Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Vansinnigt irriterande oljeläckage! OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    94

    Vansinnigt irriterande oljeläckage! OG9-5

    Min 9-5 BioPower 2006 läcker olja, så mycket så att den inte går igenom besiktningen. Bilen har gått 27 000 mil. Hittills är följande bytt: packbox bakom remskiva, tätning till kamkedjesträckare, oljefälla, ventilkåps- och topplockspackning. Den har under en längre tid gått med vita backventilen ur funktion – alltså laddtryck i vevhuset.

    Lite frågor:

    1) Jag bytte topplockspackningen själv. Verkstaden ville ha 19 000 vilket är helt orimligt med tanke på vad bilen är värd. Det var ett riktigt fulmek på gatan utanför lägenheten. Jag mätte inte toppen eller blockets planhet ordentligt, jag vet att det ska göras men chansade eftersom det inte fanns några andra symptom på trasig packning. Däremot så var topplocksskruven i övre hörnet vid kamkedjespännaren alldeles oljig. Alltså i närheten av oljekanalen som går upp i toppen. Ska det vara så? Jag tror inte det var så när jag bytte topplock på förra bilen. Eller är det ett tecken på läckage?

    2) Hur vet jag att undertrycket i vevhuset är korrekt? Om jag sätter handen över oljepåfyllningsröret så TROR jag att jag känner undertryck, men det pulserar ju mest. Finns det en teoretisk möjlighet att slitna kolvringar skulle kunna framkalla oljeläckage? Att vevhusventilationen inte är dimensionerad för så mycket "blow by"?

    3) Vad finns det mer som kan läcka? Jag är ganska säker på att det läcker på remskivesidan, det blir rejält kladdigt där snabbt. Det ser ut som om det är packboxen, men den är ju nybytt (av verkstad, finmek). Jag ANAR att det rinner olja längs transmissionskåpan från prånget mellan toppen och blocket vid kamkedjespännaren, men är inte säker. Finns det något annat som kan läcka?

    4) Vad finns det för knep för att hitta oljeläckage? Jag har motortvättat osv, men det sölar ju runt överallt av fartvinden. Nu petar jag in trasor på olika ställen där jag tror att det läcker för att se om det minskar – inte så fiffigt att rulla runt med oljeindränkta trasor i motorummet antar jag...

    Sorry för långt, men jag börjar få panik. Har körförbud och behöver bilen.

    //x
    Senast redigerat av Xonia den 2018-05-30 klockan 00:00.

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Varför rulla runt? Man kan testköra motorn med bilen stillastående för att slippa fartvind. Ganska fiffigt när man har körförbud oxo!

    Packboxen kan ju vara skadad, fel monterad, eller något.

    Är du säker på att vevhusventilationens alla slangar är ok?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Skulle det va packningen till toppen borde du ha lite andra problem så som olja blandat med kylvätska mm.
    Jag skulle nog ta en extra titt vid remskivan igen för den packboxen kan vara ett litet gissel. Ta bort plastskyddet i höger hjulhus ett tag och se hur det ser ut.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    94
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Varför rulla runt? Man kan testköra motorn med bilen stillastående för att slippa fartvind. Ganska fiffigt när man har körförbud oxo!

    Packboxen kan ju vara skadad, fel monterad, eller något.

    Är du säker på att vevhusventilationens alla slangar är ok?
    Det läcker inte synligt på tomgång/utan belastning. I alla fall inte vad jag kan se. Ska undersöka packboxen närmare. Slangarna har jag lagt en del möda på att fixa, så jag tror de är OK.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist Visa inlägg
    Skulle det va packningen till toppen borde du ha lite andra problem så som olja blandat med kylvätska mm.
    Jag skulle nog ta en extra titt vid remskivan igen för den packboxen kan vara ett litet gissel. Ta bort plastskyddet i höger hjulhus ett tag och se hur det ser ut.
    Så där resonerar jag också. Det är ingen olja i vattnet och inget vatten i oljan. Bilen går bra för övrigt. Men jag VET ju inte vad jag håller på med riktigt... Ska göra kompprov senare idag. Jag kör utan plastskydd för att se. Det ser ut som om det kommer från packboxen, men det har också runnit olja längs transmissionskåpan ner till remskivan. Jag tryckte in en liten trasa mellan block och topp i hörnet vid kamkedjespännaren, då minskade läckaget något. Trasan blev blöt av olja.
    OG SAAB 9-5 BioPower 2006

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    94
    Fast nu läste jag i WIS att oljekanalen från blocket till toppen går via en av topplocksskruvarna. Det är alltså normalt att den är sölig?
    OG SAAB 9-5 BioPower 2006

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Jag skulle sätta min peng på att det är tätningen till kamkedjesträckaren. Det är maximalt oljetryck där och minsta läck i den packningen gör att det läcker en fantastisk mängd olja. Jag hade läck där på en av mina 9-5 och den läckte så mycket att bakluckan på bilen var full med olja
    Trots det var det svårt att bedöma exakt var oljan kom, men det var tydligt söligt runt sträckaren.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    94
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jag skulle sätta min peng på att det är tätningen till kamkedjesträckaren. Det är maximalt oljetryck där och minsta läck i den packningen gör att det läcker en fantastisk mängd olja. Jag hade läck där på en av mina 9-5 och den läckte så mycket att bakluckan på bilen var full med olja
    Trots det var det svårt att bedöma exakt var oljan kom, men det var tydligt söligt runt sträckaren.
    Ja, kanske. Men det är ny tätningsbricka från verkstaden. Dessutom kletade jag på lite extra av SAAB:s röda flänstning när jag bytte toppen.

    Hur kan det vara fullt oljetryck vid spännaren? Kanalen upp till toppen går väl genom det lilla hålet i blocket? Spännaren är väl bara smörjd med oljedimma? Eller har jag missuppfattat?

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Det får någon annan svara på, jag vet bara att om den packningen läcker det minsta så formligen sprutar det ut olja.

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Det är samma tryck överallt, det är möjligen bara flödesreducerat på sina ställen.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Den har väl dessutom 2st packningar?
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Ja, det är en o-ring och en stor tredo-tätning på kamkedjesträckaren.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    när det är såna här läckage så får man som sagt tvätta av så mycket man kan och köra bromsrengöring överallt så det verkligen är snustorrt. Sen köra litegrann bara så man ser var det kommer ifrån. Det är ju liksom ingen vits att tvätta och sen köra i ett par veckor och kolla när det verkligen är olja överallt igen. Då får man liksom börja om.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    94
    Här kommer lite bilder också. Är det packboxen, kedjespännaren, topplocket eller något annat? Ser det inte ut lite som packboxen ändå (och att oljan slungats runt upp på transmissionskåpan)? Eller rinner det ner från kedjespännaren eller topplocket?

    Jag blir tokig! Allt är bytt...
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Xonia den 2018-05-30 klockan 22:48.
    OG SAAB 9-5 BioPower 2006

  14. #14
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Xonia Visa inlägg
    Fast nu läste jag i WIS att oljekanalen från blocket till toppen går via en av topplocksskruvarna. Det är alltså normalt att den är sölig?
    Har du någon bild på vilka bultar du satte på vilket ställe?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    94
    Det var nummer 8 som var väldigt sölig. Men jag tvättade dom och monterade tillbaka i annan ordning, men det ska väl inte spela någon roll?
    Senast redigerat av Moderator den 2018-05-31 klockan 07:19. Anledning: Bilder från WIS är ej tillåtet
    OG SAAB 9-5 BioPower 2006

  16. #16
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Det är inte kammarnas bultar du läste du läste om i WIS då?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Um, återanvände du sträckbultarna?

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    94
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Det är inte kammarnas bultar du läste du läste om i WIS då?
    Jag tror inte det, bifogar texten. Dessutom verkar det ju vara en fräst förbindelse mellan oljekanalen och skruven i topplocket.

    Men jag vet inte! Kommer inte ihåg hur det var förra gången jag hade loss en topp... Ska det vara kladdigt eller ej?
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Moderator den 2018-05-31 klockan 07:21. Anledning: Bilder från WIS är ej tillåtet
    OG SAAB 9-5 BioPower 2006

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    406
    Medlem#
    -
    Hej, Om det är nya tätningar överallt så kan det läcka i alla fall om det blir övertryck i vevhuset. Kolla vevhusventilationen först! Jag hade liknande oljesöl på vår ena 9-5a (03:a) nu i februari. Helt plötsligt under bara en vecka började bilen dra olja utav bara den. Fick fylla på olja varje dag hela veckan. Tittade under bilen och det var alldeles oljigt överallt på undersidan så man inte säkert kunde se var det kom ifrån, men mest oljigt vid remskivesidan. Blev akut att göra något. Visste även med mig att det var rätt glapp turbo i bilen sedan tidigare och hade redan en ny turbo hemma för ändamålet. Tog bort allt oljekladd med bromsrengöring först. (biltema bromsrengöring har bra tryck i strålen och fungerade som en högtryckstvätt nästan, rekommenderas) Lade märke till att turbon var väldigt oljig på dess kompressorsida. Bytte nu ut turbon! Kanske kan det smita ner laddtryck från turbons kompressorsida via turbons oljeretur ner till vevhuset om oljetätningen/lagret går paj på turbon på kompressorsidan? Hur som helst efter turbobytet är motorn helt torr under igen och drar inte mycket olja. Bytte bara turbo med dess tillhörande packningar samt nytt oljefilter men oljefiltret var ordentligt fastsatt så jag tror inte det var där det läckte heller. Jag tror turbon skickade laddtryck ner i vevhuset och övertryck tryckte ur olja vid packboxen/vevaxeln bakom remskivan på bilen. Felet är borta hur som helst efter endast byte av turbo+oljefilter.

    Denna https://www.ebay.co.uk/itm/Hot-for-S....c100005.m1851 går fint "so far" Och hepp! efter bytet, laddtrycket går nu plötsligt ända fram till röda området på turbotryckmätaren, det har det aldrig gjort förut så länge vi haft bilen under 12 år och 15000 körda mil! Nålen har alltid vägrat 3mm före röda fältet förut.
    Senast redigerat av Farbror skum den 2018-05-31 klockan 00:43.

  20. #20
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Xonia Visa inlägg
    Det läcker inte synligt på tomgång/utan belastning.
    Nej, men då får man väl varva upp några 1000 rpm och se om det gör skillnad.
    Citat Ursprungligen postat av Xonia Visa inlägg
    Det ser ut som om det kommer från packboxen, men det har också runnit olja längs transmissionskåpan ner till remskivan. Jag tryckte in en liten trasa mellan block och topp i hörnet vid kamkedjespännaren, då minskade läckaget något. Trasan blev blöt av olja.
    Jag skulle byta tätning och oring på spännaren. Vet du om man bytte både tätning och oring? Men först kolla så spännaren är monterad med rätt moment och inte sitter löst. Se till att eliminera denna felkälla helt enkelt.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •