Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Starka vibrationer oavsett hastigheten NG9-3 1,9TiD

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -

    Starka vibrationer oavsett hastigheten NG9-3 1,9TiD

    Hej, alla glada!

    Jag har en 9-3 1,9 TID 150 HK, år 2006. I vintras började det hända att bilen gungar och skakar hela tiden, oavsett hastigheten. Ju snabbare man kör desto mer skakar den. Efter 100-120 km/h börjar även ratten vibrera jätte mycket. Grejen är också att det vibrerar mer när man gasar än när man kör en konstant hastighet. Sedan dess besökte jag 7 olika bilmekaniker runt Stockholm och Sörmland. Några hävdade att det var däcken, andra att det var fälgar, bromsar, hjullager osv. Ingen vet vad det är för problem, faktiskt.
    Nu har jag kört ungefär 1500 mil med bilen så här och jag vet inte vad jag ska göra med den. Grejen är att jag redan har satsat mycket på den utan att lösa problemet. Det enda som jag kan tänka mig nu är att drivaxeln är sliten. Vad tycker ni, kan det vara det?

  2. #2
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Dubbelmassesvänghjulen är ju ett sorgebarn på dieslar. Kan bli enorma problem om det håller på att separera.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av MultiMan Visa inlägg
    Dubbelmassesvänghjulen är ju ett sorgebarn på dieslar. Kan bli enorma problem om det håller på att separera.
    Men tycker du att dessa kan vara symptomer på att svänghjulet börjar bli dåligt?

  4. #4

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Tack för tipset, men problemet är inte med svänghjulet. Bilen gungar vid låg hastighet också. Även om man håller kopplingen intryckt.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Fast så länge motorn går snurrar svänghjulet och ger vibrationer. Fast då ska du såklart ha vibrationer när du står still också och det brukar vara så mycket att man inte gärna vill ha motorn igång ens.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Fast så länge motorn går snurrar svänghjulet och ger vibrationer. Fast då ska du såklart ha vibrationer när du står still också och det brukar vara så mycket att man inte gärna vill ha motorn igång ens.
    Ja, men det finns inga problem när bilen står still. Det som jag pratar om är precis samma känsla som om ett av däcken inte är runt.

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Jag hade börjat med att detaljstudera däcken. Min bror hade liknande och då hade ett däck separerat och han hade fått en bula vilket gav löjliga vibrationer. Rister det i ratten kan man anta att det är ett framdäck. Syns det inget hade jag provat byta fram/bak och se om någon ändras, eller byta till vinterhjul (fast du lär väl ha bytt en gång på de 1500 milen?).
    Om det inte är däck utan drivaxel kan du ju prova att lyfta bilen i fronten och lägga i växel och få upp lite fart, då lär du ju märka om det vibrerar lätt igen.

  9. #9
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jag hade börjat med att detaljstudera däcken. Min bror hade liknande och då hade ett däck separerat och han hade fått en bula vilket gav löjliga vibrationer. Rister det i ratten kan man anta att det är ett framdäck. Syns det inget hade jag provat byta fram/bak och se om någon ändras, eller byta till vinterhjul (fast du lär väl ha bytt en gång på de 1500 milen?).
    Om det inte är däck utan drivaxel kan du ju prova att lyfta bilen i fronten och lägga i växel och få upp lite fart, då lär du ju märka om det vibrerar lätt igen.

    Välkommen hit!
    Är det originalfälgar eller eftermarknadsfälgar?
    Var det samma lika med vinterdäcken på? Annars kan det även vara skeva fälgar - då kan man balansera hjulen till förbannelse men det kommer ändå skaka på vägen.
    /Johan

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg

    Välkommen hit!
    Är det originalfälgar eller eftermarknadsfälgar?
    Var det samma lika med vinterdäcken på? Annars kan det även vara skeva fälgar - då kan man balansera hjulen till förbannelse men det kommer ändå skaka på vägen.
    /Johan
    Glömde säga att sedan dess provade jag 4 olika komplett fälg och däck och det är samma vibrationer oavsett. Byte också komplett bromsar fram och bak och hjullager vänster bak.

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Kollat anliggningsytan för fälgarna så det inte är rost där som gör att fälgen inte går helt an?
    Jag hade känt på drivaxlarna så de inte är tokslut.
    Ger det inget hade jag hissat upp fronten och satt fart på hjulen för att se om man kan se att något vibrerar (och på samma gång uteslutit att det är bak det vibrerar).
    Det kan ju också vara en tokslut stötdämpare, men det borde du ju märka?

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Kollat anliggningsytan för fälgarna så det inte är rost där som gör att fälgen inte går helt an?
    Jag hade känt på drivaxlarna så de inte är tokslut.
    Ger det inget hade jag hissat upp fronten och satt fart på hjulen för att se om man kan se att något vibrerar (och på samma gång uteslutit att det är bak det vibrerar).
    Det kan ju också vara en tokslut stötdämpare, men det borde du ju märka?
    Det har jag kollat när jag bytte bromsskivor. Jag har även slipat den ytan av rost. På lördag ska jag hissa upp bilen och kolla drivaxlarna och alltihop en gång till.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Kom och jämföra med en Saab 9000 jag hade då var tripod och medbringare helt slut och då fick jag rejäla vibrationer vid acceleration kan det vara nåt liknade på denna?

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    En liten uppdatering. Jag har hissat upp bilen. Upphängningen och allting sitter tight, men vi (mekaniker och jag) märkte att på den högra drivaxeln, på den delen som går från växellådan (den som alltid ligger vågrätt), direkt före inre drivknut, finns ett hus med ett lager i vilket håller hela axeln på plats. Saken är att axeln kan röra sig fritt några millimeter till höger och vänster genom det huset. Så, hela inre drivknuten kan separeras lite egentligen. Jag vet inte faktiskt om det måste vara så eller inte, men jag tror att jag ska försöka byta hela höger drivaxel.

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av goan.b1 Visa inlägg
    En liten uppdatering. Jag har hissat upp bilen. Upphängningen och allting sitter tight, men vi (mekaniker och jag) märkte att på den högra drivaxeln, på den delen som går från växellådan (den som alltid ligger vågrätt), direkt före inre drivknut, finns ett hus med ett lager i vilket håller hela axeln på plats. Saken är att axeln kan röra sig fritt några millimeter till höger och vänster genom det huset. Så, hela inre drivknuten kan separeras lite egentligen. Jag vet inte faktiskt om det måste vara så eller inte, men jag tror att jag ska försöka byta hela höger drivaxel.
    Hör gärna av dig om hur det blev, har exakt lika bekymmer med min 9-3 ng biopower 16500 mil. Men vet inte vart jag ska börja leta fel, men det låter som att din teori kan stämma.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Ok, den högra halvaxeln (från växellådan till hjulet) är bytt. Absolut ingen förbättring. Hjulbalans ok, hjullager ok.
    En sak till; Igår körde jag 120 km / h i 30 minuter. Ratten skakar som vanligt. Plötsligt försvann vibrationer. Jag körde så här ca 10 km och därefter kom det plötsligt igen. Inga växlar, varvtal eller hastighet ädring.

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-08-18, 16:47
  2. Tydlighet är inte Cheapys starka sida ...
    Av Mr Dezent i forum Off Topic
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-10-17, 21:34
  3. Hur många har effekt starka bilar ?
    Av jimmy/bmw i forum Allmänt
    Svar: 106
    Senaste inlägg: 2007-03-17, 16:16
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-05-02, 17:09

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •