Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: OSERIÖSA FÄLGLFÖRETAG??

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ostkustens pärla
    Inlägg
    189

    OSERIÖSA FÄLGLFÖRETAG??

    För ca 2 veckor sedan var jag hos min lokala däckhandlare och kollade på fälgar till min bil skulle kosta.HAN RINGDE TILL FÄLGIMPORTÖREN OCH UNDRADE VAD FÄLGARNA SKULLE KOSTA I 17" RESP.19" TILL MIN BIL.UNDER TIDEN HAN PRATDE I TELEFONEN ANTECKNADE HAN TILL MEJ VAD PRISET SKULLE BLI MED RABATT.JAG FICK MED MIG EN LAPP MED DERAS LOGOTYPE PÅ DÄR PRISERNA STOD.JAG GICK HEM O GRUBBLADE TILLS IDAG DÅ JAG ÄNTLIGEN BESTÄLLDE DÄCK RESP.FÄLGAR.EFTER CA EN 1/2 TIMME KONTAKTAR DÄCKGUBBEN MEJ OCH SÄGER ATT DET UPPSTÅTT PROBLEM.PRISET GÄLLER INTE.DET BLEV 1200:- MER PER FÄLG!!!DÅ JAG IFRÅGASÄTTER DETTA SÄGER HAN ATT DEN RABATTEN HAN FÅTT ,INTE GÄLLER "SMIDDA" FÄLGAR.ENDAST GJUTNA!DETTA TROTS ATT JAG ENDAST VAR INTRESSERAD AV 1 FÄLG I IMPORTÖRENS KATALOG/BROSCHYR,SÅ DET KAN INTE HA VARIT TVEKSAMT VID TELEFONKONTAKTEN.DVS JAG MÅSTE,FÖR ATT FÅ DESSA HJUL BETALA CA 5000:- MER ÄN ÖVERRENSKOMMET .LÄGG DÅ TILL ETT PRIS PÅ CIRKA 20´000:- SOM JAG VAR FÖRBEREDD PÅ (ÖVERRENSKOMMET PRIS)!
    DÄRMED KAN MAN KONSTATERA ATT VISSA FÄLGLEVERANTÖRERNAS ORD KNAPPAST GÄLLER NÄR DET KOMMER TILL KRITAN!
    EFTERSOM NÅGON HAR GJORT FEL PÅ FÄLGFÖRETAGET VID TELEFONKONTAKTEN BORDE JU ABSOLUT INTE KUNDEN BLI DRABBAD FÖR DETTA!GÄLLER INTE MUNTLIGT PRIS?DÅLIGT!
    Peppes Bodega "Magic by Speedparts"

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    414
    .

    Muntliga avtal är , såvitt jag vet , lika bindande som skriftliga .

    Men i praktiken omöjliga att bevisa . :\

    Prata med din lokala konsumentrådgivare ?
    ( Du har ju lappen . . . )

    Mvh.
    ´ G ´

  3. #3
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540
    BBS va???

    Gjutna BBS (typ RK) kan man få "billigt", alltså stor marginal för handlaren...
    Smidda BBS (typ CH) är det betydligt mindre marginal på, mer pengar till BBS misstänker jag...

    Sen borde han ju faan stå för de priser han gett dig, iofs är nog inte en handskriven lapp ett bindande avtal, men snacka med din konsumentrådgivare i kommunen... Han kan ju inte ge dig pris innan han kollat vad han kan köpa grejerna för. BBS har nog ingen del alls i detta, utan handlare ger bort en del av sin marginal, och på ett par smidda CH fälgar är inte marginalen lika stor som på gjutna enl min däck-polare...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 187
    Ett muntligt avtal är helt klart bindande när det handlar om så små saker. Det är när det börjar handla om husköp och liknande som det måste vara skriftligt.

    Problemet med muntliga avtal är att det är svårare att bevisa. Men lappen med prisuppgifter hjälper ju en del här.

    Men det låter ju som att handlaren varit bara varit lite tankspridd och absolut inte var ute efter att lura dig att köpa dem. Visst borde han stå sitt kast och ge dig fälgarna till det avtalade priset, men frågan är om det är värt att ta strid om det. Kanske lika bra att gå någon annanstans

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ostkustens pärla
    Inlägg
    189
    Pratade igår med en kille på företaget och förklarade min situation.Han var mycket trevlig o kunnig och berättade att det dagligen uppkom liknande problem med kunder som fått fel priser,just på denna fälg.Han kunde inte svara på om någon på deras företag eller min lokala däckhandlare hade gjort fel,men vi var överrens om att det är fel när kunden drabbas!Han kunde tyvärr ej ge rabatt men förklarade läget.
    Hursomhelst kan jag inte låta mina fälgplaner(sedan 1 år) sumpas av en sådan här sak utan det var bara att "bita i sura äpplet" och pröjsa även om det svider i börsen.Leverans =1 dag på både däck o fälg.BRA!Jag fick bra rabatt på däcken av min däckhandlare.Kanske som kompensation??2200:-/st för 235/35-19 "Kumho Asymetric"är ju godkänt tycker jag.Idag provade jag en fälg och det såg ju hyfsat bra ut.Fram gick det kanon,men bak tog det i lite i plastkanten i hjulhuset.Denna kommer således att tas bort imorgon.Efter lite vaxning av fälgarna kommer dom alltså att monteras imorgon kväll.19" ser rätt svullet ut på 9-5:an faktiskt....
    Peppes Bodega "Magic by Speedparts"

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-12-05, 10:42
  2. Arver bil i Västerås - oseriösa?
    Av Agassi i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-05-18, 13:05
  3. VARNING! OSERIÖSA SÄLJARE/KÖPARE! LÄS DETTA
    Av MrTurbo i forum Pryltorget köpes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-04-30, 22:44
  4. Oseriösa trimfirmor.
    Av arsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2005-06-15, 11:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •