Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: P0033 NG9-3 2.0t -05

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -

    P0033 NG9-3 2.0t -05

    Tjena!

    Flickvännen har nyligen införskaffat en 2005 SAAB 9-3 Vector 2.0t vilket verkade vara i väldigt fint skick när vi köpte den. Efter ett par mil så började motorlampan tyvärr lysa och den ger felkoden P0033. Själva körningen verkar inte vara påverkad och jag hör inga missljud från motorn. Turborn laddar bara halvt vid full gas så jag antar att den har gått in i "Limp Home Mode" som jag såg någon kalla det.

    Problemet är att vi har varsitt jobb och vi börjar olika tider, så vi måste försöka åtgärda det här pronto. Och medans bilen går som vanligt förutom laddtrycket så känner jag mig ändå inte trygg att glida runt i denna bil ifall om det skulle förvärra problemet. Jag själv är lite så där mekaniskt efterbliven, men vill helst se om detta är något jag kan åtgärda själv.

    Jag har försökt göra lite research själv och har kommit fram till att det i dem flesta fall är något av dessa fel;

    1. Ett membran som har spruckit
    2. Spricka i någon vakuumslang
    3. "Oil Sludge", oljan till turbon som blivit tjock och täppt igen slangar till turbon

    Vad jag dock inte kan hitta är någon info om hur man byter detta membran, är det något som är väldigt trångt och pilligt? Eller är det något jag skulle kunna göra själv?

    Vilken/vilka slangar bör jag inspektera? Bästa sättet att inspektera dom ifall dom läcker? Hör jag, känner jag det eller måste jag använda typ vatten och såpa för att se?

    Angående oil sludge så läste jag att man kan lossa en slang till turbon och kolla om det är olja i den. Något jag bör tänka på om jag kollar det så jag inte förstör nå?

    That said!

    Bilen har varit inne på verkstad då dom behövde kolla efter något nummer, men dom sa att det var "något" som inte stämde då dem inte kunde hitta den delen, fanns inte hos SAAB eller något. Vad för del det var dom pratade om fick jag inte riktigt veta. Men jag antar att det är membranet som kan beställas hos Maptun då det verkar vara det mest återkommande problem till denna turbo.

    Dom sa dom skulle återkomma men när visste dom inte, och jag är rädd att det kommer dröja ända tills nästa vecka. Så tänkte försöka kolla lite själv nu till helgen.

    Så länge jag kan få lite guidance hur jag byter detta har jag inga som helst problem att byta det även ifall om det inte är problemet. Är väl ändå bra när den har gått 28 000 mil.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Du kan ju alltid plocka isär och inspeketera det gamla membranet. Är det en reva i det så är solklart. Det är ett ganska pilligt jobb.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Citat Ursprungligen postat av Dealman Visa inlägg
    Vad jag dock inte kan hitta är någon info om hur man byter detta membran, är det något som är väldigt trångt och pilligt? Eller är det något jag skulle kunna göra själv?
    Hittade detta.
    http://www.saabcentral.com/forums/sh...1&postcount=38
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Ursäkta för sent svar!

    Tackar! Var precis detta jag försökte hitta.

    Verkstaden kom iallafall fram till att det var en magnetventil som behöver bytas. Så vi ska låta dom göra det och ifall om problemet kommer tillbaka så ska jag försöka byta membranet själv.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Magnetventil på bilen är nu bytt, men motorlampen började lysa igen dagen efter.

    Tyvärr så är membranet slut på lager nu på maptun, så maximal otur. Ska iallafall beställa och försöka byta det själv - ska passa på och kolla slangar och olja då.

    Har turbon ett separat kärl för olja eller använder den motoroljan?

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Den använder motoroljan.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Inget laddtryck och felkod P0033 NG9-3 B207
    Av Dorian i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2022-10-08, 16:43
  2. [LÖST] NG9-3 med P0033
    Av JB9 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-11-26, 12:43
  3. p0033 9-3 cab
    Av vjk91 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-09-14, 00:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •