Resultat 1 till 20 av 143

Ämne: Motorrenovering SAAB 9-5 SC 2005

Trådad visning

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    273
    Medlem#
    9929

    Motorrenovering SAAB 9-5 SC 2005

    Halloj,

    tänkte att jag skulle starta en projekttråd där jag som glad amatör försöker mig på att renovera motorn på min 9-5 Vector SC 2.3t 2005

    Bilen inköptes 2016 för 9 000 kr och hade väl fått en ganska omild behandling av tidigare, den gick väl iaf 1000 mil innan jag gradvis upptäckte att det försvann kylarvätska (som jag fyllde på) varpå bilen ställdes av och har i dagsläget gått 22-23k mil (under den här perioden lyfte jag av toppen, varpå jag upptäckte att packningen hade gått, bytte packning och satte ihop, men samma fel igen (jag borde nog ha planat toppen).

    Hur som helst så har jag med hjälp av toorps beskrivning av hur man tar ur motorn uppåt lyckats med detta utan större fadäser (fick kämpa en del med att få drivaxeln HF genom navet samt T40-torxen till länkaget). Några bilder på lyftet
    lyft1.jpg
    lyft2.jpg
    lyft3.jpg

    Tanken är att försöka åtgärda problemet med toppen för gott, jag tänkte lämna in toppen på planing och renovering. Samtidigt som åbäket är ur är tanken att byta kolvar, ramlager, vevlager, axiallager, koppling (Aero), urtrampningslager och slav, sätta i motorvärmare, samt andra saker som är bra att åtgärda när den är ur.

    Är lite osäker på hur man fortsätter nu när motorn är ur, jag har inskaffat ett motorstativ som motorn ska upp i, dock är jag lite osäker på ordningsföljden när jag ska ta isär ytterligare. Börjar man med att lossa lådan från motorn, tråget och sen måste man ha bort gaveln vid svänghjulet för att sätta motorn i ett stativ?

    Motorn och lådan skulle som synes må bra av en tvätt, förslag på hur man gör det utan att förstöra något (brake clean och trasor?)

    Tacksam för tips och förslag samt eventuella fallgropar som man kan göra bort sig på som amatör...

    Själva projektet är egentligen inte ekonomiskt försvarbart men det är ju kul att lära sig hur saker fungerar och se om man får ihop allt igen.

    /Ztam

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 Aero 02, SAAB 9-5 Aero 04, SAAB 9-5 2.3t 05, TECH II

Liknande ämnen

  1. Motorrenovering/byte SAAB 9-5 Aero -00 tips/hjälp
    Av ChrissDaMan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-04-11, 08:42
  2. Motorrenovering 9-5 -98
    Av Slender i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-08-30, 14:48
  3. [LÖST] Tänder fel efter motorrenovering OG9-5
    Av Rosenblom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-02-20, 20:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •