Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Begränsad prestanda växellåda NG9-3 -03 Automat

  1. #1

    Begränsad prestanda växellåda NG9-3 -03 Automat

    Hej alla godingar!

    Det var (som tur är) ett tag sen jag var här nu men nu behöver jag er expertis igen.

    Åkte ca 2 km från skolan till willys med min ng9-3 automat från 03. När jag handlat och satte mig i bilen igen och startade den ploppade ett gult frågetecken upp med texten Växellåda har begränsad prestanda kontakta verkstad. Kunde även inte få ur lådan ur P även fast jag tryckte på bromsen. En omstart löste dock detta men meddelandet är kvar.

    Åkte en sväng för att se om jag märkte något konstigt, 3an var slirade lite en gång när jag gasade hårt på 2an och växlade upp. i D-läge växlar den precis som vanligt. Aldrig märkt något konstigt tidigare. Kör ofta lugnt med tuffa gaspådrag när man ska ut på 90-110 sträckor. Bilen har ej dragkrok så den har varit skonad från husvagn och släp.

    Har en bluetooth ODB2 läsare men den kunde inte hitta något i ECU. Antar att tech2 krävs. Kan det var något så enkelt som att lådan/elen hakade upp sig och vägrade lämna P eller är lådan körd? Bilen har gått 27000 mil och oljan har förmodligen inte byts sedan 12000. (dumt jag vet).

    Någon som har något matnyttigt på vad jag ska göra nu? Är det väldigt illa att köra bilen till verkstad för att kika med tech2? Det jag kan tycka är märkligt är att detta meddelande kom vid uppstart och i P-läge. Ingen växel var ens i. Skulle detta meddelande kunna komma upp pga av att jag inte fick ur P första gången jag startade bilen?

    MVH
    Senast redigerat av Henkrik92 den 2018-05-29 klockan 21:57.

  2. #2
    Update: Drog av minuskabeln i typ 30 min. Felet ploppa upp direkt vid endast tändning. Körde en bit och stängde av. Inga probs. Meddelandet är nu helt plötsligt borta. Låter väl väldigt elektriskt kan jag tycka. Måste försöka få tag på tech2-hjälp. Alla verkstäder är fullbokade i veckor här i malmö.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Just 2003 har en egen variant av växellåda och TCM (styrdonet). Kan vara så att den är på väg att ge upp. Ett oljebyte kanske kan hjälpa till men det är ju såklart bäst att läsa felkoder först.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Just 2003 har en egen variant av växellåda och TCM (styrdonet). Kan vara så att den är på väg att ge upp. Ett oljebyte kanske kan hjälpa till men det är ju såklart bäst att läsa felkoder först.

    Mvh
    Fick hjälp av en snäll kille med tech2. Fick upp bla p0826 sentronic circuit felkod vilket om jag förstått det rätt är bättre än p07xx när det handlar om lådan. p0826 är något med växelväljaren? Den växlar helt smooth mellan alla växlar annars och har aldrig skenat i varvtal mellan växlar. Får avakta nu och se om det kommer tillbaka antar jag. Tack Hyvens
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Henkrik92 den 2018-05-30 klockan 23:33.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Borde funnits felkod i SLM (växelväljaren) också. Listan visar bara de första 8 felkoderna. Det finns en 9e också.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Borde funnits felkod i SLM (växelväljaren) också. Listan visar bara de första 8 felkoderna. Det finns en 9e också.

    Mvh
    Hmm okej. Trodde alla var där haha. Nåväl. Vi nollade alla felkoder och det har inte dykt upp något so far så jag håller tummarna för att det förblir så .

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Begränsad prestanda NG9-3 B207
    Av saabarna i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2020-12-06, 14:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •