Hej,
Har skaffat min första Saab som är en 9-5 2.3T som var lite svårstartad och vitröker lite grann efter körning, vid testkörning så märkte jag att det bolmar när man växlar och ju högre växel ju mer bolmade det. Nytt batteri gjorde att bilen vart någorlunda lättstartad, bytt stift, olja, filter, Di och soppapump. Bilen har stått ett tag så tänkte att det var kondens och när jag sedan skulle fylla på kylarvätska märkte jag att det var oljigt i butten? så jag antar att topplockspackningen har gått.
Då jag nu ska få hjälp med att byta topplockspackning så ska kamkedja,skenor, venttiltätningar, samt packningar bytas och min bror föreslog att vi skulle ta bort balanskedjan i samma veva då han aldrig haft problem när han tagit bort dem på sina Saabar, bilen var billig och har gått 28k mil så det kvittar för mig, han sade att balanskedjan slits snabbare än kamkedja och har jag otur går den tillslut av och kan skrota motorn och när vibrationerna endå var minimala så kunde vi lika gärna skrota balanskedjan! Vad har ni för erfarenheter med att ta bort balanskedjan? Läst några som inte skulle vilja ha bilen som bruksbil efteråt.
Sedan när vi tog bort ventilkåpan tyckte både jag och han att kedjan var sne? de såg nästan ut som att spännaren skulle spänt kedjan så mycket att den började få en brytning, glömde så klart ta en bild, men har någon varit med om något liknande?
//Mrtmontana