Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Trögstartad NG9-3 Biopower

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -

    Trögstartad NG9-3 Biopower

    Hej,
    Jag har en Saab 9-3 1.8t Biopower -08 14500 mil, som jag har haft i knappt ett år. Ibland är motorn trögstartad (startar alltid inom 5-6 s, men helt klart inte normalt). Startmotorn går runt bra men det tar tid innan det tänder. Det låter som att den inte får tillräckligt med bränsle, och den varvar inte upp direkt. Jag var övertygad om att det var bränsletrycksregulatorn, så jag bytte den. Då startade den bra vid ett tillfälle då den brukar vara trög, men några dagar senare var det tillbaka igen. Det tydligaste mönstret jag ser är att den alltid startar direkt om den har varit igång inom 10 min innan man startar.

    En gedigen lista med symptom och iakttagelser:
    • Bränsletrycksregulatorn är nyligen bytt
    • När motorn väl går igång är den ofta tveksam med lågt varv (oavsett hur trögstartad den är)
    • Ibland låter det som att den inte går på alla cylindrar första 1-3 sekunderna
    • Problem både när bilen varit varmkörd sedan 30-60 min eller är kall (trögstartad vid kallstart endast sommar)
    • Inom en halvtimme efter att den varit igång startar den nästan alltid lätt
    • På vinterhalvåret startar den överlag lättare, då brukar den vara som trögast ca 40-60 min efter körning, men inte lika trög som på sommaren
    • Det hjälper att gasa när den går på startmotorn
    • Om det är väldigt kallt (lägre än -10) startar den minst lika bra som en annan bil
    • Vid start av kall motor efter långkörning (varit genomvarm) är den ofta svårstartad
    • Ibland startar den utan problem både varm och kall (dock sällan med bra och jämnt varv direkt)
    • Kan vara trög både vid sol och regn, men värst varma dagar
    • Varvräknaren rör sig när startmotorn går runt
    • Inga felkoder
    • Ett år gamla tändstift (problemet fanns även innan)
    • Bilen går bra när den väl är igång, normal bränsleförbrukning
    • Bilen har alltid startat på första startförsöket (men man hinner tänka). ”Trög” är ca 3-5 s
    • Båda nycklarna ger samma problem
    • Öppet tanklock hjälper inte
    • Har kört mest på bensin i knappt ett år, men problemet kvarstår med etanol
    • Problemet har inte blivit värre på ett år
    • Har inte felsökt på verkstad

    Tänkbara orsaker:
    • Spridare/insprutare
    • Vevaxelgivare
    • Jordfel, glappkontakt
    • Temperaturgivare
    • Backventil, bränslepump
    • Kallstartsfunktion…

    Någon som känner igen sig i symptomen?
    Några förslag på annat det kan vara?
    Någon trolig kandidat i listan ovan? Varför?
    Något man kan utesluta i listan ovan? Varför?

    Det går ju att leva med men det känns som sagt inte normalt.

    Tacksam för all hjälp.

  2. #2
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 749
    Medlem#
    5622
    Låter som igensatta spridare, jag hade exakt samma symptom på min 9-3 2009 BioPower och har fungerat kanon efter byte av spridare.
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 963
    Medlem#
    10069
    Håller med där!
    Senast redigerat av Moderator den 2021-09-02 klockan 21:04. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  4. #4
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 643
    Medlem#
    10853
    Citat Ursprungligen postat av Andreas500 Visa inlägg
    Någon som känner igen sig i symptomen?
    Något man kan utesluta i listan ovan? Varför?
    http://forum.saabturboclub.com/showt...-9-3-2-0T-2010
    Citat Ursprungligen postat av Andreas500 Visa inlägg
    Någon trolig kandidat i listan ovan? Varför?
    Spridarbyte står på tur för mig, vi får se om det löser problemet.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Tack för svar.

    kwansa, är det som du tror, eller har du varit med om samma problem själv och bytt spridare?
    whiskeycola, tänkte du byta spridare snart eller? Hör gärna av dig om det blev bättre eller inte!

    Fler med erfarenhet som röstar på spridarna?

    Kan man förvänta sig att den går bättre i övrigt, om man byter spridare, eller startar den bara bättre?
    Kommer nya spridare hålla under lång tid framöver eller är det samma sak igen om ett par år?
    Någon som kan förklara så tekniskt som möjligt vad det är som händer i spridarna som gör att de beter sig så här?
    Hur svårt är det att byta dessa själv?

  6. #6
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 749
    Medlem#
    5622
    Det var dålig etanol i pumparna någongång runt 2008-2009, då blev väldigt många spridare dåliga.
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 963
    Medlem#
    10069
    Citat Ursprungligen postat av Andreas500 Visa inlägg
    Tack för svar.

    kwansa, är det som du tror, eller har du varit med om samma problem själv och bytt spridare?
    whiskeycola, tänkte du byta spridare snart eller? Hör gärna av dig om det blev bättre eller inte!

    Fler med erfarenhet som röstar på spridarna?

    Kan man förvänta sig att den går bättre i övrigt, om man byter spridare, eller startar den bara bättre?
    Kommer nya spridare hålla under lång tid framöver eller är det samma sak igen om ett par år?
    Någon som kan förklara så tekniskt som möjligt vad det är som händer i spridarna som gör att de beter sig så här?
    Hur svårt är det att byta dessa själv?
    Jag hade en 9-3 -08 Bp som betedde lite likt din....ett mer eller mindre jävla nötande på startmotorn ~60% av startförsöken, varm som kall....dag som natt.
    Ibland hoppade den igång bara man nuddade nyckeln, ibland gick den orent ibland 2-3sekunder efter start sen inga problem.
    Bytte spridarna (kostade då 249:-/st på speedparts) sen startade den alltid efter 1sekund på startmotorn, och förbrukningen sjönk säkert ~1,5-2dl/mil

    Du har inte tittat något på Evap-ventilen? men den brukar mest ge problem efter tankning......
    Senast redigerat av kwansa den 2018-05-28 klockan 03:00.
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    522
    Hur kommer det sig att spridare blivit så dyrt nu, 1000 kr styck? Har de slutat tillverkas?

  9. #9
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 643
    Medlem#
    10853
    Orio ville öka intäkterna gissar jag.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  10. #10
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 225
    Medlem#
    6770

    Segstartad NG9-3 Biopower

    Vad är orsaken att man måste köra så onormalt länge på startmotorn för att 1,8t Biopower ska starta? Den startar alltid men det är inte alls så här en Saab ska vara.
    Nu är den nyservad och har fått nya stift men inte mycket bättre än förut. Jag ser inte i servicepappren att bränslefiltret bytts vid servicen. Den körs inte på etanol.

    Nån som känner igen sig och har bra förslag vad som ska göras?

    Jag kan svara själv nu efter mitt inlägg flyttats till en tråd med samma ämne. Spridare. För försöka hitta nya eller nästan nya till vettigt pris för det är en gammal bil. Är det samma spridare på bensin och biopower? Funkar det med beg spridare från bilskroten?
    Senast redigerat av benny900 den 2021-09-03 klockan 05:48.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Solna
    Inlägg
    170
    Medlem#
    -
    Har haft samma fel på min 9-3a. Plusskabeln som fäster mot batteriet är garanterat varm eller lite smällt? Känn på den när din bil är varm, båda kablarna vid anslutning mot batteri ska vara kalla. Du har strömfall där vilket gör att bilen startar sämre. Jag tog en ordentlig tång och pressade ihop kabeln igen, det tog några försök för att få till det bra. Efter detta har bilen startat perfekt i flera år. Man kan även ansluta en till plusskabel mellan startmotorn och den befintliga anslutningen till batteriet. Testa det så tror ja din bil funkar som den ska igen
    Saab 9-3 TTID

  12. #12
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    7 157
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av Seblanz Visa inlägg
    Jag tog en ordentlig tång och pressade ihop kabeln igen, det tog några försök för att få till det bra.
    Menar du krimpen runt själva ledaren?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Solna
    Inlägg
    170
    Medlem#
    -
    Exakt, den lödningen glappar med tiden. Starta bilen och känn där när bilen är varm. Jag misstänker att det är varmt där? Då har du strömbortfall som gör att bilen får för klen startström. När bilen är igång kan du även mäta på batteriet. Du ska ha laddning på ca 13.8 men i ditt fall lär du ha 12.7 eller max 13? Testa det innan du byter nåt. Antingen parallel drar du en ny pluss kabel mellan startmotorn och batteriet. Eller så pressar du krimpningen ordentligt så kontakten får ström igen.
    Senast redigerat av Seblanz den 2021-09-04 klockan 08:37.
    Saab 9-3 TTID

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    687
    Men han har ju en bensinare. Det du beskriver är problemet med dieslarnas batteriklämmor. Nästan alla dieslar har detta problem. Vad jag vet existerar inte problemet på bensinare.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Gryt
    Inlägg
    159
    Medlem#
    7435
    jo det finns även på biopower jag har fått åtgärda min på plussidan ng9-3 -10 aero xwd

    1 användare gillar detta inlägg


    Aktuella SAAB:ar: nr. 22 ng 9-3 ss 2,0T Aero XWD Biopower 210 2010; nr. 21 Og 9-3 SE 2,0T 200 cab 1999; nr. 19 9000 CSE 2,3t 170 (250+ E85) 1998

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Solna
    Inlägg
    170
    Medlem#
    -
    Det kan vara värt att kolla innan man börjar byta saker ialla fall, ganska enkel felsökning som inte kostar något
    Saab 9-3 TTID

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    687
    Intressant. Den lokala saabverkstaden byter polklämmor på massor med dieslar men aldrig på bensinare. Jag ska kolla min egen 2009 BP med värmekameran ifall det finns några tendenser på den. Som sagt, enkelt kollat.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  18. #18
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 225
    Medlem#
    6770
    Värmekamera, smart! Jag visste jag skulle få användning av den men inte till vad. Nu vet jag

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg


  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Solna
    Inlägg
    170
    Medlem#
    -
    Hur mycket laddar bilen när den är igång?
    Saab 9-3 TTID

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Gryt
    Inlägg
    159
    Medlem#
    7435
    Har kollat på en biopower ng9-3 -11 (som har strömmätare på minuspolen som standard) med eSID2 som visar upp till 50A under första halvminuten direkt efter start därefter sjunker laddströmmen fort ner till någon A. Det beror ju på batteriets status hur lång tid det tar!
    Aktuella SAAB:ar: nr. 22 ng 9-3 ss 2,0T Aero XWD Biopower 210 2010; nr. 21 Og 9-3 SE 2,0T 200 cab 1999; nr. 19 9000 CSE 2,3t 170 (250+ E85) 1998

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Trögstartad efter kortare körning NG9-3 2.0t BioPower
    Av j_martini i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2020-06-30, 08:13
  2. Trögstartad SAAB 9-3 2,0t Biopower -09
    Av Mannen09 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-03-16, 22:02
  3. Trögstartad halvvarm Saab 9-3 2.0t 08 BioPower
    Av TURBO PUTTE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2016-07-12, 09:48
  4. 9-3 Vector 08:a Biopower - Trögstartad, 5 sec på startmotor
    Av jewhan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-07-15, 12:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •