Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Dålig vevaxelgivare? OG9-5 B2x5

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    741

    Dålig vevaxelgivare? OG9-5 B2x5

    Jag har läst flera trådar som gör att jag misstänker jag att min 9-5 lider av en dålig vevaxelgivare, men jag tänkte ändå fråga här så jag inte missar något annat.
    Bilen det handlar om är en 9-5 2.0t 2004 med 18300 mil på mätaren.

    Det började med att bilen inte ville starta en kväll (varm motor). Fällde upp baksätet och knackade ovanför soppapumpen och bilen hoppade igång. Sen har den funkat en vecka, men den har gjort några konstiga ryck under körning. Som att man skulle slå av tändningen en millisekund. Sen igår så dog den på tomgång och ville inte starta igen. Den gick att rulla igång utan minsta tvekan. Jag var tvungen att fixa lite ärenden igår och den startarde bara om jag rullade igång den. Varvräknaren rör sig inte när jag vrider på nyckeln.

    Nu på morgonen provade jag och den startade direkt eftersom den stått över natten. Har inga felkoder med ELM 327.

    Vad säger experterna? Klassiska symptom på dålig givare? Den sitter ju förbannat illa till!

    MVH
    Anders
    Senast redigerat av Jansen den 2018-06-07 klockan 20:01.

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 562
    Medlem#
    8163
    Om varvräknaren inte rör på sig ("hoppar") när du kör på startmotorn så är vevaxelgivaren en given kandidat. Likadant att den inte går att starta när motorn är varm, men jag är osäker på huruvida de brukar gå att rulla igång vid dessa lägen.
    /Johan

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 140
    Medlem#
    8758
    På den här bilen ska varvräknaren segla upp lite grann efter man kört startmotorn ett antal sekunder, Hur varvräknaren rör sig är olika beroende på bilmodell, men i fallet död vevaxelgivarre (finns andra, mer ovanliga fel också) så är det om varvräknaren är helt död eller inte.

    Att den går att rulla igång är naturligt, får man upp varvet ökar utspänningen från vevaxelgivaren, vilket kompenserar för att utspänningen sjunkit som ett resultat av dålig magnetisering i vevaxelgivaren.

    På beskrivning låter det som en typiskt dålig vevaxelgivare. Om man har en känt fungerande tändkassett i närheten skulle jag dock först provbyta med en sådan för att det är så lätt, och det gamla mantrat "det kan alltid vara tändkassetten" - även om det är ovanligt är tändkassetten kapabel att ge samma felbild.

    Angående vevaxelgivare, det finns flera rapporter om att riktigt billiga vevaxelgivare, som skruvats, har gett nya fel som tyder på dålig magnitisering inom ett år.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    741
    Tack för svar!

    Givaren är nu bytt och bilen har fungerat felfritt än så länge. Vågar inte ropa hej förrän veckan är över! Jag får hoppas att Mekonomen inte hör till dem som säljer "billiga" givare för jag är inte så sugen på att byta den igen. Placeringen är ju inget vidare.
    Det var inte speciellt svårt, men utmaningen låg ju i att inte slinta med torxen. Jag tog den uppifrån, men jag undrar om det inte hade varit lättare underifrån. Vem vet, det kanske blir ett byte på den andra Saaben, en 9-3 Aero 2001 med 22´mil på mätaren...

    Hur som helst så var det i mitt fall givaren som var boven.

    //Anders

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 190
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Jansen Visa inlägg
    jag är inte så sugen på att byta den igen. Placeringen är ju inget vidare.
    Det var inte speciellt svårt, men utmaningen låg ju i att inte slinta med torxen. Jag tog den uppifrån, men jag undrar om det inte hade varit lättare underifrån.

    Beror nog lite på vilka verktyg man har tillhands. Men jag testade nyss uppifrån, gav upp och tog det nerifrån istället. Tyckte det var enklare, ja...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    741
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg

    Beror nog lite på vilka verktyg man har tillhands. Men jag testade nyss uppifrån, gav upp och tog det nerifrån istället. Tyckte det var enklare, ja...
    Jag stod ute på uppfarten och orkade inte dra fram domkraft och pallbockar. Med facit i handen så skulle jag ha gjort det! :-D
    Plockade bort värmeplåten för turbon, första lambdasoden och röret mellan inloppsröret och AV´n. Har ett riktigt fint litet spärrskaft. Fick ta en kloss och bräckjärn mot främre röret för att verkligen pressa inåt för att inte slinta med torxen. Självklart hade jag på medel innan.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Dålig gång på låg last och dålig tomgång OG9-3
    Av Magnus84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-16, 22:09
  2. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 13:42

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •