Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Köpråd 9-3 2,8T gällande kamkedjorna...

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    49

    Köpråd 9-3 2,8T gällande kamkedjorna...

    Hej.

    Sugen på att köpa en 9-3 2,8T. Har försökt läsa på om kedjorna på dessa motorer på både svenska och internationella sidor, men blir inte riktigt klok på vad som är fakta och vad som är forumssanningar. Vissa hävdar att de tidiga bilarna, 05-06, hade bättre kedjor som inte sträcks lika lätt. Någonstans läste jag att nedre kedjan på tidiga bilar är av annan typ/konstruktion än de senare, och håller bättre. En del hävdar att det inte är någon skillnad oavsett.

    Eftersom kedjebyte på en sådan motor känns väldigt omfattande, läs dealbreaker, så undrar jag om någon VET hur det ligger till med detta? Vilken årsmodell ska man satsa på för att ha bäst chans att slippa kedjebyte, eller spelar det ingen roll? Om vi låtsas att bilarna i övrigt har liknande miltal, serviceintervall etc. Vore tacksam för ett säkert svar på detta.

    Två andra småfrågor om bilmodellen när jag ändå är igång. Nästan varenda bil man hittar på Blocket är chippad av ena eller andra firman, verkar typ inte finnas någon orörd. Upplevs bilarna slöa original, och att det är därför ingen kan låta bli att chippa dom? Jag har bara provkört en enda hittills, och vet ju inte om den hade alla hästar hemma så att säga, men jämfört med min og9-3 Mackanized (ca240hk) så kändes inte 2,8:an särskilt vass?

    Och sist, bilen jag tittade på var extremt rostig överallt. Jag fick en smärre chock, aldrig kollat närmre på någon ng9-3 öht. Har efter det försökt spana in ng9-3:or på parkeringar etc. och merparten verkar vara allmänt rostiga? Tänker då främst skärmkanter runtom. Den jag provkörde var rejält mycket rostigare än min og9-3, och det vill inte säga lite.. Finns det rostfria ng9-3:or att hitta?

    Tack på förhand!
    9-3 2,0t -99

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    905
    Kan lova dig att du kommer få en massa olika tips och råd om kamkedjor då detta diskuteras en hel del på detta forum. Min uppfattning är att 06 fram till tidiga 07 har bättre kedjor vilket jag även prata med maptun om. Att dom skulle vara så rostiga är inget jag tänkt direkt på förutom det som blivit vid skärmkanter pga grus. Har kört några 2.8 men bara med manuell låda och visst rapp känns den inte till 100 km/h men därefter så tycker iaf dom går klockrent och bra klipp där 4 cylindriga börjar tappa om dom är orginal. Sen blir det en helt annan karaktär med lite chippning betydligt roligare. Körde du en manuell eller automat den du testa?

  3. #3
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 262
    Medlem#
    6770
    Det är rätt bil och modell du spanar efter. Finns trådar här på forumet där det sägs att t o m halvåret 2007 var bättre kedja. Men ingen regel utan undantag. Många här skriver att de åkt långt och inte haft problem, andra har fått lägga en slant på att byta kedja. Verkar bil och pris rätt så får du ha med ett kedjebyte i kalkylen. Ang chippning kan jag inte kommentera. Jag har 280 hk original och är än så länge nöjd.
    Ng9-3 är normalt ingen rosthög och det många fina bilar finns det. Där det tydligen ofta börjar rosta är vid nedre bakre kanten av främre hjulhuset. Välj en bil utan rost för det finns såna.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    49

    Smile

    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    Körde du en manuell eller automat den du testa?
    Det var automat jag körde, då det är automat jag vill ha, och visst det har såklart viss inverkan.

    Men detta med kedjorna, känns åter som att ingen riktigt vet? Kan man inte se någon skillnad på t ex artikelnummer på kedjorna? Någon som har tillgång till Saabs reservdelssystem? OM det är någon skillnad borde det väl synas där? Typ att "kedja med art.nr har blivit ersatt X datum av art.nr" eller något sådant? Eller, om det nu stämmer att nedre kedjan funnits av två olika typer, så borde det väl finnas två olika nedre drev? Jag vill VETA
    Senast redigerat av cyr den 2018-05-24 klockan 21:33.
    9-3 2,0t -99

  5. #5
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Jag håller med dig, det är luddigt och en del "jag har hört" osv. Det är sällan jag läser om konkreta haverier, men många varnar för det. Tycker inte att man kan dra några konkreta slutsatser av vad som skrivs på forumen. De flesta har väl kommit i kontakt med högst en handfull bilar av alla tusentals tillverkade.

    Bättre då kanske att kolla med någon/några av de många duktiga Saabverkstäderna runt om i landet som omnämns i trådar titt som tätt. Har man jobbat som Saabmekaniker i minst 10 år har man nog tillräckligt på fötterna för att ge ett omdöme kring årsmodeller och kedjeras för B284R.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Bättre då kanske att kolla med någon/några av de många duktiga Saabverkstäderna runt om i landet som omnämns i trådar titt som tätt. Har man jobbat som Saabmekaniker i minst 10 år har man nog tillräckligt på fötterna för att ge ett omdöme kring årsmodeller och kedjeras för B284R.
    Jo, jag börjar väl tänka så också, att någon som hållt på med dessa i många år borde veta om det finns någon verklig skillnad. Eller ska man behöva leta upp en montör från Holdens fabrik... :-/ Verkstan där jag bor är nog för liten och har sannolikt int haft många 2,8:or på "sitt bord" under årens lopp.

    Konkreta haverier vet jag inte, men stora skräcken känns ju som den felkoden man läst om som indikerar att kamtiderna inte stämmer = utsträckt kedja. Den koden vill man ju INTE få en vecka efter man köpt en 07-08 med 15k mil på mätaren typ.
    Senast redigerat av cyr den 2018-05-24 klockan 22:15.
    9-3 2,0t -99

  7. #7
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Uttryckte mig trubbigt... felkod = haveri för mig, eftersom det ”måste” fixas. Men normalt så betyder väl haveri hål i motorn eller nåt, men det var inte så jag menade
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    905
    Ring maptun o Nordic dom har nog bra koll på detta. Kostar iaf 20000kr på maptun att byta kedjor om oturen är framme har kollat upp detta då jag oxå är sugen på 9-3 med 2.8T

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    Ring maptun o Nordic dom har nog bra koll på detta. Kostar iaf 20000kr på maptun att byta kedjor om oturen är framme har kollat upp detta då jag oxå är sugen på 9-3 med 2.8T
    Jag bara tänker att om någon av dessa firmor hade haft konkreta bevis för antingen det ena eller det andra i detta ämne så hade den informationen även funnits på diverse forum? Med tanke på att det verkar vara ett ämne som blivit omdiskuterat under många års tid.
    9-3 2,0t -99

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Vad menar du med konkreta bevis? En firma som reparerar saker har inget behov av att bevisa något. Om du frågar Maptun så kan dom kanske berätta hur många B284 som dom har bytt kamkedjor, drev och spännare på. Någon övergripande statistik om diverse felfrekvenser finns nästan aldrig om några produkter. I den mån det finns så är det företagsinterna uppgifter som aldrig når användarna. Alla tekniska konstruktioner går sönder förr eller senare, inget konstigt med det, det är när det går sönder för ofta som det är konstigt. Det finns ett flertal rapporter här om problem med B284 och kamkedjor men huruvida det sker oväntat ofta eller inte går nog inte att veta. Personligen tycker jag att det är en dålig konstruktion när kamkedjor går sönder långt före 30 000 mil men folk tycks ju tycka så mycket om den motorn att det är värt att ta risken. Man kan ju vända på det och se en möjlighet att komma över en billig bil med rasad motor när reservdelarna är rimligt prissatta. Det finns en film på nätet länkad från något tråd här som visar två gubbar som byter kedjor på en Opel Vectra med samma motor utan att lyfta ur motorn ur bilen. Budgetera för kedjebyte och köp en bil om du är sugen.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Vad menar du med konkreta bevis? En firma som reparerar saker har inget behov av att bevisa något. Om du frågar Maptun så kan dom kanske berätta hur många B284 som dom har bytt kamkedjor, drev och spännare på. Någon övergripande statistik om diverse felfrekvenser finns nästan aldrig om några produkter. I den mån det finns så är det företagsinterna uppgifter som aldrig når användarna. Alla tekniska konstruktioner går sönder förr eller senare, inget konstigt med det, det är när det går sönder för ofta som det är konstigt.
    Jag syftade på bevis för om det finns någon faktisk skillnad på kedjorna i förhållande till årsmodell, eftersom det "ryktas" om det här och där. Det är den helt avgörande frågan för mig, för att veta om jag ska kolla efter en viss årsmodell eller ej. Så med konkreta bevis menar jag typ "Årsmodell 05 hade en kedja med art.nr xxxxx som såg ut såhär och hade dessa egenskaper, årsmodell 07 hade kedjor med art.nr yyyyy som såg ut såhär, och skiljde sig från tidigare version på följande punkter". Typ så. Finns det ingen skillnad så finns det inte, men jag bara tycker att någon av jordens 8 miljarder människor borde VETA vilket. Gillar inte rykten, älskar konkret fakta.
    9-3 2,0t -99

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Ja, statistiskt underbyggda testdata är ju alltid intressant men det krävs data från många exemplar under lång tid för att få användbara data.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  13. #13
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Fakta finns någonstans på forumet om exakt nummerserie, men efter halvåret -07 så är det sämre kedjor som flera påtalat.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av cyr Visa inlägg
    Jag syftade på bevis för om det finns någon faktisk skillnad på kedjorna i förhållande till årsmodell, eftersom det "ryktas" om det här och där. Det är den helt avgörande frågan för mig, för att veta om jag ska kolla efter en viss årsmodell eller ej. Så med konkreta bevis menar jag typ "Årsmodell 05 hade en kedja med art.nr xxxxx som såg ut såhär och hade dessa egenskaper, årsmodell 07 hade kedjor med art.nr yyyyy som såg ut såhär, och skiljde sig från tidigare version på följande punkter". Typ så. Finns det ingen skillnad så finns det inte, men jag bara tycker att någon av jordens 8 miljarder människor borde VETA vilket. Gillar inte rykten, älskar konkret fakta.
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Fakta finns någonstans på forumet om exakt nummerserie, men efter halvåret -07 så är det sämre kedjor som flera påtalat.
    Det är just därför dessa regler finns!
    §2 Innan du postar

    • För att undvika att samma frågor och diskussioner upprepas om och om igen:

      §2.2 Använd sökfunktionen. Din fråga kan mycket väl redan vara ställd och besvarad av någon annan.
    Att starta en ny tråd utan att söka rätt på de diskussioner och fakta som redan finns.
    Det är mycket lämpligare att fortstätta diskussionen i befintliga trådar istället för att sprida ut diskussion om samma ämne på många ställen och göra det ännu svårare att hitta det som skrivits i ämnet.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    905
    jag är också sugen på en 9-3 Aero med den trevliga sexan men jag kommer kolla efter en årsm 07 och uppåt då jag föredrar inredningen. antingen får man köpa en där kedjorna är bytta och betala lite extra mot en som ej är bytt eller ta med i budget att byta kedjor precis som Tcarlsson skrev. ALLA bilmodeller/märken har något som går sönder och kostar en del tyvärr. Men 9-3 är en jäkligt trevlig bil och verkligen mycket bil för pengarna

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av cyr Visa inlägg
    Hej.

    Sugen på att köpa en 9-3 2,8T.
    Jag har bara provkört en enda hittills, och vet ju inte om den hade alla hästar hemma så att säga, men jämfört med min og9-3 Mackanized (ca240hk) så kändes inte 2,8:an särskilt vass?
    Nu var det väldigt länge sedan jag körde en og9-3 och rätt länge sedan jag körde en ng9-3 också, men känslan av hur vass en bil är påverkas av en hel del saker. Bullriga bilar med dåligt chassi uppfattas lätt som vassare än välisolerade bilar med bättre chassi, eftersom de senare känns mindre dramatiska. Likaså kan en motor med mjuk och jämn gång (som en 6-cyl) och därtill jämn vridmomentkurva kännas lugnare, vilket maskerar prestandan.
    Det kan ju naturligtvis ha varit så att bilen du körde inte var helt kurant och den kanske också vägde mer än din bil.

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    Min 2006:a har gått drygt 28000mil utan kedjebyte.
    När jag forskade som mest runt kedjorna så har jag för mig att det är Ruville som tillverkar vissa varianter.
    Jag tycker att bilarna är relativt billiga så viss service får man räkna med.
    Om man skulle få ett kedjeras så finns billiga motorer på bildelsbasen 10-15tusen.
    Visst kan man hålla på och jämföra kors och tvärs men alla gamla bilaffärer innehåller en viss risk oavsett köp.
    Även om man måste skrota eller sälja som repobjekt så är det inte så stor ekonomisk förlust.
    Jag har steg1 och det är grymt mycket vrid men också törstiga maskiner.
    Känslan när man kör är hyffsat likt en 5 liters V8.

    2 användare gillar detta inlägg



  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av Moderator Visa inlägg
    Det är just därför dessa regler finns!

    Att starta en ny tråd utan att söka rätt på de diskussioner och fakta som redan finns.
    Det är mycket lämpligare att fortstätta diskussionen i befintliga trådar istället för att sprida ut diskussion om samma ämne på många ställen och göra det ännu svårare att hitta det som skrivits i ämnet.
    Ursäkta om jag är en sämre sökare än vad som förväntas av mig. Självklart har jag sökt och självklart hade jag inte startat tråden om jag hittat vad jag sökte under sökningen. Det är liksom inte så lätt för mig att veta exakt vilka termer som använts i tråden där sanningen påstås finnas, just eftersom jag inte sett tråden. Radera du denna tråd om den anses så störande.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-3 2,0t -99

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Även om man måste skrota eller sälja som repobjekt så är det inte så stor ekonomisk förlust
    Det beror väl ändå lite på storleken på ens plånbok. Det som för dig kanske inte är en så stor ekonomisk förlust kanske är en katastrof för mig. Därav vill jag ha så mycket fakta som möjligt innan köp, har man små marginaler är det dumt att köpa grisen i säcken om det faktislt finns fakta någonstans att hitta om grisen på förhand.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Ja, statistiskt underbyggda testdata är ju alltid intressant men det krävs data från många exemplar under lång tid för att få användbara data.
    Det är fortfarande inte statistiskt underbyggda testdata jag efterlyser, utan konkrekt teknisk fakta om kedjornas begivenhet.

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #20
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Citat Ursprungligen postat av cyr Visa inlägg
    Det beror väl ändå lite på storleken på ens plånbok. Det som för dig kanske inte är en så stor ekonomisk förlust kanske är en katastrof för mig.
    Då är det ingen bra idé att satsa på värstingvarianten med största motorn av en bilmodell, oavsett märke, miltal och årsmodell. De motorstarkaste bilarna kostar mest att hålla rullande.
    Satsa på en 1,8t och lägg i ett steg 1 istället, den kommer att röra på sig väldigt bra. Och som vanligt bör man ha 15-20.000 kr i lättillgänglig nödkassa om bilen behöver lagas, särskilt om man avser lämna in den på verkstad.

    4 användare gillar detta inlägg


    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

Liknande ämnen

  1. Köpråd gällande Saab 9-3 SC
    Av Lndv i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-10-17, 13:30
  2. Lite köpråd gällande 9-5
    Av Raven i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-29, 16:37
  3. När började Saab med kamkedjorna i 9000?
    Av Saab9000Aero i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-28, 00:24
  4. Pres. och köpråd gällande 9-5 98->
    Av Stoffe_g i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-06-25, 08:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •