Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: vad är expansionventilen för något?

  1. #1

    vad är expansionventilen för något?

    hej! Jag har ett brummande ljud när jag stänger av tändningen på min 9-5 2.0 -01. Det låter som om kylfläkten är igång 5-6 sekunder, men det vibrerar... Det händer heller inte varje gång jag stänger av, utan i bara bland?!?
    Fick tips från Holmgrens verkstad i jönköping att det kan vara expansionsventilen??

    är det akut?? dyrt?? Det droppar förresten bara ur ett av acc dräneringshålen vid framdörrarna... är det ngn ledtråd? vore tacksam för lite vägledning...
    MY Car is a 9-5 2.0 -01... and it is okey...!

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    89

    Re: vad är expansionventilen för något?

    Kanske är ute och cyklar men det är inte kupé-sensorn du hör?

  3. #3

    Re: vad är expansionventilen för något?

    Citat Ursprungligen postat av marcusab
    Kanske är ute och cyklar men det är inte kupé-sensorn du hör?
    Man måste ha extremt bra hörsel om man ska höra kupésensorn i en 9-5.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  4. #4

    Re: vad är expansionventilen för något?

    Expansionsventilen sitter i AC-systemet. Det är i expansionsventilen som det komprimerade och kylda kylmediat plötsligt expanderas och sjunker i temperatur.

    Citat Ursprungligen postat av Silverdahl
    är det akut?? dyrt??
    Om det är expansionsventilen så är det inte akut. Det är mer av kosmetisk karaktär. AC-anläggningen måste tömmas och fyllas för att byta expansionsventilen, så det är inte billigt att byta den.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #5
    kosmetisk karaktär??
    Innebär det att jag inte behöver göra ngt?
    varför jag är angelägen är pga en trafikolycka.(försäkring, tidspress)

    De var tvungen att byta ac-kylaren. När jag ringer och berättar läget med missljudet för verkstan, så tror de att det inte är en försäkringsfråga. de vet inte vad det är, men att det är förslitning?!? (bilen har gått 14000 mil)
    MY Car is a 9-5 2.0 -01... and it is okey...!

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Silverdahl
    kosmetisk karaktär??
    Om det är det vanliga problemet med expansionsventilen så påverkar ljudet inte funktionen.

    Citat Ursprungligen postat av Silverdahl
    Innebär det att jag inte behöver göra ngt?
    varför jag är angelägen är pga en trafikolycka.(försäkring, tidspress)
    Lite märkligt att det skulle uppstå efter en olycka. Problemet med expansionsventilen brukar dyka upp tidigt då felet fanns där redan vid tillverkningen men visar sig bara på en del bilar. Det kanske är så att omladdningen av AC-systemet, t.ex. annat tryck pga annan mängd kylmedia, har gjort att det inbyggda problemet i expansionsventilen visat sig först nu? Inte helt osannolikt då ljudet uppstår när trycket utjämnas i AC-systemet efter att AC-kompressorn stannat.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

Liknande ämnen

  1. Nån som vet något om denna??
    Av RaLLe i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-17, 09:59
  2. 9-5 3.0TiD något att ha?
    Av -big kahuna- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-10-05, 14:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •