Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 25 av 25

Ämne: Vansinnigt irriterande oljeläckage! OG9-5

  1. #21
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Även den bäste kan göra misstag så att resonera som att man har bytt allt och det måste vara nåt annat håller ju inte. Ta reda på var det läcker först, sen får man lösa det. Man måste som sagt veta exakt var det kommer ifrån innan man kan ta fram en lösning.

    2 användare gillar detta inlägg



  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    95
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Även den bäste kan göra misstag så att resonera som att man har bytt allt och det måste vara nåt annat håller ju inte. Ta reda på var det läcker först, sen får man lösa det. Man måste som sagt veta exakt var det kommer ifrån innan man kan ta fram en lösning.
    Det är ju naturligtvis ett ohållbart och orimligt resonemang av mig i och med att de fortfarande läcker... Men jag känner mig lite uppgiven nu.

    Jag är snarare ute efter nya fräscha - och eventuellt otippade - spår att följa i läckagejakten.

    Jag tycket det är väldigt svårt att se EXAKT var det läcker vilket ju är ett stort problem. Samma problem har ju verkstaden haft i och med att de inte hittade läckan.

  3. #23
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Det enda sättet att hitta det är ju att tvätta torrt och köra väldigt lite så man ser var det kryper fram. Lär inte vara omöjligt. Bakom skärmen på datorn så kan man ju gissa och tipsa om varenda ställe annars och det hjälper föga i felsökningen.

  4. #24
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Just det. Verkligheten är oslagbar vid felsökning.

    1)Tvätta &torka, 2)fotografera, 3) kör lite 4) fotografera, 5)har det inte läckt gå till 3) och repetera

    kamera eller trasor eller torkypapper spelar inte så stor roll bara man har koll på var oljan kommer fram...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    95
    Nu är det löst! Eller – typ löst... Efter mycket letande, många motortvättar och mycket hissande i GDS:en kom jag fram till att den stora läckan kom från en punkt strax under kamkedjesträckaren där topplock, motorblock och transmissionskåpa möts.

    Eftersom bilen har gått så långt och inte är särdeles speciell i vare sig utrustning eller motor så fick det bli ett riktigt fulmek. Jag kunde inte motivera mig vare sig ekonomiskt eller arbetsmässigt att packa om transkåpa och topplock utan att passa på att byta kamkedja (ute 15 mm) och kolvringar (den drog rätt mycket olja även innan läckaget). Jag tvättade med bensin och isopropanol och tryckte in en rejäl klump av Cascos värmebeständiga silikon. Det blev tätt! Och är fortfarande tätt efter en vecka. Det fuktar rätt friskt på andra ställen – men den gick igenom besiktningen idag! Så stort tack för all hjälp!

    Och: jag vet att detta inte är någon permanent eller riktigt kosher lagning. Men om någon likt mig har en gammal skruttig bil som behöver rulla ett par mil till så hoppas jag att detta kan vara till hjälp ändå, det kan vara värt ett försök i alla fall.

    Moderator får gärna byta rubrik till [TYP LÖST] eller något sådant...

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Xonia den 2018-06-11 klockan 21:32.
    OG SAAB 9-5 BioPower 2006

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •