Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Oljetrycksvarning Z19DTR

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Oljetrycksvarning Z19DTR

    Hej,

    I höstas började jag uppmärksamma att bilen började varna för lågt oljetryck. Enbart vid kallstarter när bilen stått länge. Normalt över 12 timmar, så motorn har hunnit bli ordentligt kall.
    Är temperaturen över -10 blinkar bara lampan till någon sekund, inte tillräckligt länge för att varningen i SID skall visas, men är temperaturen lägre så visas även den.

    Är det någon annan som uppmärksammat detta och har ni isf löst det?

    Enligt engelsmännen verkar felet bero på en packning på sugsidan som blir torr och hård. Ref: http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=2&t=126107
    Där säger dom också att dom inte hört talas om någon motorn som tagit skada av detta.

    Tänkte att jag skulle ge mig på att byta den där själv, men efter att ha varit under och tittat ser det ut som att det inte riktigt var lika enkelt som jag trodde. Det är mycket grejer i vägen för att man skall kunna får bort tråget och så verkar det behöver Torx-plus hylsor, som inte heller är alldeles för vanliga att få tag på....

    Lokala Saabverkstaden uppskattade att det skulle kosta 7000 att byta den. Kändes lite väl dyrt enbart för att jag är nojjig för en lampa som blinkar till en gång om dagen.

    Har någon tagit bort tråget på en Z19DTR och ser det bara svårare ut än vad jag tror det är?

    Mvh
    Nenzen

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Hej!

    Detta är ett känt fenomen som finns. Men som inte har uppmärksammats så mycket här. O-ringspackningen hårdnar & troligen så läcker oljan ut när den står stilla, så vid start behöver "rören" fyllas upp & därav lite oljetrycksfall vid start.

    En Polsk saabägare frågade om det ganska nyligen.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...ol-light-NG9-3

    Det är en 93167112 O-Ring TTiD oljepickup som hårdnar.
    https://www.maptunparts.se/original/93167112

    Jag har samma fenomen på min svarta 2011 TTiD pendelbil som jag köpte i början på året. Men nu i när det är goeväder så är det inga problem, oljetryckslampan lyser ca 3sekunder vid start & slocknar sedan.

    Jag skall snart göra ett oljebyte & har tillsatt 1% med Omega 917 de senaste veckorna (hade inte mer hemma så jag kunde fått i 3%). Får se om det kan göra någon nytta. Jag har haft positiv erfarenhet av Omega 917 tidigare. Så därav värt en test. För att byta denna lilla o-ringspackning, är ganska omständigt.

    https://smorjteknik.se/produkt/omega-917-seal-saver/
    http://dokument.smorjteknik.se/Custo...%20%202015.PDF
    Senast redigerat av Moderator den 2021-09-12 klockan 07:59. Anledning: Uppdaterat produktlänken

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Jo själva packningen har jag redan skaffat. Innan jag kollade hur drygt det var att byta den. Den får ligga och skräpa på "bra att ha hyllan" en stund till.

    Omega 917 var nytt för mig. Skall se till att införskaffa mig en flaska för att se om det gör någon skillnad. Uppdatera mig gärna med resultatet efter ditt byte. :-)

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Med tanke på att fenomenet enbart yttrar sig i minusgrader & att det nu är +30grader. Så lär vi få vänta ett tag för att se eventuellt resultat av Omega 917. Men jag ska skaffa hem en ny flarra Omega 917 & även tillsätta 1% av detta under nästa oljeomgång. Sen blir det ett oljebyte till innan vintern, i oktober-november

    Hur som kan vi ju återrapportera här om upplevt resultat.

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Skål
    Omega917.JPG

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Solna
    Inlägg
    187
    Medlem#
    -
    Fungerade omega 917?

    - - - Uppdaterad - - -

    Hur mycket omega är det man ska hälla i?

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Det har i.v.f. inte upplevts att blivit sämre.

    Doseringen är 1% förebyggande och 3% läckage. Jag har brukat ta ca 0,5dl om jag minns rätt.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Solna
    Inlägg
    187
    Medlem#
    -
    Okej, men blinkar det fortfarande? Jag var mest orolig för att motorn "hugger" eller hur man ska förklara det.. Den låter illa, men enbart när det är kallt ute och den har stått länge. Dock verkar det inte ha med oljelampan att göra ändå, hade ett samtal idag med en duktig gammal saab verkstad som sa att det inte har nåt samband. Bytt två spridare utan resultat, ingen felkod med tech 2. Vet inte var ja ska söka vidare för att hitta felet. Gjort ett motorbyte och detta felet följde med nya motorn..
    Saab 9-3 TTID

Liknande ämnen

  1. Byta kamrem på Z19DTR / 1,9TTiD utan specialverktyg?
    Av -Konrad- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2019-07-06, 16:30
  2. Kamrem Z19DTR
    Av dino i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-03-16, 11:52

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •