Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 64

Ämne: Ta bort balanskedjan och sne kamkedja? OG9-5 B2x5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    48
    Medlem#
    -

    Ta bort balanskedjan och sne kamkedja? OG9-5 B2x5

    Hej,

    Har skaffat min första Saab som är en 9-5 2.3T som var lite svårstartad och vitröker lite grann efter körning, vid testkörning så märkte jag att det bolmar när man växlar och ju högre växel ju mer bolmade det. Nytt batteri gjorde att bilen vart någorlunda lättstartad, bytt stift, olja, filter, Di och soppapump. Bilen har stått ett tag så tänkte att det var kondens och när jag sedan skulle fylla på kylarvätska märkte jag att det var oljigt i butten? så jag antar att topplockspackningen har gått.

    Då jag nu ska få hjälp med att byta topplockspackning så ska kamkedja,skenor, venttiltätningar, samt packningar bytas och min bror föreslog att vi skulle ta bort balanskedjan i samma veva då han aldrig haft problem när han tagit bort dem på sina Saabar, bilen var billig och har gått 28k mil så det kvittar för mig, han sade att balanskedjan slits snabbare än kamkedja och har jag otur går den tillslut av och kan skrota motorn och när vibrationerna endå var minimala så kunde vi lika gärna skrota balanskedjan! Vad har ni för erfarenheter med att ta bort balanskedjan? Läst några som inte skulle vilja ha bilen som bruksbil efteråt.

    Sedan när vi tog bort ventilkåpan tyckte både jag och han att kedjan var sne? de såg nästan ut som att spännaren skulle spänt kedjan så mycket att den började få en brytning, glömde så klart ta en bild, men har någon varit med om något liknande?

    //Mrtmontana

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Jag tycker absolut att det blir betydligt mer vibrationer utan balamsaxelkedjan. Om länkarna i kedjan ligger snett så är ju kamkedjan förbrukad. Om man kan föra länkarna i sidled mot varandra och där är glapp som du beskriver är den sliten.

    Ska du ha bilen som driftsäker brukis är ett byte att rekommendera.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av Mrtmontana Visa inlägg
    Sedan när vi tog bort ventilkåpan tyckte både jag och han att kedjan var sne? de såg nästan ut som att spännaren skulle spänt kedjan så mycket att den började få en brytning, glömde så klart ta en bild, men har någon varit med om något liknande?
    Välkommen hit!
    Jag förstår inte riktigt hur du menar med att kedjan är "översträckt"? Kommer den upp "fel"/snett från vevaxeln och behöver tvingas I sidled mot det första kamaxeldrevet? Går den även ner snett efter det andra kamaxeldrevet?
    Skruva ur kedjespännaren och se hur långt ut den har kommit, over 15mm (tror jag det är) så anses kedjan vara såpass sliten så byte rekommenderas.
    /Johan

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Kedjan blir sned när den är väldigt sliten. Brukar vara rätt tyst då av någon anledning. Byt innan det rasar.

    Jag tycker också att man bör behålla balansaxeltransmissionen i en bruksbil.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    49
    Jag personligen upplevde ingen större vibrationsskillnad på min 9-3 efter att ha tagit bort balanskedjan. Då ska nämnas att jag är relativt känslig för vibrationer och dylikt.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Det blir större skillad i 9-5 än 9-3.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    eftersom det inte är samma motor
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    eftersom det inte är samma motor
    Jag vet, och kommer ihåg just detta om skillnad mellan 9-3 och 9-5 från när jag själv frågade om att deleta kedjan. Ville mest dela min upplevelse, men det är alltså så påtagligt stor skillnad? Vad beror det isf på i själva motorn? Eller är det i kombination med anman motorupphängning? Bara nyfis...

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Alla og9-3 (undantaget Viggen) inklusive Aero är 2,0 liter. 9-5 Aero är 2,3 liter.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  10. #10
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Tog bort kedjan i min 9-5a 2005. Det blev helt klart mer vibrationer och en mycket råare gång.
    Inget jag skulle vilja ha på en vardaglig bruksbil.

  11. #11
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Byter du balansaxeltransmission så ska jag ge de ett tips som du kommer ha nytta av.
    Använd den starkaste gänglåsningen som du hittar på balansdreven, även om du får gå barfotat i Sahara öknen.

    1 Nackdel med pluggad balanskedja.
    kännbara vibrationer.

    Allt annat är bara fördelar.
    Senast redigerat av toorp den 2018-06-07 klockan 21:56.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    48
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Välkommen hit!
    Jag förstår inte riktigt hur du menar med att kedjan är "översträckt"? Kommer den upp "fel"/snett från vevaxeln och behöver tvingas I sidled mot det första kamaxeldrevet? Går den även ner snett efter det andra kamaxeldrevet?
    Skruva ur kedjespännaren och se hur långt ut den har kommit, over 15mm (tror jag det är) så anses kedjan vara såpass sliten så byte rekommenderas.
    /Johan
    Hej och tack,

    Här kommer en bild som inte riktigt ger verkligheten, men man ser klart att kedjan är sne? http://forumbilder.se/H75JQ/img-20180609-203553

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    48
    Medlem#
    -
    Hej alla och tack för era svar, har rivit motorn nu och märkte att v-bands klämman till turbon var lös samt att det glappa lite inne i turbon också, 2 skruv till grenröret var av och topplockspackningen var helt slut, 3st kanaler i blocket var också igentäppta med oil sludge så antar jag gjorde detta i rättans tid.

    Plockar även bort vevhusventilationen och går igenom den nu när man endå är pågång.

    Angående balansaxeln överväger jag fortfarande vad jag skall göra, flertalet skriver ju att jag inte ska ta bort den.

  14. #14
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Ha den kvar och byt hela kittet, detta kitt finns som OEM paket.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av cyr Visa inlägg
    Jag vet, och kommer ihåg just detta om skillnad mellan 9-3 och 9-5 från när jag själv frågade om att deleta kedjan. Ville mest dela min upplevelse, men det är alltså så påtagligt stor skillnad? Vad beror det isf på i själva motorn? Eller är det i kombination med anman motorupphängning? Bara nyfis...
    Motorupphängningen i og9-3 kommer i grund och botten från ng900, och i den fanns motorer utan balansaxel (B206), dvs den är en gång i tiden designad för att klara de större vibrationer från en motor utan balansaxlar, detta är gissningsvis orsaken.

    Det som verkar vara problemet med 9-5.upphängningen är att utan balansaxlar blir amplituden på vibrationerna i vissa lägen så stora att motorupphängningen inte klarar av dem inom normalt arbetsområde (flera av upphängningarna har olika beteende för små och stora vibrationer - de går i mjuka stopp när amplituden hlir för hög, ungerfär som genomslagsgummi i hjulupphängningar). Vibrationerna varierar alltså kraftigt beroende på varvtal och last, och när min bil hade en balansaxelkedja som hoppat så kunde den ibland få kraftiga vibrationer vid tomgång vilka nästan helt försvann om man höjde varvet en liten, liten aning med gasen eller la i Drive - andra gånger var det tvärtom att vibrationerna började när man la i Drive. De vibrationer som uppkommer är definitvt inget man vill ha i en bruksbil.
    Senast redigerat av Långmilare den 2018-06-10 klockan 12:09.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Motorupphängningen i og9-3 kommer i grund och botten från..
    Okej, tack för teorin och fördjupningen!

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    48
    Medlem#
    -
    Kör en update för dem som är intresserade, det som börja med en billig bruksbil börjar att se dyr ut. Vevaxeln har gått varm, fan ska man göra? Silen i tråget var också blå, nära ett ras?

    Toppen är nyplanad å skall slipa in ventilerna å byta tätningar. Herren som slipa toppen tyckte jag skulle byta kolvringar men är det ens värt de med en sådan vevaxel, kanske bättre att lägga pengarna å dona en reservmotor min far har ståendes?

    Vevaxeln:http://forumbilder.se/H766E/img-20180615-174822

    Ny vevaxel 2k, ram å vevlager 1k å säkert en jävla massa jobb och tid

    Ska göra rent de olje slangar som går och oljekylaren, sen lutar det åt att bara klippa balanskedjan köpa en öppen kamkedja å byta topplockspackningen för nu börjar man ledsna ur här

    Trevlig helg på er

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Hej, var inte orolig för vevaxeln. Den har inte gått varm, den ska se ut så där. Beror på att den är induktionshärdad på vevslängarna och då får den ett blåanlöpt utseende där.

    2 användare gillar detta inlägg



  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Som Farbrors sa!
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844
    Är resten av bilen helt OK så är det ju värt att göra iordning motorn, helst om du hade tänkt ha kvar bilen i flera år.

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

Liknande ämnen

  1. saab 9-5 vector sport combi 02 motorolja
    Av dave66_swe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-02-23, 20:47
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-22, 16:39
  3. SAAB 9-5 Vector Sport 2,3t Automat?
    Av Errka i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-11, 22:30
  4. pris saab 93 03 sport vector???
    Av greed i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-08-14, 12:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •