Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Vad bör man göra 'mer' vid turbobyte pga ras OG9-3 B205E

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Vad bör man göra 'mer' vid turbobyte pga ras OG9-3 B205E

    Köpte en Saab 9-3 2,0t från 2002 får två månader sen. För några dagar sedan började det ryka ut avgasröret (tror att jag såg blå rök en gång, men definitivt en hel del vit). Kom 15 mil till på motorvägen, men sedan började motorlampan att lysa och bilen tappade kraft och började vibrera konstigt, så jag stannade. Bärgaren som fick komma och hämta mig sa att det luktade både olja och annat av avgaserna. Vi begav oss till verkstaden som bekräftade att turbon rasat, mer exakt är det "axeln" som gått av. Bilen har gått 15250 mil.

    Fick bra pris på själva turbobytet genom att köpa ett billigt utbyteskitt från Maptune, men nu undrar jag vad man bör göra mer?

    Har läst om att en vanlig anledning till problem är vevhusventilationen. Kan detta verkligen få axeln att gå av? Vill helst minimera utgifterna, så om jag kan skippa att byta VHV-byte vore det bra.

    Kan det vara något annat som måste åtgärdas? Gör en normal verkstad detta (typ rengöra saker osv) i samband med turbobyte ändå? Verkstaden är Speedy Bilverkstad.

    Är student och vill helst inte behöva åtgärda bilen igen. Köpte bilen för att kunna pendla till sommarjobbet, och planerar att sälja den igen i början av augusti. Klarar jag mig utan ytterligare reparationer? Eller bör jag göra mer?

    Edit: Kan tillägga att jag gjorde ett oljebyte på verkstad för cirka en månad sedan.
    Senast redigerat av linusaab93 den 2018-06-08 klockan 11:57. Anledning: Glömde något

  2. #2
    Grundladd c20let2ks avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    312
    Medlem#
    13152
    Ta ner oljetråget och rengöra pick-up silen, det är et 'must' om du frågar mig.

    Sen är det en bra ide och kolla vilken version av vevhusventilationen du har, du kan läsa mer om det här:

    https://shop.speedparts.se/sv/prod/9...usventilation/

    Det jag skulle vilja göra är at montera td04 turbo'n istället för gt17 turbo'n. Gt17 turbo'n är inte speciellt hållbar, men det är upp till dig, beror på hur mycket pengar du skal lägga i det.
    Uppgradera til td04 kostar nog inte så mycket mer.
    2013 Opel Insignia 2.0CDTI 4x4 eLSD Manuell

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av c20let2k Visa inlägg
    Ta ner oljetråget och rengöra pick-up silen, det är et 'must' om du frågar mig.
    ...för det skulle kunna se ut som på min när jag hade nere tråget. Den prydliga lilla svarta högen under silen vill man inte ha där.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    9-3 2,0t -99

  4. #4
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Med tanke på att du skall sälja bilen om två månader och dessutom vill komma undan billigt. Förslag:

    1. Gör billigast möjliga rep för att få bilen körduglig. Dvs byt det som är trasigt mot exakt samma. Inget annat.
      Då är det GT17 som gäller. Begagnad originalturbo fungerar utmärkt & kostar inte många kronor från seriös bilskrot.
    2. Se till att ha senaste vehusventilationen.
      Det är bra för motorn & för värdet vid försäljning. Kan ha orsakat haveriet... Delarna är superbilliga. Fixa det!
    3. Uppgradera inte.
      Det innebär dyrare turbo och mer delar som skall bytas. Mer arbete. Uppgradering av programvara. Bara pengar i sjön! Det finns ingen garanti att du får tillbaka de pengarna när du säljer, snarare tvärtom. Original, välskött och lagad med originaldelar tror jag en köpare värderar högt.
    4. Skippa oljetråget.
      Eftersom du snart skall sälja bilen. Överlåt det valet och kostnaden till köparen.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Trimma OG9-5 B205E
    Av Minba i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2018-04-03, 17:21
  2. Bränsleförbrukning B205E
    Av Smurfen83 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-04-08, 16:05
  3. Vad för skillnader på B205E/L/R
    Av Maniac i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-02-27, 13:44

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •