Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Hackar och CE vid gaspådrag OG9-3 B205R

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Hackar och CE vid gaspådrag OG9-3 B205R

    Hej! Har precis börjat intressera mig för Saab och bilar överlag och har börjat försöka få tillbaka min 9-3 aero till fornstora dagar. Det stora problemet har varit att när jag gasar på ordentligt så börjar det hacka och rycka rejält när turbon borde kicka in Påriktigt!

    Men det började med en motorlampa som lös för luftmassamätaren och två stora hål i avgassystemet. Bytte det och bilen går bättre i övrigt men fortfarande riktigt hackig. Testade byta stift (vilket verkligen behövdes) NGK PFR6H-10. Men blev ingen skillnad alls. Tillslut gav jag mig på att byta dom aldrig bytta vakuumslangarna som blev damm direkt där dessutom två inte ens satt i. Men fortfarande samma skit??

    När det börjar rycka så börjar även motorlampan att blinka och det som är konstigt är att när bilen fått gått ett tag så försvinner det. Turbon laddar då upp cirka mitten av det röda och allt är frid och fröjd. Då det är min första bil och jag aldrig sett hur bra drag det ska vara så skulle jag ändå säga att den går som den ska då. Har ont om felkodslösare i min närhet så får väl kanske investera i en sån men kan ju va värt att fråga här först

    Är ju som sagt relativt ny med att hålla på med bilar men känner att jag testat mycke men skulle uppskatta all hjälp som kanske kan peka mig åt rätt håll!

  2. #2
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    630
    Medlem#
    11785
    Blinkande motorlampa vid körning är varning för kraftiga misständningar som även är katalysator skadliga. Typ obra att framkalla.

    Skaffa felkodsläsare. Ingen dyr behövs för motorkoder(P koder) men en tech 2 är mys och ha.

    Normal tomgång?

    Startar lätt och fint?

    Provat och byta tändkasset(TK)?

    Prova att rycka loss LMM och kolla om du har vakumläcka/Ladd luft läcka. Vad fick du för felkod på LMM? Bara för att den säger en sak måste det inte betyda att det är det som är problemet!

    /Tapatalk
    Senast redigerat av Namino den 2018-06-03 klockan 23:08.
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Då får man hålla sig från gasen tills man fått ordning på detta!

    Tycker den startar bra och tomgången känns normal (kanske lite hög)

    Får se mig omkring efter en TK att testa med.

    Gällande LMM fick jag inge mer svar av den verkstad där jag lämna den än att jag skulle byta avgasrör och se om det blev bättre så vet tyvärr inte annat.

    Hur kollar jag ifall det är en läcka på ett smidigt sätt? I övrigt riktigt tacksam för bra förklarat svar, är ju ännu en riktig amatör men det har väl alla varit någon gång!

  4. #4
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    630
    Medlem#
    11785
    Du kopplar ur LMM(tar ut kontakten under den) den kommer skjuta felkod för det. Men går den bättre har du läcka. Då kan du med kall bil speja startas runt alla ställen där luften går. Viktigt är att inget är jätte varmt. Kan bli väldigt mycket mer varmt väldigt fort

    Varför byte av avgasröret skulle påverka LMM som sitter på insugsidan förstår jag inte riktigt dock...

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Ska ge mig på att testa detta, tack så mycket!

    Antar att man betalar för sin kvalité när det gäller verkstäder.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Glömde att fråga, kan man köra en vända för att se om det blir bättre när den är urkopplad eller kan bilen ta skada av ordentligt gaspådrag när LMM är bortkopplad?

  7. #7
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    630
    Medlem#
    11785
    Försiktigt ja. Självklart ska du dra på lite. Men inte hela tiden och kanske inte till varvstop. Det bilen gör när du kopplar ur LMM är att den antar att den får rätt luft (worst case scenario) och sen justerar han bränslet efter det. Alltså en förutbestämd kurva

    Kolla även alla backventiler. Både till vevhusventilation och evap. En vit och svart till vevhusvent. Två blåa som sitter på en plastslang som går från turbo till en pryl under LMM och sen sitter nummertvå efter en t-koppling till den där "prylen" (tror det är en magnet ventil, men helt ärligt vet Jah ej dess funktion!)

    /Tapatalk
    Senast redigerat av Namino den 2018-06-04 klockan 07:25.
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Bränslebrist eller trött tändkasett gissar jag på. Läckande backventiler eller något annat luftläckage brukar bara ge dålig prestanda, inte misständningar.
    Senast redigerat av Hyvens den 2018-06-04 klockan 08:30.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Hann knappt börja felsöka LMM innan jag hittade första felet. Slangklämman som sitter på gummiröret som går in i LMM (sugrör?) var cirka noll spänt och kunde snurra runt. spännskruven hade rostat rejält oxå. Så kan ju tänka mig att den inte riktigt funkar som den ska då. Skulle kanske kollat LMM tidigare men då den nyligen ska va bytt så tänkte jag inte mer på det...

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Många säger saker är bytta mot nya fräscha men sanningen är att när börjar kolla så stämmer det sällan tyvärr....

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Ja är nog väldigt mycket förskönande när det är bilar med lite mil på nacken man vill bli av med. Går ju mycket bättre efter att LMM nu blivit tät men feltänder fortfarande till och från, får ta och testa med annan tändkasset.

Liknande ämnen

  1. Passar wastegatearmen från 185 hk-motor på en Aero-turbo?
    Av mystery_o i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-06-14, 10:26
  2. 9000 2.3 turbo-96, problem med missljud från motorn
    Av isak söd i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-30, 15:28
  3. Problem med turbo 9-5 aero -00
    Av bosabengt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-08-14, 10:43
  4. Turbo problem ? 9-5 aero sportcombi
    Av stanley i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-22, 13:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •