Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Dörrlåsproblem NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -

    Dörrlåsproblem NG9-3

    Har en Saab 9-3 2010.

    Bilen har av någon anledning laddat ut dig på väldigt kort tid...

    Och den är därmed låst och jag kan inte ens öppna med nyckel.

    Vad jag förstått det så kan bilen bli dubbellåst och då går den varken att öppna med nyckel eller inifrån... har jag fattat det rätt?

    Är googlat som en galning om en lösning.
    Tänkte att jag skulle slippa krossa en ruta och hittade då att man kunde ladda den genom att koppla ett batteri till startmotorn, undrar om den är synlig under om jag lyfter med domkraft?

    Tacksam för svar

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Har du provat nyckeln?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Har testat men går inte...

  4. #4
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Saaab Visa inlägg
    - Tänkte att jag skulle slippa krossa en ruta och hittade då att man kunde ladda den genom att koppla ett batteri till startmotorn, undrar om den är synlig under om jag lyfter med domkraft?
    Dette er en god idé som det ser ut til å være mulig å gjennomføre, uten at jeg selv har forsøkt dette.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  5. #5
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Edit2:
    Nej jag ångrar mig igen, det är ju solenoidens plus som bryts av relä.
    Startmotorns plus verkar vara dragen direkt mot batteriet så det funkar nog.
    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-05-30 klockan 00:05.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Jag gör ett försök så ser vi.

    Ska få hjälp av en kompis som kan mycket om bilar. Sitter startmotorn lättillgängligt?
    Höger/vänster sida? Behöver jag hissa upp och lossa hjulet?

  7. #7
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Det er ikke så da at bilen tilfeldigvis har krok m/strømuttak? I så tilfelle KAN det være mulig å få ladet batteriet den veien.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Är det verkligen så att det behövs ström för att öppna med nyckelbladet i metall som man kan ta ut från "nyckeln" i gummi/plast? När jag låst upp så några gånger känns rörelsen helt mekanisk. Det är inte så att låset aldrig är smörjt bara, så att det därför inte fungerar att öppna med metallnyckeln?
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  9. #9
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Nej, det ska det inte vara. Utom möjligen bakluckan som verkar ha en helt elektrisk öppning.

    På vilket sätt funkar det inte med den mekaniska nyckeln? Går det inte att få in den, går det inte att vrida om eller går det att få in och vrida om men att det inte händer något när man vrider?

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Nyckeln ska alltid gå att öppna med. Det låset är helt mekaniskt.
    Enda anledningarna om inte det går är om låset totalt kärvat ihop, eller om man tidigare bytt låscylinder till en från tex skroten. Då behövs ju den bilens nyckel.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Fick upp låset idag.

    Jag skickar ett svar idag eller imon så ni kan läsa om hur det gick

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    221
    Jag hoppar in i tråden. Bilen är en ng93 2009. Idag skulle jag meka med tändlåskontakten, ordentligt som jag är tog jag loss batteriet helt och hållet. Då bilen var strömlös låste jag alla dörrar manuellt och nu står jag med en bil, utan batteri i och jag lyckas inte låsa upp med den mekaniska nyckeln.
    När jag först försökte med den mekaniska nyckeln gick det inte alls att vrida om, med lite milt våld, inte så mycket, lyckades jag vrida hela låskolven medurs. Detta ska låsa bilen enligt instruktionsboken så det hjälper mig ju inte. När jag försöker vrida moturs tar det stopp ordentligt. Jag är är att om jag tar i mer går något sönder. Skulle lite låsolja över natten kanske vara något? Enligt Karlqvist ska det ju gå med mekanisk nyckel och det låter ju rimligt.
    Sen undrar jag om det alls fungerar att strömsätta bilen via exempelvis startmotorn när batteriet är urplockat?
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  13. #13
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Kal Visa inlägg
    - När jag först försökte med den mekaniska nyckeln gick det inte alls att vrida om, med lite milt våld, inte så mycket, lyckades jag vrida hela låskolven medurs.
    Hvilken vei ble nøkkelen først dreid for opplåsing? Årsaken til at jeg spør er at denne tråden ikke er den eneste som omhandler tilsvarende situasjon hvor ikke døren lar seg låse opp mekanisk - med dødt bilbatteri. Rett vei for opplåsing er mot klokken, slik jeg forstår du kan ha prøvd først.

    Citat Ursprungligen postat av Kal Visa inlägg
    - Sen undrar jag om det alls fungerar att strömsätta bilen via exempelvis startmotorn när batteriet är urplockat?
    Dette er mulig, MEN med stor risiko for at en NG9-3 tar sekundær skade, ømfintlig for spenningsvariasjoner som den er. Et innmontert batteri kan også sees som en "kondensator" som glatter ut ev. transienter/spenningstopper, slike som kan/vil oppstå om man kobler batterispenning inn andre steder enn de man gjør når batteriet byttes. Dette skjer jo under slikt bytte også, men under mer "normale" forhold enn om spenning tilføres via hovedstrømstilkoblingen på startmotoren. Et alternativ kunne være via stømtilkoblingen til en krok, om bilen har det - men med minst lie stor risiko som en ev. tilkobling via startmotor.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Jag hinner inte svara på vad det var med min bil nu men jag kan säga om låset i dörren så gick det med nyckel efter 1 dygn med låsolja och en ny dos idag att få upp låset, var helt bomstopp innan typ.
    Man öppnar genom att vrida moturs, och låset medurs.

    Men smörj och lirka en dag efter så borde det gå, samma dag var inte bra för jag lyckades knäcka en nyckel....

    2 användare gillar detta inlägg



  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    221
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Hvilken vei ble nøkkelen først dreid for opplåsing? Årsaken til at jeg spør er at denne tråden ikke er den eneste som omhandler tilsvarende situasjon hvor ikke døren lar seg låse opp mekanisk - med dødt bilbatteri. Rett vei for opplåsing er mot klokken, slik jeg forstår du kan ha prøvd først.


    Dette er mulig, MEN med stor risiko for at en NG9-3 tar sekundær skade, ømfintlig for spenningsvariasjoner som den er. Et innmontert batteri kan også sees som en "kondensator" som glatter ut ev. transienter/spenningstopper, slike som kan/vil oppstå om man kobler batterispenning inn andre steder enn de man gjør når batteriet byttes. Dette skjer jo under slikt bytte også, men under mer "normale" forhold enn om spenning tilføres via hovedstrømstilkoblingen på startmotoren. Et alternativ kunne være via stømtilkoblingen til en krok, om bilen har det - men med minst lie stor risiko som en ev. tilkobling via startmotor.
    Det löste sig för mig. med lite låsolja så gick det utmärkt att vrida låskolven moturs och dörren låstes upp. (Det konstiga var att när det var tvärstopp åt moturshållet gick det ändå lätt att vrida medurs. )

    Tack för informationen om strömmatningen och dess risker. Jag tycker oftast det känns lite obehagligt med eldelen och är glad om jag slipper laborera. En tanke jag fick var att OM jag hade strömsatt bilen via startmotor kunde jag haft sån otur att batteriets pluskabel låg mot metall och då hade jag väl fått en kortis (och förmodligen huvudvärk.)

    1 användare gillar detta inlägg


    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Då var det som jag trodde, att man aldrig smörjer låset förrän den dagen man behöver det.
    Bra det löste sig iaf!
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •