Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Oroligt chassi NG9-3

  1. #1

    Oroligt chassi NG9-3

    Hej!
    Jag har lite smått problem med mitt chassi! Det känns inte alls som förra säsongen. Har vibrationer i ratten och det känns som om den flyter runt lite på vägen i högre hastigheter. Det känns som om ratten har otroligt mycket "deadzone" som man kan beskriva det. I lägre hastigheter får man typ som en liten klättrande känsla. Vad skulle kunna vara den felande länken?
    Jag har hittils bytt:
    Båda främre länkarmsbussningarna
    Bananstagen
    Bakre undre bussningar
    Fyrhjulsinställning med perfekt resultat
    Hjulbalansering
    Senast redigerat av Martytunes den 2018-05-29 klockan 21:53. Anledning: Missat ord

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Däck, dimension, ET, lufttryck?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Däck, dimension, ET, lufttryck?
    Goodyear f1 as 3, 235/35-19 et 35 lufttryck 2,9

  4. #4
    Nu har jag forskat lite till, och kan det vara ett lager i drivaxeln som gör att det vibrerar och låter som ett roterande hastighetsberoende metalliskt ljud? Någon som varit med om detta?

    Saab 9-3 08 sedan 2,0t BP

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 821
    Medlem#
    10069
    Citat Ursprungligen postat av Martytunes Visa inlägg
    Nu har jag forskat lite till, och kan det vara ett lager i drivaxeln som gör att det vibrerar och låter som ett roterande hastighetsberoende metalliskt ljud? Någon som varit med om detta?

    Saab 9-3 08 sedan 2,0t BP
    Finns stödlager till drivaxeln, det kan låta.....men borde inte ge någon orolig väghållning! Ett hjullager skulle kunna ge båda!
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av kwansa Visa inlägg
    Finns stödlager till drivaxeln, det kan låta.....men borde inte ge någon orolig väghållning! Ett hjullager skulle kunna ge båda!
    Ja okej! Får testa byta hjullager. Inget typiskt hjullager ljud tycker jag men man vet ju aldrig..

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Om bilen känns som att den ormar sig så kan det vara länkarmsbussningarna som är slut. Hade liknande symptom med oroligt bakre chassi på min 9-5 och efter byte av dämpare och länkarmsbussningar så känns chassit stadigt igen.

    Vibrationer i ratten kan bero på mycket som lösa hjulbultar, bromsar/handbroms som ligger på, obalans i något däck, dåliga hjulinställningar mm.

    Bäst är att alltid försöka med det billigaste/enklaste när det kommer till felsökning om inget är uppenbart slitet...
    SAAB Vector 2.0t M02

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    40
    Kontrollera toe-in stagen i bakvagnen noga. Jag hade samma fenomen på min, trots att stagen var fräscha och 4-hjulsinställning var gjord hade bultarna som håller stagen blivit så dåliga att det inte gick att dra dom tillräckligt. Summa sumarum, gubben på verkstan hade dragit för kung och fosterland till förjäves med självjusterande toe-in bak som följd

  9. #9
    Tack för era svar kommer fortsätta leta orsaken. Fyra nya bultar till toe stagen är även dom på plats men ingen skillnad ännu iallafall.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Solna
    Inlägg
    187
    Medlem#
    -
    Testa att stänga av acn, ja hade nåt liknande ljud.. visade sig att det va ac kompressorn som lät. Sen satte ja in ett fjäderbensstag och den "ormiga" känslan försvann helt. Kan vara värt att pröva

    https://www.maptunparts.se/xt-series...9-3-03-12.html

    - - - Uppdaterad - - -

    Oj såg att inlägget var nåt år gammalt
    ..
    Saab 9-3 TTID

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •