6mm skillnad... Riktig helicoil ska ju inte bygga upp. så va fals är det som är i görningen nu då
6mm skillnad... Riktig helicoil ska ju inte bygga upp. så va fals är det som är i görningen nu då
Saab 9⁵ Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2
Slet av toppen och åkte ner till motorrenoveringsverkstaden som planade den tidigare. De tyckte "att det inte såg roligt ut" men skulle göra ett försök med helicoil, annars fick man svetsa toppen.
Saab 9-5 Aero 02, SAAB 9-5 Aero 04, SAAB 9-5 2.3t 05, TECH II
Saab 9⁵ Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2
ser onekligen ut som om det sitter en bit av en gammal pinnbult kvar där nere som man försökt o borra ut och hamnat snett.
9-3 -03 2,0 Cab.
9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''
Grabbarna på motorrenoveringen levererade igen:
helicoilny.jpg
Den ser ut att sitta mycket bättre än den tidigare också.
150 kr fattigare men avsevärt mindre ångest.
De tyckte att jag skulle ta det försiktigt när jag drog dit grenröret och dra den "lagom" och inte vänta tills 25 Nm på momentnyckel.
Saab 9-5 Aero 02, SAAB 9-5 Aero 04, SAAB 9-5 2.3t 05, TECH II
Äntligen några små steg framåt, grenrör på plats:
grenrör.jpg
Tog det försiktigt och drog fast muttrarna "på känn" med en fast nyckel så jag skulle se om någon pinnbult började röra sig.
Pillade dit insuget och fuelrailen och lite småprylar också:
insug3.jpg
Näst på tur blir att försöka klämma dit växellådan, man vill ha M12x80mm bultar som styrpinnar (bild på styrpinnar: http://home.jtan.com/~joe/saab/clutch.htm) om jag förstått det rätt? Någon som kan beskriva proceduren?
Tack på förhand
MVH
Saab 9-5 Aero 02, SAAB 9-5 Aero 04, SAAB 9-5 2.3t 05, TECH II
Ta 2st gamla topplocksskurvar och kapa av skallen på dem
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Några steg framåt igen:
växellåda.jpg
Växellådan hopppade på plats efter lite trilskande:
växellåda2.jpg
Det fungerade att centrera med den mindre typen av tändstiftshylsa och ögonmått. Sista millimetrarna fick jag dra dit lådan och knacka lite med gummiklubba kring styrhylsorna på gavelplåten. Drog bultarna mellan låda och blocket med 70 Nm. Skruvade även dit skyddsplåten vid svänghjulet.
Borde man slå till på nya o-ringar till oljeröret för oljestickan när man ändå håller på (eller kan man ta nya o-ringar från en feltemasats?)?
Hur brukar ni göra med mellanaxeln?
mellanaxel.jpg
mellanaxel2.jpg
Rengöring och inspektion? Något man bör byta nu när man har den lös?
Senast redigerat av ztam den 2019-01-30 klockan 17:43.
Saab 9-5 Aero 02, SAAB 9-5 Aero 04, SAAB 9-5 2.3t 05, TECH II
Passade på att tömma lådan på resterande olja, så här såg pluggen ut:
plugg1.jpg
plugg2.jpg
Normalt för låda som gått ~22k mil?
Gjorde rent och skruvade tillbaka
plugg3.jpg
Saab 9-5 Aero 02, SAAB 9-5 Aero 04, SAAB 9-5 2.3t 05, TECH II
Fick för mig att jag skulle ta ner subframen när motorn ändå är ur. Rullade på rätt bra, fick kapa av stabilisatorstagen, sen i likhet med vad jag läst i andra trådar så bråkade styrväxeln. På passagerarsidan så hade bulten fastnat i bussningen. Satte ett spindelledsverktyg mellan subframen och styrväxeln där bulten gick igenom och bände. Till slut gav den med sig och bussningen följde med ner.
subframe3.jpg
Hann inte kika så mycket men de bakre bussningar kunde jag i princip trycka ut med tummen:
subframe2.jpg
Ska fortsätta med att få ur de gamla bussningarna och ta loss länkarmarna och försöka fräscha till dem lite innan nya PF-bussningar ska dit.
Gissar att jag kommer få beställa nya PF-bussningar till styrväxeln också, då dels en ska skiljas från bulten och då bör väl den andra tas bort ur styrväxeln.
Fortsättning följer...
Saab 9-5 Aero 02, SAAB 9-5 Aero 04, SAAB 9-5 2.3t 05, TECH II
Fick loss den kvarvarande bussningen i styrväxeln med gängad stång/mutter/bricka, så nu blir det nog powerflex där också. Hoppas jag inte gjort någon åverkan på styrväxeln, den som lever får se. Den andra bussningen till styrväxeln som förenat sig med muttern kapade jag skallen på och tog ut åt andra hållet när jag hade suben på backen.
Har fortsatt att rensa subframen på prylar:
subframe4.jpg
I min iver att få ut ytterhylsorna till bussningar i suben blev jag lite överambitiös med bågfilen vilket resulterade i:
subframe6.jpg
bara att tuta och köra vidare eller bör man åtgärda på något sätt (hände bara på ett ställe)?
Fortsatte med bussningar på länkarmarna, gick smärtfritt förutom den bakre på ena sidan som satt så pass att det blev åverkan med avdragaren på aluminiumhylsan:
bussninglänk1.jpg
bussninglänk2.jpg
bör man skaffa en ny innan man ska i med powerflex? Såg att mekster sålde relativt billigt: https://www.mekster.se/bussning-lank...0aAjNJEALw_wcB
När man rensar aluhylsorna - borrar/skär man i gummit och sen sågar?
Tänkte även att jag skulle testa lite elektrolys på en av bärarmarna:
elektrolänk.jpg
ska testa med mer lösning och bättre anod framöver tänkte jag, sen kanske inte tempen är optimal ute heller...
Saab 9-5 Aero 02, SAAB 9-5 Aero 04, SAAB 9-5 2.3t 05, TECH II
Ringde till en bläster och lackfirma i närheten för att höra vad de tog för att göra i ordning subframen. Runt 500 kr för att bara blästra den och kring 1500 kr för bläster och pulverlack svart. Låter det som priserna är i rätt härad och brukar det bli bra med pulverlackat?
Tack på förhand
Saab 9-5 Aero 02, SAAB 9-5 Aero 04, SAAB 9-5 2.3t 05, TECH II
Jag hade föredragit våtlack än pulverlack. Vårlack är hållbarare än pulverlack när det kommer till stenskott mm. Men 1500 låter rimligt. Funderar att göra det på min 9-5:a.
Ok - tack för svar! Tror ni att det skulle fungera att bara be dem blästra av den och sen köra en "Hagmans CA Primer"-festival hemma på den med pensel eller är det bättre att få allt gjort på plats (tänker att jag inte är så noga med hur finishen ser ut på suben utan snarare att det ska stå emot rost ett tag)?
Saab 9-5 Aero 02, SAAB 9-5 Aero 04, SAAB 9-5 2.3t 05, TECH II
Fick tillbaka subframen från blästring och våtlack:
sub1.jpg
Pillade dit nya powerflex-bussningar, gick förvånantsvärt smidigt, körde med en gängad M12-stång med muttrar och brickor, använde en original bakre länkarmsbussning för att trycka "ovanpå" bussningarna och två träbitar på baksidan av subframen för att hålla emot. Färdigt resultat:
subpowerflex.jpg
Funderar på om man bör rostskydda hela suben med lite dinitrolprodukter, eller om man "förstör" den nya finishen då?
Har även fått dit PF-bussningar i styrväxeln, näst på tur står länkarmar och krängningshämmare som behövs snyggas till innan det blir PF där också, samt uppfräschning av lite andra prylar på/kring subframen.
To be continued...
Saab 9-5 Aero 02, SAAB 9-5 Aero 04, SAAB 9-5 2.3t 05, TECH II
Stiligt
Synd man inte ser den så ofta sen bara
Om man inte kandiderar till att ersätta Fridolin som (mp)s språkrör kan man ju elda upp gummit. Men det skulle såklart jag aldrig ens antyda...
Nä, kan verkligen hålla med om att bottenfruset inte underlättar för jonernas vandring. Värme är bra, det ökar farten på alla kemiska processer.
Men det är rätt att inte ha ett lock, för då ventileras inte vätgasen och syrgasen bort omedelbart. En burk med frätande vätska på botten och knallgas på toppen är inte bra om man skall koppla med el i närheten.
Det räcker att vätskan täcker. Dvs en balja med större bottenyta, eller en smalare skulle vara bra. Det blir lättare att bära, annars spelar volymen ingen roll.
Har läst sista sidan nu. Resten får bli helgläsning. Denna tråden skall följas!
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Vräkte på med Dinitrol ML och sen Dinitrol Metallic på subframen för bättre skydd.
Har kört lite elektrolys- och CA-primer-festival på delar till suben och länkarmar:
länkarm.jpg
kränghämm.jpg
ska på med någon svart färg sen.
Körde med en grovrengörare på styrservoslingan och drog på lite bromsoksfärg från drömfabriken för att förhoppningsvis stå emot rost lite bättre:
servoslinga.jpg
Har några fler delar som ska i badet och målas innan man kan börja få tillbaka subframe och sedan motor.
Saab 9-5 Aero 02, SAAB 9-5 Aero 04, SAAB 9-5 2.3t 05, TECH II
Drömfabrikens svarta fälgfärg fick stå för nästa lager:
målning.jpg
Har börjat fästa subframen på plats och skruva tillbaka styrväxeln.
Saab 9-5 Aero 02, SAAB 9-5 Aero 04, SAAB 9-5 2.3t 05, TECH II