Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Motorn låter som en traktor vid tomgång OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Motorn låter som en traktor vid tomgång OG9-5

    Hej,

    min Saab 9-5 Aero (2002) låter som en traktor vid tomgång (dock inte alltid). När jag trycker in kopplingen så upphör traktorljudet och kommer åter när jag släpper upp kopplingen. Tycker att ljudet kommer mer från vänstra delen av motorn (sett från förarsätet).

    Jag har googlat och det närmaste problematiken jag kommit är oil-sludge, att kamkedjan eller kedjesträckaren kan behöva bytas eller fylla på mer (premium) olja. För ett år sedan drygt byttes kolvringarna (om det kan vara relevant information).

    Oerhört tacksam för input!

    //Tomas

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Vänster sida=växellådssidan.

    Jag gissar på urtrampningslager/slavcylinder.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Burträsk
    Inlägg
    86
    Jag skulle gissa på att ljudet kommer från växellådan, de första jag skulle göra är att kolla oljan i den.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Tack för svaren!

    Fick tag i en verkstad som också trodde det var urtrampningslagren när jag beskrev omständigheterna. Jag trodde inte att det kunde vara det eftersom det inte låter när jag trycker ner kopplingen utan tvärtom när jag har den uppe, men tydligen kan det vara lagren ändå. Jag ska dock kontrollera växellådeoljan också då jag har haft visst läckage under motorn någonstans.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Hej! Har exakt samma problem med min 9-3. Den läcker dock rätt mkt växellådsolja så ska försöka få det ordnat. Återkoppla gärna om det försvinner när du bytt oljan
    Senast redigerat av Moderator den 2018-06-09 klockan 15:44. Anledning: Länkat till manganish tråd
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Burträsk
    Inlägg
    86
    Om du bara trampar ner kopplingen lite grann, typ till de blir motstånd försvinner ljudet då är de urtrampningslagret, måste du trampa ner kopplingen helt innan de försvinner så är de nog v-lådan,

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Jag har märkt på min bil att det kan vara tyst när kopplingen är uppsläppt men sen när AC kompressorn går så börjar det skramla (fast skramlet slutar när man trycker ner kopplingen). Kan det bero på att det bli mer motstånd när AC:n kopplas på...? Blir osäker på om det kan vara urtrampningslagret då det inte alltid låter illa när kopplingen är uppsläppt!
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Lovar att återkoppla. Nu har den inte låtit som en dieselbil på ett tag, men ska testa tipset om kopplingen nästa gång det sker.

    Det om ac:n lär ju också intressant eftersom ljudet har kommit efter att jag fyllt på freon och låtit "laga" läckan med nåt medel man sprutar in (om det kan finnas nåt samband).
    Senast redigerat av Sutcher den 2018-06-11 klockan 19:23.

Liknande ämnen

  1. motorn hackar vid tomgång....
    Av nosse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-06, 01:31
  2. Rassel i motorn vid tomgång. 900 og t-16
    Av TurboAnde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-09, 18:57
  3. Motorn går ojämt och dör på tomgång !
    Av SuperFaCeR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-25, 18:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •