Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Problem med kopplingspedal och frikoppling NG9-3 1,9TiD

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -

    Problem med kopplingspedal och frikoppling NG9-3 1,9TiD

    Hej ny här på forumet med en Saab 9-3 1,9 TID från 2006. Bilen har redan hunnit gå 33000 mil. Sen några veckor tillbaka har kopplingspedalen ibland hängt sig efter frikoppling halvvägs på väg upp. Detta sker någon gång om dagen men endast när jag växlar ner alternativt stannar bilen, lägger i ettan och kör iväg. Kopplingen slirar inte utan pedalen fastnar bara halvvägs upp och den går att dra upp den sista biten med foten.

    Häromdagen hände dock något värre. I kraftig nedförsbacke ställde jag mig på både broms och frikoppling för att stanna vid stopskylten i slutet av backen. Trots att kopplingspedalen var i "botten" frikopplade inte bilen utan hackade sig fram trots inbromsning tills jag drog handbroms och fick kärringstopp hallvägs ut i den korsande vägen (Tur det inte kom någon bil då jag hade blivit köttfärs). Lyckades få upp pedalen igen och lägga ur växeln så jag kunde rulla i svag nedförsbacke till en liten parkeringsficka. Här drog jag upp kopplingspedalen med handen. Pedalen kändes då som att trampa luft. Efter att ha pumpat några gånger tog den dock igen och jag lyckades lägga i ettan och sedan tvåan och puttra hem till gården.

    Väl hemma kontrollerade jag bromsvätskenivåer och tecken på läckage men kan inte hitta någonting dylikt. Tog sedan även en testrunda och kopplingen funkade bra igen.

    Jag är medveten att det kan vara någon av cylindrarna kanske? antingen slav eller huvudcylindern? Borde det inte läcka bromsvätska om någon packning etc. gått i slaven? Kanske slangen från huvudcylindern som blivit sliten och expanderar?

    Någon som känner igen symptomen?

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Välkommen hit!
    På og9-5 så kunde man detektera viklen cylinder det var genom att studera om den tog någon bromsvätska. Om det försvann bromsvätska så var det slavcylindern men om det inte försvann vätska så var det huvudcylindern. Den senare är även enklare att byta. Vet dock ej om det är samma på ng9-3 men tycker det borde vara samma.
    /Johan

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Välkommen hit!
    På og9-5 så kunde man detektera viklen cylinder det var genom att studera om den tog någon bromsvätska. Om det försvann bromsvätska så var det slavcylindern men om det inte försvann vätska så var det huvudcylindern. Den senare är även enklare att byta. Vet dock ej om det är samma på ng9-3 men tycker det borde vara samma.
    /Johan
    Hmm ditt svar låter billigare än att riva ner lådan och byta slaven. Jag hoppas med på att det är huvudcylindern eller nåt annat som går att komma åt lite enklare. Men som sagt läcker det inte bromsvätska nånstans hade tanten till att trycka på kopplingen igår när jag kollade undertill men såg ingenting och inga misstänkta fläckar heller.

  4. #4
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Citat Ursprungligen postat av Chronaus Visa inlägg
    Häromdagen hände dock något värre. I kraftig nedförsbacke ställde jag mig på både broms och frikoppling för att stanna vid stopskylten i slutet av backen. Trots att kopplingspedalen var i "botten" frikopplade inte bilen utan hackade sig fram trots inbromsning tills jag drog handbroms och fick kärringstopp hallvägs ut i den korsande vägen (Tur det inte kom någon bil då jag hade blivit köttfärs). Lyckades få upp pedalen igen och lägga ur växeln så jag kunde rulla i svag nedförsbacke till en liten parkeringsficka. Här drog jag upp kopplingspedalen med handen. Pedalen kändes då som att trampa luft. Efter att ha pumpat några gånger tog den dock igen och jag lyckades lägga i ettan och sedan tvåan och puttra hem till gården.
    Programmera hjärnan i förväg att alltid ha alternativa vägar om det otänkbara händer, typ du möter någon lastbil eller personbil front mot front eller som i ditt fall, okontrollerad körning in i korsning: Så länge styrningen fungerar, styr av vägen, vänster eller höger kvittar men beror så klart på förhållandena om du hinner bedöma. ALLT är bättre än att fronta ett annat fordon eller få en 24 meters i sidan på bilen. Så länge något fungerar som det ska i bilen är du aldrig bara passagerare utan kan påverka utgången.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Västra götaland, Borås / Stockerau Österrike
    Inlägg
    20
    Medlem#
    10490
    Min svärfar hade samma problem på sin 9-3 1.9TiD MY09. Det blev byte av kopplingshuvudcylinder. Har för mig att det var # 24412670 om jag inte minns fel.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 2.0t BioPower SportCombi 2009 Hirsch, Saab 9-3 Arc 1.8t SportSedan 2003

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av cobra 427 Visa inlägg
    Min svärfar hade samma problem på sin 9-3 1.9TiD MY09. Det blev byte av kopplingshuvudcylinder. Har för mig att det var # 24412670 om jag inte minns fel.
    20180607_102612.jpg

    Drog ner kameran och tog ett snabbt foto för att se om jag kunde se något suspekt utan att börja demontera. Verkar vara någon form av kladd på huvudcylindern. Vet inte om det betyder att en yttre packning kan ha gått men jag satsar på att det är huvudcylindern som spökar. tack för hjälpen. Låter nog någon annan göra jobbet dock eller är det mycket demontering för att komma åt den?
    Senast redigerat av Chronaus den 2018-06-07 klockan 11:04.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Västra götaland, Borås / Stockerau Österrike
    Inlägg
    20
    Medlem#
    10490
    Då det var akut lämnade min svärfar in bilen på en liten verkstad som bytte ut huvudcylindern. Vet ej hur mycket jobb det var.
    Saab 9-5 2.0t BioPower SportCombi 2009 Hirsch, Saab 9-3 Arc 1.8t SportSedan 2003

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av MultiMan Visa inlägg
    Programmera hjärnan i förväg att alltid ha alternativa vägar om det otänkbara händer, typ du möter någon lastbil eller personbil front mot front eller som i ditt fall, okontrollerad körning in i korsning: Så länge styrningen fungerar, styr av vägen, vänster eller höger kvittar men beror så klart på förhållandena om du hinner bedöma. ALLT är bättre än att fronta ett annat fordon eller få en 24 meters i sidan på bilen. Så länge något fungerar som det ska i bilen är du aldrig bara passagerare utan kan påverka utgången.
    Ok bedöm själv vad jag ska göra. Tvär vänstersväng så har jag definitivt vägskylt i motorhuven alternativt far jag ändå ut i vägen eller ner i ån. En timmerbil stod parkerad åt helvete fel mitt i korsningen till höger dvs nada sikt. Jag valde att dra handbroms och bromspedalen i botten som bästa alternativ.

    Knivigt.jpg

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Hade exakt samma fel på min 9-3 1.9tid som då hade gått ca 31 000mil. Den läckte ingen bromsvätska men då var det slaven som var kass. Jag hade dock inget kladd vid huvudcylindern så förhoppningsvis är det bara huvudcylindern för din del.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    61
    Medlem#
    8733
    Men... om bromsarna är ok borde väl den vanliga fotbromsen vara avsevärt kraftigare än handbroms? Kanske dags att göra en bromsservice på den med.
    9-3 SC 1.8t -06, MapTun steg 1 som bara går och går
    BMW 330e iPerformance -20

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Citat Ursprungligen postat av OveS Visa inlägg
    Men... om bromsarna är ok borde väl den vanliga fotbromsen vara avsevärt kraftigare än handbroms? Kanske dags att göra en bromsservice på den med.
    Ja, att färdbromsen ska ju lätt vara så den "kärringstoppar" bilen.
    Hur som helst så är det bergis huvud eller slavcylinder. Men mot vad många säger så kan det mycket väl även vara slaven, även om det inte försvinner vätska. Jag har själv råkat ut för det med min OG9-5. Mindre rolig faktura på det, så jag håller tummarna för huvudcylindern för dig
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

Liknande ämnen

  1. Problem med kopplingspedal, vanligt på og900?
    Av MrDanger i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-05, 13:38
  2. Bilen dör vid frikoppling
    Av pumpe3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-10-18, 17:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •