Sidan 7 av 7 FörstaFörsta ... 567
Resultat 121 till 132 av 132

Ämne: Motorrenovering SAAB 9-5 SC 2005

  1. #121
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    177
    Medlem#
    9929
    Subframen är tillbaka och motorn har även den hittat tillbaka:

    Motor.jpg

    Hur brukar ni göra för att komma åt den nedre vänstra (framifrån sett) skruven för ac-kompressorn, har fått dit den men kommer inte åt att dra åt då det går en slang precis framför till kompressorn?

    Hällde på olja över kamaxlarna innan jag drog dit ventilkåpan då det stod något om det i WIS.

    Har en del kvar att trixa med, men fyll gärna på om ni har tips på vad man brukar glömma / typiska rookiemisstag när man man monterar det sista och inför uppstart!

    Tack på förhand

    MVH
    Saab 9-5 Aero 02, SAAB 9-5 Aero 04, SAAB 9-5 2.3t 05, TECH II

  2. #122
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    177
    Medlem#
    9929
    Forsatte att pilla dit de uppfräschade länkarmarna:

    länkarm3.jpg

    Fick ordning på gängorna på yttre drivknuten på ena sidan som jag hade misshandlat lite vid demonteringen, fungerade bra att "fasa" av yttersta gängan.

    Fixade ihop ett stag till den begagnade TD04an med 6ans avgashus som jag kom över på tradera som inte vinner någon skönhetstävling:

    stag.jpg

    Sen fyllde jag på vätskor och nojade inför uppstart, drog sen runt motorn för hand ett par varv, körde sen utan stift och med plattan i mattan för att förhindra att bränsle sprutades in i ett par omgångar. Oljelampan slocknade dock aldrig , men ingen minns en fegis så jag hivade i stift och TK :https://www.youtube.com/watch?v=6GG47BlJhhs

    En oerhörd lättnad när oljetryckslampan slocknade, lät den stå en stund på tomgång och några få gasningar upp mot 2000 rpm i ca 5 min och kollade efter läckage innan jag stängde av. Lät väl lite illa från vad jag gissar är ventiltryckarna om jag förstått det rätt och att dessa kan ta upp till 15-20 min att tystna. Har en del saker att kvar att få på plats innan en riktigt tur med bilen eftersom man är en inbiten pessimist och räknade med problem.

    Gissar att det finns många olika åsikter, men hur brukar ni göra med första oljebytet och inkörning av motorn?

    Fick hem lite mjukvarurelaterade prylar också

    combi.jpg

    Supertack för all hjälp så här långt!!!
    Saab 9-5 Aero 02, SAAB 9-5 Aero 04, SAAB 9-5 2.3t 05, TECH II

  3. #123
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    6 956
    Medlem#
    3183
    Bra jobbat! Alltid lika spännande att starta upp första gången.
    Minns inte riktigt hur jag gjorde, men 100mil lugn körning och sen byte?

    1 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  4. #124
    Grundladd Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    436
    Medlem#
    11785
    Låter rimligt. Efterdragning av topp är också trevligt

    /Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9 Aero Hirsch -04 | Saab 9³ 2.0t Polar -02(Reservdelshögen) Nu med Tech2

  5. #125
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 157
    Medlem#
    3471

    Motorrenovering SAAB 9-5 SC 2005

    Citat Ursprungligen postat av Namino Visa inlägg
    Låter rimligt. Efterdragning av topp är också trevligt

    /Tapatalk
    Behövs det med stålpackningen på b2x5 maskiner eg?

    Innan Fredrik på Maptun mappade Silverpilen i rotortest 2016 gjorde de lite andra modifieringar bytte ic sant turbo. Bad dem kolla just ”efterdragning” av toppen bara för att. De bytte kolvar på motorn som var fabriksny 2012 och fick svaret att det var ”stumt” när de kollade vid 8000 mil 2016.
    Senast redigerat av Mr_SunBear den 2019-06-03 klockan 09:24.
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  6. #126
    Grundladd Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    436
    Medlem#
    11785
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Behövs det med stålpackningen på b2x5 maskiner eg?

    Innan Fredrik på Maptun mappade Silverpilen i rotortest 2016 gjorde de lite andra modifieringar bytte ic sant turbo. Bad dem kolla just ”efterdragning” av toppen bara för att. De bytte kolvar på motorn som var fabriksny 2012 och fick svaret att det var ”stumt” när de kollade vid 8000 mil 2016.
    Vet ej. Så jag fått det sagt till mig av människor. Sen om de e sant får di lärda twista

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 | Saab 9³ 2.0t Polar -02(Reservdelshögen) Nu med Tech2

  7. #127
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Behövs det med stålpackningen på b2x5 maskiner eg?

    Innan Fredrik på Maptun mappade Silverpilen i rotortest 2016 gjorde de lite andra modifieringar bytte ic sant turbo. Bad dem kolla just ”efterdragning” av toppen bara för att. De bytte kolvar på motorn som var fabriksny 2012 och fick svaret att det var ”stumt” när de kollade vid 8000 mil 2016.
    Jag har behövt göra det på 2 av mina 9-5 efter de har passerat 20K mil, de började dricka kylarvätska sakta med säkert...Efterdra löste de

  8. #128
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 157
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Jag har behövt göra det på 2 av mina 9-5 efter de har passerat 20K mil, de började dricka kylarvätska sakta med säkert...Efterdra löste de
    Intressant, det är ju en stålpackning till skillnad mot packningen på b2x4 motorer. Men det klart tid ålder o temp påverkar väl i långa loppet.
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  9. #129
    Grundladd Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    436
    Medlem#
    11785
    Det eller eventuell dålig montering från första början

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 | Saab 9³ 2.0t Polar -02(Reservdelshögen) Nu med Tech2

  10. #130
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 705
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Intressant, det är ju en stålpackning till skillnad mot packningen på b2x4 motorer. Men det klart tid ålder o temp påverkar väl i långa loppet.
    Har det verkligen med packningsmaterialet att göra?

    känns mer som det har med topplocksbultarna att göra, eller då att motor är ett material och toppen ett helt annat.

  11. #131
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 157
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Har det verkligen med packningsmaterialet att göra?

    känns mer som det har med topplocksbultarna att göra, eller då att motor är ett material och toppen ett helt annat.
    Nja jag menade nog inte enbart packningen i detta fall utan allt ihop eg. Uttryckte mig inte tillräckligt tydligt. Skruv topp block packning är väl alla i olika material och egenskaper.
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  12. #132
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    177
    Medlem#
    9929
    Fick igenom bilen genom besiktningen efter ett omtag med nivågivaren bak för xenonen. Har bara hittat en läcka efter renoveringen vid till synes nedre bulten på oljereturen mot turbon:
    CFB634FD-3F99-490E-9FF3-ED0E7C3522A2.jpg

    Följde WIS när jag återmonterade turbon och då skulle returen dit sist vilket var lite knixigt samt att det var svårt att komma åt att momentdra E12 bultarna med 15 Nm, gissar att jag lyckats dra för hårt.

    Finns det något bra knep eller drar man helst för löst för att sedan dra hårdare (har beställt ny packning)?
    Saab 9-5 Aero 02, SAAB 9-5 Aero 04, SAAB 9-5 2.3t 05, TECH II

Liknande ämnen

  1. Motorrenovering/byte SAAB 9-5 Aero -00 tips/hjälp
    Av ChrissDaMan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-04-11, 07:42
  2. Motorrenovering 9-5 -98
    Av Slender i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-08-30, 13:48
  3. [LÖST] Tänder fel efter motorrenovering OG9-5
    Av Rosenblom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-02-20, 19:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •