Sidan 1 av 14 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 272

Ämne: Rallyhalles 9-5 2,0t

  1. #1
    Sugmotor Rallyhalles avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    88

    Rallyhalles 9-5 2,0t

    Eftersom det pillas lite med bruksbilen också tänkte jag slänga upp en tråd på den med

    Köpte bilen i somras i juli då jag behövde en till bil då min 9000 skulle in på riktning pga en liten olycka med den.

    Va otroligt nöjd med bilen när jag köpte den, välservad, olja bytt var 6:e månad etc.

    Satt nya stötdämpare i bak, rostfritt Ferrita-system (originaldimension), A-bussningar bytta och lite annat roligt





    Det första som gjordes va att jag tog den till jobbet för att där göra en ordentlig rekond av hela bilen.





    Glömde ta "före"-bild på motorrummet men där va iaf inget svart eller så nånstans, allt hade bytt färg till grå/brunt :P

    Nya bromsskivor o belägg vart det också!





    Men tyvärr gick de mot mörkare tider så då vart jag tvungen att göra nått som gjorde att gubb-faktorn på bilen sköt i höjden :P



    2st xenonkonverterade Bosch Big Knick tog plats i fronten samtidigt som vintersulorna åkte på, 16" Arc-fälgar.

    Hittade ett par Aero-fälgar (10-spoke) på blocket som jag fick för en rimlig peng, kan inte åka på 15" nästa sommar också :P



    Dock måste jag lägga på 2 nya däck på dom i vår innan dom åker på.
    Och för att få ett lite sportigare utseende beställde jag också den lilla vingen från realcar som faktiskt passade riktigt bra. Sportigt men diskret



    Men under tiden har jag dykt på ett problem, och det är växellådan (såklart på en -99a). Så det som ska göras på den till och börja med är ett oljebyte, annars blir de o köpa ny o byta ut.

    Ska även köra WD40-metoden på motorn då jag tycker den dricker lite väl mycket olja samt sotar en del, och i samband med de göra en liten service samt montera tillbaka luftburken som jag av någon anledning bytt till ett öppet filter.


    Motor:
    [x]Renoverat T7-block
    [x]T5-kolvar+stakar
    [x]T5-kammar
    -TD04-turboagg
    -3" hela vägen + racekisse
    -Nytt oljekyl

    Transmission:
    [x]Renoverad växellåda
    -Quaife-diff
    -Sinterlamell

    Chassi:
    [/]Aero stötdämpare med H&R-fjädrar
    -Fjäderbensstag
    -Krängningshämmare från Aero
    -Powerflexbussningar

    Bromsar:
    [/]Nya bromsrör bak/längsgående (nedslag hos SBP)
    -308mm-bromsar fram
    -Bromsbelägg (ej bestämt)



    Detta var tanken med bilen från första början:
    I det stora hela är tanken med bilen är att den ska gå som bruksbil men även kunna klara av att gå lite på bana medans jag bygger färdigt min 9000 som byggs till just de ändamålet.

    Men nu är det ombytta roller. Ny bruksbil är köpt (eller har hunnit byta ett par gånger i skrivande stund) så 9-5an byggs nu om för bankörning

    Men som sagt, till och börja med ska det bli ordning på växellådan som troligtvis blir nästa uppdatering i tråden.

    //Jacob
    Saab 9-5 B205R 1999 - Ban-/gatbilsprojekt
    Saab 9-5 SC 1.9TiD 2006 - Bruksbil

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    281

    Re: Rallyhalles 9-5 2,0t

    Ser blank och fin ut!

    Vad har du för trimplaner?

  3. #3
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 946

    Re: Rallyhalles 9-5 2,0t

    Mecka bil i vit t-shirt och badshorts kanske är ett vinnande resonemang?

    För min del skulle det inte gå så bra. Den vita tröjan och shortsen skulle snart varit förstörda.

  4. #4
    Sugmotor Rallyhalles avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    88

    Re: Rallyhalles 9-5 2,0t

    Citat Ursprungligen postat av fälgen
    Ser blank och fin ut!

    Vad har du för trimplaner?
    Tackar, de e den inte för tillfället kan jag tala om

    Har inte hunnit planera de så himla mycke tyvärr, har varit mycke klurande på hur jag ska lösa de me växellådan :/ Men till o börja med ska den upp i 200hk har jag tänkt.

    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Mecka bil i vit t-shirt och badshorts kanske är ett vinnande resonemang?

    För min del skulle det inte gå så bra. Den vita tröjan och shortsen skulle snart varit förstörda.
    Nee de va väl kanske inte de smartaste, ryggen va brun sen :P Dock tror jag hans shorts klarade sig
    Saab 9-5 B205R 1999 - Ban-/gatbilsprojekt
    Saab 9-5 SC 1.9TiD 2006 - Bruksbil

  5. #5
    Sugmotor Rallyhalles avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    88

    Re: Rallyhalles 9-5 2,0t

    Nu behöver jag lite hjälp med ett lite störande problem som sker ibland.

    Halvljuset fladdrar ibland, och 2 ggr har det medfört att mina xenon-extraljus blinkat till. Någon som har varit med om samma??

    I övrigt händer de inget med bilen just nu då jag har lite andra utgifter för tillfället och haft lite o göra med min 9000 som flyttat till nytt garage.
    Men till våren kommer det iaf nån uppdatering
    Saab 9-5 B205R 1999 - Ban-/gatbilsprojekt
    Saab 9-5 SC 1.9TiD 2006 - Bruksbil

  6. #6
    Sugmotor Rallyhalles avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    88

    Re: Rallyhalles 9-5 2,0t

    Himla bra start på denna tråden :P Ingen uppdatering...

    Men har ju inte hänt så mycke heller. Idag bokades tid hos promotor och förhoppningsvis lyckas dom fixa problemet med växellådan.

    Har fått ett jävla problem med länkaget nu, så vem vet. Kanske varit de problemet hela tiden?? De får vi se, på onsdagmorgon ska den lämnas in iaf

    Så återkommer då eller på torsdag med hur de gick

    //Jacob
    Saab 9-5 B205R 1999 - Ban-/gatbilsprojekt
    Saab 9-5 SC 1.9TiD 2006 - Bruksbil

  7. #7
    Sugmotor Rallyhalles avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    88

    Re: Rallyhalles 9-5 2,0t

    Verkstadsbesöket va mindre kul då den skumma spaken troligtvis berodde på lådan ändå... Får se när jag orkar byta den, det sprang iväg alldeles för mycket i pris för att lämna in den för lådbyte

    Men jag har gett bilen lite omvårdnad nu iaf

    Och skillnaden mellan superskitig och ren bil antar jag att ni redan vet så på det kommer det inga bilder

    Men, några saker på inredningen gjorde jag




    Mattan har hängt ut ett tag nu så de har varit en glipa mellan tröskelplasten o mattan, asstörigt!




    Tänk vad en popnit kan göra för utseendet Nu sitter mattan på plats igen.

    Och till sist undrar jag om någon har innerhandtaget till vänster framdörr liggande??? Min e inte så fräsch :P



    Någon som har ett nytt fräschare liggandes?? :P

    Drar ner skicket på inredningen en hel del :P
    Sen till sommaren ska jag försöka jaga rätt på ett par textilmattor, gummimattorna e för sletna o tråkiga för att vilja ha i bilen sen...

    Ja de va väl allt
    //Jacob
    Saab 9-5 B205R 1999 - Ban-/gatbilsprojekt
    Saab 9-5 SC 1.9TiD 2006 - Bruksbil

  8. #8
    Sugmotor Rallyhalles avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    88

    Re: Rallyhalles 9-5 2,0t

    Händer inte mycke nu i vintermörkret, får bli bättring på de till våren.

    Men imorse när jag starta bilen sa den "Front light failure", gick ut o kolla o någ fan va bilen enögd. Och då bytte jag ändå glödlampor innan vintern

    Så istället kommer jag slänga i ett xenonkit me 6000k, kommer nog bli kalas de. Och framförallt kommer de förhoppningsvis hålla längre.

    Borde ha dom grejerna till nästa helg, då har jag också tänkt att göra en liten oljeservice så bilen blir nöjd o glad

    //Jacob
    Saab 9-5 B205R 1999 - Ban-/gatbilsprojekt
    Saab 9-5 SC 1.9TiD 2006 - Bruksbil

  9. #9
    Sugmotor Rallyhalles avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    88

    Re: Rallyhalles 9-5 2,0t

    Nu har det hänt lite med denna bilen, xenonkitet har dykt upp och kommit på plats i halvljuset. Ångrar inte det en sekund

    Här är det monterat i ena halvljuset (högra sett framifrån).


    Sen blir det inga 10-spokefälgar på denna bilden, någon annan tyckte sig ha större behov av dom än mig tydligen... Så det blev ett par 3-spoke aerofälgar istället. Blev rätt okej det med.



    Och sen så sista saken som fixats på bilen är nya blinkers. Det vart usa-blinkers bara för att vara lite udda på gatan





    Lite skillnad mot dom gamla

    Nu ska jag fightas med att hitta felet varför det skakar/vibrerar i bilen. Nybalancerade hjul så de kan jag utesluta iaf...

    //Jacob
    Saab 9-5 B205R 1999 - Ban-/gatbilsprojekt
    Saab 9-5 SC 1.9TiD 2006 - Bruksbil

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    314
    Medlem#
    7504

    Re: Rallyhalles 9-5 2,0t

    USA blinkers passar ruskigt bra på din! Hoppas du får lite vind i ryggen snart o får ordning på grejerna!
    Sommarglidaren og9-3 turbo -00 Aero optik och 3000 mil på mätaren! http://www.garaget.org/?car=334451
    Projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtop...88825#p3988825

  11. #11
    Sugmotor Rallyhalles avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    88

    Re: Rallyhalles 9-5 2,0t

    Ola: Tack, dom va faktiskt riktigt snygga på bilen Du de hopas fan jag med :P


    Update: Igår va jag iväg o hämtade ett par aerofjädrar hos lusse som jag tänkte ha på bilen. Men så kom de där med fjäderben. När jag kollar på Speedparts har dom bara en typ av originalfjäderben att välja på. Är det samma fjäderben på Aero som det är på min SE?
    Vore rätt bra om de va samma då det inte va så himla länge sen dom i bak byttes
    Saab 9-5 B205R 1999 - Ban-/gatbilsprojekt
    Saab 9-5 SC 1.9TiD 2006 - Bruksbil

  12. #12
    Sugmotor Rallyhalles avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    88

    Re: Rallyhalles 9-5 2,0t

    Dags att uppdatera lite här då. Har inte hänt så mycke kul med bilen alls, hittills bara varit krångel...

    Har i alla fall bytt bakre bärarmsbussningar till powerflex då dessa verkade börja bli dåliga. Sen byttes spindelleder då jag hade vibrationer i framvagnen, men inte hjälpte det

    Sen började bilen gå lite underligt dåligt, så nu står den i garget och har det bra.

    För jag har hittat felet i framvagnen, ena bromsskivan är ojämn på insidan och ger då obalans. Sen trodde jag de va dags att byta spjällhus då det tidigare legat felkod om spjällhusgivaren. Men icke, det va impellern i turbon som glappade axiellt. Det förklarar lite varför bilen förbrukar mer olja än familjens 9-5a.

    Så bilen är avställd och jag håller just nu på att leta fram bromsokshållare till fram då jag ska ha aerobromsar på bilen Har beställt ett par hållare, men fick reda på imorse att de va ju till bromsarna i bak

    Och efter det ska de på en TD04-snurra så ska nog motorn bli bra igen

    Det är där läget är i alla fall.
    Saab 9-5 B205R 1999 - Ban-/gatbilsprojekt
    Saab 9-5 SC 1.9TiD 2006 - Bruksbil

  13. #13
    Sugmotor Rallyhalles avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    88

    Re: Rallyhalles 9-5 2,0t

    Håller på och trasslar lite med mitt bromsproblem så därför händer det inte mycket här just nu. Men va ut till garaget idag för att fixa lite rost i bl.a hjulhuset med punktblästern.

    När jag va klar såg det ut såhär...


    Lagom kul i ett garage där det är svetsförbud. Men men, det kommer ordna sig. Återkommer så fort det händer nått roligare.
    Saab 9-5 B205R 1999 - Ban-/gatbilsprojekt
    Saab 9-5 SC 1.9TiD 2006 - Bruksbil

  14. #14
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234

    Re: Rallyhalles 9-5 2,0t

    Usch sådant är inte kul att hitta alls även om det är tillåtet att svetsa. Hoppas att det löser sig iaf för dig med bilen.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  15. #15
    Sugmotor Rallyhalles avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    88

    Re: Rallyhalles 9-5 2,0t

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Usch sådant är inte kul att hitta alls även om det är tillåtet att svetsa. Hoppas att det löser sig iaf för dig med bilen.
    Nää det där är inte kul alls... Men livet hade varit lite lättare om det inte hade varit svets förbud för då hade det säkert varit fixat nu MEn men...

    Ja då, det kommer det att göra. Får ta tag i det där i vår när jag tar ut bilen igen o svetsar de där här hemma istället

    //Jacob
    Saab 9-5 B205R 1999 - Ban-/gatbilsprojekt
    Saab 9-5 SC 1.9TiD 2006 - Bruksbil

  16. #16
    Sugmotor Rallyhalles avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    88

    Re: Rallyhalles 9-5 2,0t

    Nu ligger det ett par aero-bromsskivor med tillhörande belägg här hemma och så har jag ett par bromsokshållare från en 9-5 V6 på väg med posten Så nästa helg kan jag nog ställa ner bilen på hjulen igen!

    Tänkte försöka ta mig ut till garaget imorgon och plocka bort bärarmar för att fräscha till dom med lite färg Så blir ev. en bildupdate imorgon!
    Saab 9-5 B205R 1999 - Ban-/gatbilsprojekt
    Saab 9-5 SC 1.9TiD 2006 - Bruksbil

  17. #17
    Sugmotor Rallyhalles avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    88

    Re: Rallyhalles 9-5 2,0t

    Eftersom inget går som det är tänkt har jag nu bestämt mig för att det blir ett Steg 2 (~230hk) och originalbromsar med lite bättre bromsvätska.

    Är lite trött på bilar just nu så har bestämt mig för att göra livet enkelt så att jag kommer ut nästa säsong.
    Så ska förhoppningsvis i veckan beställa 288mm bromsskivor istället och ett par klossar till det.

    Så om någon är i behov av nya skivor och klossar till sin 9-5 aero så hojta till!

    Nu vet ni i alla fall varför det står så still här :P
    Saab 9-5 B205R 1999 - Ban-/gatbilsprojekt
    Saab 9-5 SC 1.9TiD 2006 - Bruksbil

  18. #18
    Sugmotor Rallyhalles avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    88

    Re: Rallyhalles 9-5 2,0t

    Nu står bilen hemma i p-garaget igen påställd och allt. Slängde på ett par nya 288 skivor istället med originalklossar och ska i någon av dom närmsta veckorna byta bromsvätska.

    Tyvärr går det lite segt pga tappad motivation.
    Men tog mig i kragen och pallra mig ut och fixade lite rost på höger bakskärm. Vänstra hundbenet är ju helt kört så att ska ringa saab nästa vecka och se vad en ny skärmkant kostar...

    Ska också åka och köpa lite färg så att jag kan slutföra rostlagningen.



    Det var väl allt för tillfället!
    Saab 9-5 B205R 1999 - Ban-/gatbilsprojekt
    Saab 9-5 SC 1.9TiD 2006 - Bruksbil

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    779
    Medlem#
    7119

    Re: Rallyhalles 9-5 2,0t

    Hör med mekonomen om dom har skärmkanten du behöver.

  20. #20
    Sugmotor Rallyhalles avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    88

    Re: Rallyhalles 9-5 2,0t

    Citat Ursprungligen postat av Blommas
    Hör med mekonomen om dom har skärmkanten du behöver.
    Det har jag gjort och tyvärr hade dom inte det


    För övrigt, vågar man köpa ett aero turboagg (TD04-15T?) från en bil som gått 20.000 mil sen -00? Min bil ryker mer och mer blått ju kallare det blir vid kallstart....
    Saab 9-5 B205R 1999 - Ban-/gatbilsprojekt
    Saab 9-5 SC 1.9TiD 2006 - Bruksbil

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •