Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Vevhusventilation catchtank och förvärmning gasspjäll på 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -

    Vevhusventilation catchtank och förvärmning gasspjäll på 9000

    Hej!
    Tänkte koppla in Catch tank till vevhusventilationen på min 9000 2.3T 96' nu innan den ska in för sprit konvertering. Tänkte köra slutet system som på bilden men har sett att endel kör "öppet" med ett luftfilter på toppen av behållaren. Varför gör man det? Jag har förstått det hela som att det är "vakuumet" som gör att vevhusventilationen fungerar som den ska, tappar man inte hela grejen med ett luftfilter där då?
    På bilden har jag även ringat in vid gasspjället, det är förvärmningen som pluggats igen där för modifikationerna med catchtanken ska fungera va? Med tanke på att man ta bort den befintliga slangen där den returen går in. Är det bara att ta bort slangen och plugga i båda ändarna eller hur gör man smidigast?
    Tack på förhand

    received_10155770421368315.jpeg
    Senast redigerat av Frankee den 2018-06-11 klockan 22:17.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Man vill ju få ett visst undertryck i vevhusventilation för att den ska fungera bra. Detta förstör man ju om man ventilerar till atmosfären. Dessutom kommer det ju lukta lite och besiktningen ge anmärkning. Catch-tank verkar inte behövas på B2x4 motorer, annars hade det suttit där från fabrik.

    För att ta bort spjällhusförvärmningen så tycker jag man bör kortsluta de två slangarna som ansluter på spjällhuset. Då bibehåller man cirkulationen som original.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Man vill ju få ett visst undertryck i vevhusventilation för att den ska fungera bra. Detta förstör man ju om man ventilerar till atmosfären. Dessutom kommer det ju lukta lite och besiktningen ge anmärkning. Catch-tank verkar inte behövas på B2x4 motorer, annars hade det suttit där från fabrik.

    För att ta bort spjällhusförvärmningen så tycker jag man bör kortsluta de två slangarna som ansluter på spjällhuset. Då bibehåller man cirkulationen som original.
    Ja därför jag tycker det är lite konstigt att man ser bilar med öppen catch lite då och då när det nu till och med stjälper att köra öppet.
    Hur menar du att man ska kortsluta? Plugga i båda ändar eller mer som att loopa systemet?
    Mvh

Liknande ämnen

  1. Tryckrör T5 = förvärmning?
    Av SAAB90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-11-12, 22:58
  2. Förvärmning själlhus. Nu; undertryck vevhusventilation
    Av MrTurbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-08-10, 23:47
  3. 9-3 ss E85 har/ej förvärmning av bränslet?
    Av Trued i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-30, 20:47
  4. Spjäll förvarmning
    Av björknert i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-03, 19:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •