ny bil måste inhandlas...

    4 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  16. #36
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Det underlättar dock ofta att ha en kombi när man måste hålla på med barnvagnar, om det inte varit för det hade jag inte kört en 9-5 aero sportcombi idag utan en sedan

    (Dock är båda barnen ute ur barnvagnsåldern nu, tack och lov.. )

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #37
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Audi A6 3.2 V6 bensin för ungefär 12 år sedan hade bland de sämsta kamkedjorna någon bil någonsin haft.
    VAG 1.2 TSI och 1.4 TSI med kamkedja är ingen höjdare heller.
    Finns de som rasat trots de inte ens gått 10 000 mil. Min klasskamrat skulle byta in sin Golf TSI och köpa en ny bil.
    Bilhandlaren vägrade att ta emot bilen pga. problemen med kamkedjan. Så han skulle köra tills den rasade och sen skrota den.
    En Golf runt 2012 tror jag.

    Jag köpte min första diesel för ett tag sedan.
    En 9-3 TTid. Är grymt nöjd. Dels drar den inte mycket. Och jag slipper tanka varje vecka.
    Pendlar 50 mil per vecka, och kör ca 2 veckor på en tank. Det är jag grymt nöjd med.

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #38
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    VAG 1.2 TSI och 1.4 TSI med kamkedja är ingen höjdare heller.
    Finns de som rasat trots de inte ens gått 10 000 mil.
    Har en kollega som har en Seat Ibiza med TSI motor. Den maskinen rasade strax efter 5000mil p.g.a. kamkedjan, så det var innan andra servicen vid 6000mil. High quality… 3000mil serviceintervall är ingen höjdare de heller.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Köpråd Saab 9-3 diesel eller aero
    Av Swewp i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2015-12-24, 13:29
  2. Köpråd Ny bil, diesel eller biopower
    Av Gerling i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-02-02, 15:51
  3. Köpråd: Bensin/diesel snål Saab?
    Av Hedley i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-09-24, 16:02
  4. Köpråd: 9-3 SC diesel eller bensin?
    Av emde i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-06, 09:54
  5. Köpråd beg 9-5. Biopower eller bara bensin?
    Av putte57 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-03-26, 09:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •